Zbilansowana dieta – czyli jaka?

Adriana Szulińska Adriana Szulińska
PORADY ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Zdrowa dieta powinna być dobrze zbilansowana. Takie stwierdzenie usłyszysz niemal zawsze podczas porady dietetycznej. To najprostsze i najbardziej oczywiste zalecenie, ale równocześnie może wydawać się nieprecyzyjne. Co to właściwie oznacza? Czy istnieje jeden przepis na zbilansowaną dietę dla każdego?

zbilansowana dieta

@ Mara Zemgaliete Adobe Stock

Dieta zbilansowana, czyli właściwie proporcje

Dieta zrównoważona (dieta odchudzająca) to taka, która uwzględnia odpowiednie proporcje wszystkich składników odżywczych takich jak białko, tłuszcze, węglowodany oraz witaminy i składniki mineralne.

Według najnowszych polskich zaleceń, ilość energii dostarczanej z białek powinna wynosić ok. 10-20%, z tłuszczu 20-35%, a z węglowodanów 45-65%. Czy dla każdego te proporcje będą wyglądać podobnie? Ponieważ ogólne zalecenia dla populacji określane są na podstawie danych statystycznych, można powiedzieć, że dla większości zdrowych, dorosłych osób proporcje te będą zamykać się w określonych „widełkach”. Takie osoby teoretycznie będą w stanie zbilansować swoją dietę chociażby na podstawie popularnej piramidy zdrowego żywienia.

Zwykle jednak nie możesz mieć pewności, jakie dokładnie są Twoje potrzeby żywieniowe, ponieważ zależą one od wielu różnych zmiennych. Dietetyk, biorąc pod uwagę m.in. Twój stan zdrowia, aktywność fizyczną, wiek, masę i skład ciała, pomoże Ci ustalić odpowiednie dla Ciebie proporcje składników odżywczych w diecie.

Ile posiłków dziennie spożywać?

Tak naprawdę nie można określić liczby posiłków, która będzie właściwa dla każdego. Sportowcy, pracownicy fizyczni, kobiety w ciąży będą potrzebować nawet 6-7 posiłków dziennie. Czasami, ze względu na stan zdrowia, preferencje lub plan dnia korzystne będą tylko 3 posiłki.

Specjaliści uważają, że najlepsza ilość posiłków w ciągu dnia to 4-5, najczęściej 3 duże i 1-2 mniejsze przekąski. Taki system sprzyja efektywnemu wykorzystaniu energii i składników odżywczych, pomaga zapanować nad głodem, zapobiega przejadaniu się, zapewnia stabilny poziom glukozy i optymalne tempo metabolizmu. Bardzo ważne jest, by obserwować swój organizm.

Jeśli jesz 3 posiłki, ale pomiędzy nimi odczuwasz spadki energii i ból głowy, to koniecznie, choćby było to trudne, musisz wprowadzić przynajmniej 2 przekąski. Jeśli czujesz, że obecna częstotliwość posiłków nie jest dla Ciebie komfortowa, porozmawiaj z dietetykiem, który pomoże Ci znaleźć złoty środek.

Godziny posiłków

Teoretycznie wszystko jest jasne – śniadanie zjadamy przed upłynięciem godziny od przebudzenia, kolejne posiłki co 3 godziny i kolacja ok. 18:00. Zaraz! Po pierwsze zalecenie, aby kolację jeść o 18:00, już dawno zostało obalone. Musielibyśmy chodzić spać maksymalnie o 21:00, a to w większości przypadków raczej mało prawdopodobne. Zbyt wczesna kolacja wiąże się z ryzykiem podjadania, ponieważ pewne jest, że przed snem zdąży nas jeszcze dopaść uczucie głodu. Ignorowanie go to również nie jest najlepsze rozwiązanie – może wiązać się z nocnymi spadkami poziomu glukozy we krwi, które z kolei prowadzą do zaburzeń snu i nieprawidłowości w wydzielaniu insuliny.

Jedzenie co 3h? Z różnych względów nie zawsze jest możliwe. Wtedy należy ustalić optymalny, możliwy do zrealizowania rozkład posiłków i wcale nie musi to oznaczać, że nasza dieta nie jest prawidłowa. Według zaleceń pożywne, duże śniadanie powinno zostać zjedzone jak najwcześniej, ale i to nie jest rada dla każdego. Są osoby, które wstają do pracy o 4:00 (to nie jest pora na jeden z największych posiłków w ciągu dnia) lub pracują w systemie zmianowym, co stawia cały plan dnia na głowie. W takich przypadkach dieta również może być zbilansowana, choć na pewno nie będzie wyglądać standardowo.

Nie obawiaj się, że ułożona dla Ciebie dieta będzie wiązała się ważeniem i przeliczaniem składników odżywczych. Osoby, które rozpoczynają dietę, już po 2-3 tygodniach przyznają, że są w stanie bez większego namysłu przyrządzić dla siebie zbilansowane posiłki, ponieważ uczą się, jak powinny one wyglądać. Ważne jest tylko, aby poznać potrzeby swojego organizmu i odżywiać się świadomie. Stosowanie modnych diet z internetu czy podpatrywania diet znajomych zwykle nie prowadzi do niczego dobrego, bo zbilansowana dieta to „dieta szyta na miarę”. Jeśłi brak Ci czasu lub chęci na samodzielne przygotowywanie posiłków, wypróbuj dietę pudełkową LightBox - Gdańsk, Warszawa, Katowice, Wrocław i ponad 60 miast w Polsce.

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Co pić, aby być zdrowym i szczupłym?
Co pić, aby być zdrowym i szczupłym?
Zdrowa sylwetka w każdym wieku – odchudzanie po pięćdziesiątce
Zdrowa sylwetka w każdym wieku – odchudzanie po...
Co jeść, żeby sprawnie myśleć
Co jeść, żeby sprawnie myśleć
Mity dotyczące odchudzania
Mity dotyczące odchudzania
Wiosenna odnowa: pięć postanowień zdrowotnych i dietetycznych na wiosnę
Wiosenna odnowa: pięć postanowień zdrowotnych
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.