Zamów! EN

Wyniki badania Instytutu Badania Opinii Homo Homini dla LightBox, wrzesień 2013

 

Ilu jest w Polsce wegetarian?

 

@ Africa Studio - Fotolia.com

Od kilkunastu lat coraz popularniejsza staje się w Polsce dieta wegetariańska – przybywa barów wegetariańskich, rośnie liczba publikacji w mediach na tematy wegetariańskie i coraz więcej znanych publicznie osób deklaruje stosowanie diety wegetariańskiej. Rosnącą popularność wegetarianizmu potwierdzają wyniki ogólnopolskiego badania liczebności społeczności wegetarian w Polsce, jakie na zlecenie LightBox zrealizował Instytut Badania Opinii Homo Homini. Badanie LightBox jest pierwszym, które w sposób metodyczny oszacowało liczbę wegetarian w naszym kraju.

Wyniki badania pokazały, że 1,6 proc., a więc ok. pół miliona Polaków stosuje dietę laktoowowegetariańską, czyli nie je mięsa i ryb, a podstawę ich wyżywienia stanowią produkty mleczne, jaja, warzywa i owoce. Kolejne 1,6 proc. osób jest weganami, czyli ogranicza swoją dietę wyłącznie do produktów roślinnych. Ponieważ dorosłych Polaków mamy 31,5 miliona, oznacza to, że wegetarianie stanowią już ponad milionową społeczność.

Badanie LightBox wykazało przy tym, że sporo osób aspiruje do miana wegetarian, gdyż 3,7 proc. respondentów określiło się w ten sposób przyznając jednocześnie, że jada sporadycznie ryby i mięso. Rosnącą popularność wegetarianizmu w Polsce potwierdzają statystyki firmy LightBox, w której odsetek osób korzystających z diety wegetariańskiej systematycznie rośnie i obecnie wynosi ok. 10 proc. wszystkich zamawiających zestawy gotowych posiłków. Ok. 4 proc. ankietowanych klientów LightBox deklaruje przy tym ścisłe przestrzeganie kryterium wegetarianizmu niejedzenia ryb i produktów mięsnych.

Według badania LightBox, osoby deklarujące się jako wegetarianie to najczęściej kobiety - aż 8,9 proc. Polek uważa się za wegetarianki. Liczni w tej grupie są także ludzie młodzi – do 24 lat (9,8 proc.) i osoby ze średnim wykształceniem (8,9 proc.).

__________________________________________________________________________

Ogólnopolskie badanie opinii publicznej zlecone przez firmę LightBox zostało przeprowadzone w 16 września 2013 r. przez Instytut Badania Opinii Publicznej Homo Homini na reprezentatywnej próbie 1104 dorosłych Polaków.

powrót do góry
Wykorzystujemy technologię ciasteczek. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności. OK, lubię ciasteczka