Zimowe niedobory witamin – jak im zapobiegać?

Adriana Szulińska Adriana Szulińska
PORADY ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Witaminy zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Kiedy zaczyna ich brakować, pojawiają się m.in. zmęczenie, osłabienie odporności, a nawet niekorzystne zmiany w wyglądzie, np. pogorszenie stanu skóry. W miesiącach zimowych ryzyko niedoboru witamin jest większe. Wynika to m.in. z mniejszej różnorodności dostępnych warzyw i owoców lub, jak w przypadku witaminy D, braku słońca. Z drugiej strony to właśnie zimą, kiedy musisz walczyć z infekcjami oraz obniżonym nastrojem, szczególnie istotne staje się jak najlepsze odżywienie organizmu. Jak zwiększyć ilość cennych witamin w Twojej diecie?

witaminy zimą

@ Andrii IURLOV Adobe Stock

Warzywa i owoce rządzą cały rok

To prawda, że zimą masz dostęp do mniejszej ilości świeżych produktów. Zdarza się, że nawet te, które możesz spotkać w sklepach nie zachwycają swoim smakiem i po prostu ciężko jest przygotować z nich apetyczną potrawę. Nie zapominaj jednak o innych możliwościach. Przede wszystkim w sklepach mamy obecnie pełen wybór mrożonek warzywnych i owocowych z dobrym składem. Niezwykle cenne są także przetwory warzywne w postaci kiszonek. Zawierają sporo witaminy C, ale również wspomagają powstawanie prawidłowej flory bakteryjnej w jelitach, dzięki czemu wpływają m.in. na wzmocnienie odporności. Świeże warzywa i owoce zimą nie znikają jednak ze sklepów. Kapusta, brukselka, kalafior, cykoria, buraki, a z owoców jabłka i gruszki oraz cytrusy to cenne źródła witamin, z których warto korzystać na co dzień. Podczas posiłków trzymaj się zasady, aby Twój talerz zawsze w połowie wypełniony był warzywami. Możesz także wybrać jedną z diet LightBox, które zapewnią Ci wszytskie niezbędne mikro i makroelementy w ramach doskonale zbilansowanej diety!

Pamiętaj o dobrym tłuszczu!

Istnieją witaminy, które potrzebują tłuszczu, aby mogły zostać przyswojone przez organizm te witaminy to A, D, E oraz K. Gdy eliminujesz tłuszcz z naszej diety, niestety pozbawiasz się tym samym części witamin obecnych w żywności. Aby temu zapobiec, zawsze pamiętaj o dodaniu oliwy lub innego oleju roślinnego do surówki warzywnej, zwłaszcza takiej z zielonych warzyw liściastych. Wybierając w sklepie produkty mleczne raczej omijaj te zawierające 0% tłuszczu – nie znajdziesz tam także witamin. Koniecznie przynajmniej 1-2 razy w tygodniu włącz do swojej diety tłuste ryby, a także orzechy oraz nasiona. Oprócz witamin zawierają niezwykle cenne nienasycone kwasy tłuszczowe o działaniu przeciwzapalnym i wzmacniającym odporność.

Jak przygotowywać posiłki?

Czy wiesz, że wybierając sposób, w jaki przygotowujesz produkty do spożycia, możesz wpłynąć na to, ile witamin znajdzie się ostatecznie na Twoim talerzu? Im dłużej jedzenie jest poddawane obróbce termicznej, tym większe zachodzą w nim straty witamin. Dlatego najlepiej jeść warzywa w formie surowej. Dodatkowo takie długo gotowane warzywa mają wyższy indeks glikemiczny, więc u osób z cukrzycą będą utrudniać utrzymanie prawidłowego poziomu glukozy we krwi. Warto korzystać z metody gotowania na parze lub pieczenia w rękawie – wtedy cenne witaminy nie przechodzą do wody, ale zostają w produkcie. Pamiętaj, aby potrawy z surowych warzyw zjeść jak najszybciej po przygotowaniu, ponieważ kontakt produktów z powietrzem również sprzyja stratom witamin. Jeśli musisz wcześniej pokroić warzywa na surówkę, od razu połącz je z olejem, który utworzy na ich powierzchni warstwę ochronną.

Czy trzeba brać suplementy?

Gdy odczuwasz silne objawy niedoborów konkretnych witamin, a dodatkowo zostaną one potwierdzone w badaniach krwi, lekarz może Ci zalecić suplementację w postaci środka farmaceutycznego. Większości preparatów witaminowych nie należy stosować profilaktycznie na własną rękę. Wcale nie jest prawdą, że – jak twierdzą reklamy – wszyscy powinniśmy przyjmować preparaty witaminowo-mineralne. Jedyna suplementacja oficjalnie zalecana dla większości osób to przyjmowanie witaminy D w okresie jesienno-zimowym. Niestety w przypadku tej witaminy nie jesteśmy w stanie dostarczyć jej odpowiedniej ilości z dietą, a gdy brakuje światła słonecznego, obniżona jest również jej produkcja w naszej skórze.

Pamiętaj, że najważniejszą zasadą zdrowej diety jest urozmaicenie. Jeśli w Twoim jadłospisie nie brakuje różnorodnych warzyw i owoców, roślinnych lub zwierzęcych źródeł białka, produktów pełnoziarnistych oraz dobrych tłuszczów, najprawdopodobniej nie musisz martwić się o niedobory pokarmowe. Jeśli jednak niepokoi Cię stan Twojego zdrowia czy pogorszenie samopoczucia, skonsultuj się z lekarzem.

 

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Ratunek dla włosów zmęczonych zimą
Ratunek dla włosów zmęczonych zimą
Czy na diecie można pić alkohol?
Czy na diecie można pić alkohol?
Jak się odżywiać zimą, żeby nie przytyć
Jak się odżywiać zimą, żeby nie przytyć
Suszone owoce – skarbnica wartości odżywczych czy bomba kaloryczna?
Suszone owoce – skarbnica wartości odżywczych czy bomba...
Czy ziemniaki tuczą?
Czy ziemniaki tuczą?
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.