Zamów

Suszone owoce – skarbnica wartości odżywczych czy bomba kaloryczna?

Anna Sanicka Anna Sanicka
ODCHUDZANIE PORADY
 

Czy suszone owoce to skarbnica wartości odżywczych, czy raczej bomba kaloryczna? I czy mogą stanowić składnik zdrowej diety?

czy suszone owoce powodują tycie

@5ph - Adobe Stock

 

Tuczą czy nie tuczą?

Suszone owoce  mają zazwyczaj wyższą kaloryczność niż ich świeże odpowiedniki. Jeśli więc jesz dużo suszonych moreli, fig, jabłek czy daktyli, może to doprowadzić do przybrania na wadze. Podstawową zasadą diety odchudzającej jest spożywanie mniejszej ilości kalorii w stosunku do zapotrzebowania organizmu, co powoduje powstanie tzw. deficytu kalorycznego. Jeśli więc kontrolujesz wielkość i wartość kaloryczną regularnie spożywanej porcji suszonych owoców, stosujesz urozmaiconą i dobrze zbilansowaną dietę  a do tego ćwiczysz, jak najbardziej mogą one być obecne w Twoim menu. Dostarczą Ci wielu cennych składników odżywczych, które mogą nawet pomóc w odchudzaniu! Jeśli chcesz zgubić zbędne kilogramy na dobre, zapoznaj się z ofertą cateringu dietetycznego LightBox. Dowozimy do poand 60 miast w Polsce - Kraków, Zabrze, catering dietetyczny Katowice, Tychy i wiele innych.

Skąd te kalorie?

Suszone owoce powstają poprzez odparowanie wody ze świeżych owoców, w związku z tym mają znacznie więcej kalorii w danej objętości. Suszone mango i morele są dostarczają ponad czterokrotnie więcej kalorii na 1 porcję niż ich świeże odpowiedniki. Tego rodzaju owoce to świetna alternatywa dla słodyczy oraz wspaniałe urozmaicenie codziennej diety, dające prawdziwy zastrzyk energii. Jak najbardziej mogą więc stanowić składnik zdrowej diety, w tym także diety odchudzającej, jednak należy kontrolować wielkość porcji – dzięki temu nie dostarczysz sobie nadmiaru kalorii. Jak pokazują badania z 2011 r., regularne jedzenie owoców suszonych w ograniczonej ilości może nawet wspierać odchudzanie. Naukowcy przeanalizowali schematy żywieniowe około 13 tys. Amerykanów i stwierdzili, że ci, którzy jedli suszone owoce, rzadziej chorowali na otyłość i byli ogólnie zdrowsi niż osoby, które tego nie robiły.

Korzyści z jedzenia suszonych owoców

Chociaż samo jedzenie suszonych owoców nie spowoduje spadku wagi, to dostarczą Ci cennych składników odżywczych sprzyjających utracie nadmiaru tkanki tłuszczowej. Suszone owoce mają wysoką zawartość błonnika świetnie regulującego pracę jelit, jak również sprawiającego, że długo czujemy sytość po posiłkach, co hamuje nadmierne łaknienie. Błonnik pokarmowy wymiata też złogi i toksyny z jelit oraz przyczynia się do zwalczania zaparć, pod warunkiem, że pijesz odpowiednią ilość wody. Zatem błonnik jest niezbędny w naszej codziennej diecie. Suszone owoce dostarczą Twojemu organizmowi także witamin i minerałów oraz są bardzo dobrym źródłem potasu i żelaza, co jest szczególnie ważne dla wegetarian. Poprawiają pracę serca, wygląd i stan skóry oraz podnoszą odporność organizmu. Ponadto, zawarte w nich polifenole działają antynowotworowo. Co warte podkreślenia, witaminy dostarczane w naturalnie suszonych owocach są znacznie łatwiej przyswajalne niż preparaty w formie suplementów diety.

Jak wybrać suszone owoce?

Jeśli stawiasz na zdrowe odżywianie i chcesz schudnąć, unikaj suszonych owoców słodzonych cukrem i innymi słodzikami, jak np. koncentrat soku, syrop klonowy czy ryżowy lub miód. Dodany cukier podnosi bowiem zawartość kalorii, ale nie dostarcza żadnej wartości odżywczej (z wyjątkiem miodu). Zwróć też uwagę na konserwanty i w miarę możliwości kupuj produkty bio, nie zawierające dwutlenku siarki i innych środków przedłużających trwałość. Wybieraj więc produkty sygnowane znakiem ,,niesiarkowane”. Pamiętaj, że morele poddawane naturalnemu procesowi suszenia mają kolor brązowy, a nie morelowy. Wystarczy uważnie czytać etykiety i świadomie wybierać produkty, które faktycznie, a nie tylko pozornie, przysłużą się naszemu zdrowiu.       

 

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Zdrowe bakterie, zdrowe jelita
Zdrowe bakterie, zdrowe jelita
Czy początek jesieni to dobry czas na odchudzanie?
Czy początek jesieni to dobry czas na odchudzanie?
Śniadanie dietetyczne – jak poprawnie zbilansować poranne posiłki
Śniadanie dietetyczne – jak poprawnie zbilansować poranne...
Catering dietetyczny dla wegetarian – co warto o nim wiedzieć?
Catering dietetyczny dla wegetarian – co warto o nim...
Dlaczego nie mogę schudnąć?
Dlaczego nie mogę schudnąć?
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.