Wartości odżywcze popularnych kasz

Adriana Szulińska Adriana Szulińska
ODCHUDZANIE ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Kasze należą do najcenniejszych składników naszej codziennej zdrowej diety. W Polsce największą popularnością cieszą się kasze: jęczmienna, gryczana, jaglana, kasza manna i kuskus. Wszystkie zawierają cenne minerały, witaminy oraz błonnik. Przyjrzyjmy się bliżej właściwościom poszczególnych kasz obecnych na naszych stołach.

Kasza a odchudzanie

@ finepoints - Adobe Stock

 

Właściwości kasz

Pod względem składników odżywczych kasze są bardziej wartościowe niż ryż, makaron czy ziemniaki. Stanowią bogate źródło węglowodanów złożonych, które wchłaniają się powoli, nie powodując gwałtownych skoków poziomu glukozy we krwi.

Inne cenne składniki obecne w kaszach to minerały takie jak potas, żelazo, magnez, wapń, cynk, miedź, krzem, mangan, chlor, siarka, a także witaminy B1, B2, PP, B6, kwas foliowy oraz witamina E. Kasze stanowią również bardzo dobre źródło białka roślinnego.

Kasza – dla kogo?

Wprowadzenie kaszy do codziennego jadłospisu polecane jest niemal wszystkim (pod warunkiem, że ze względów zdrowotnych nie musimy przestrzegać specjalnej diety). Są jednak osoby, które odniosą szczególne korzyści z ich jedzenia.

Wysoka zawartość potasu oraz niska zawartość sodu to idealne połączenie dla osób z chorobami układu krążenia, w tym z nadciśnieniem. Kasze jaglana i gryczana, bogate w żelazo, kwas foliowy oraz witaminę E będą pomocne w walce z niedokrwistością. Witaminy z grupy B wspomagają funkcje układu nerwowego, zmniejszając objawy stresu oraz poprawiając pamięć.

Kasze do jadłospisu powinni więc włączyć uczniowie, pracownicy umysłowi czy osoby starsze, które chcą na dłużej zachować sprawność intelektualną. Obecność kasz (zwłaszcza tych o grubym ziarnie) w diecie osób z cukrzycą pomoże w utrzymaniu stabilnego poziomu glukozy we krwi. Są też wskazane przy odchudzaniu. Catering dietetyczny LightBox (Gdynia, Zabrze, Warszawa i ponad 60 mista w Polsce) bardzo często serwuje różne rodzaje kasz – sprawdź menu.

Jaką kaszę wybrać?

Kasza manna

Zwana również grysikiem, zawiera stosunkowo niewiele błonnika, witamin i składników mineralnych. Charakteryzuje się natomiast wysoką zawartością jodu. Jest lekkostrawna, dlatego polecana jest w diecie osób ze stanami zapalnymi w obrębie przewodu pokarmowego, chorobami dróg żółciowych, wątroby i trzustki czy w chorobach przebiegających z gorączką.

Kasza jęczmienna

W zależności od stopnia rozdrobnienia ziaren wyróżnia się m.in. kaszę pęczak, kaszę łamaną czy kaszę perłową. Ze względu na wysoką zawartość błonnika, kasza ta ma właściwości regulujące pracę przewodu pokarmowego, a obecna w niej witamina PP obniża poziom cholesterolu oraz poprawia wygląd skóry.

Kasza gryczana

Jest uważana za jedną z najzdrowszych kasz. Zawiera dużo białka o wysokiej wartości odżywczej, a także lizynę i tryptofan (aminokwasy niezbędne). Zawiera też sporo kwasu foliowego, potasu i fosforu oraz magnezu, cynku i manganu. Reguluje pracę jelit, obniża ciśnienie krwi i niweluje problemy związane z układem krążenia. Można stosować ją w diecie bezglutenowej. Kasza krakowska (rozdrobniona i wypolerowana kasza gryczana) będzie zawierać mniej składników mineralnych niż jej tradycyjna wersja.

Kasza kuskus

Jest drobną kaszą powstającą z ziarna pszenicy twardej zwanej durum. W trakcie produkcji, po oczyszczeniu i rozdrobnieniu ziarno jest gotowane na parze, co przyspiesza jej późniejsze przygotowanie. W domu wystarczy już tylko zalać ją wrzątkiem i odstawić na 10 minut. To łatwostrawna i sycąca kasza, bardzo bogata w dobrej jakości białko i węglowodany. Zawiera za to mniej błonnika, minerałów i witamin niż inne kasze. Szczególnie polecana jest w diecie lekkostrawnej.

Kasza jaglana

Powstaje z ziaren prosa. Wartością odżywczą dorównuje zdrowej kaszy gryczanej, choć zawiera mniej skrobi. Ma za to dużo białka i najwyższą zawartość witamin z grupy B oraz żelaza i miedzi. Jest też lekkostrawna i bezglutenowa. Poleca się ją szczególnie w diecie osób nietolerujących glutenu oraz chorujących na niedokrwistość.

 

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Wielkanoc – jak przetrwać święta, kiedy jesteś na diecie
Wielkanoc – jak przetrwać święta, kiedy jesteś na diecie
Jak schudnąć przed majówką
Jak schudnąć przed majówką
Dieta na lśniące włosy i mocne paznokcie
Dieta na lśniące włosy i mocne paznokcie
Co jeść na przednówku?
Co jeść na przednówku?
Dieta – szybka czy skuteczna?
Dieta – szybka czy skuteczna?
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.