Zamów

Skuteczne odchudzanie – poznaj 10 złotych zasad!

Adriana Szulińska Adriana Szulińska
MOTYWACJA ODCHUDZANIE
 

Bardzo często, gdy zaczynasz odchudzanie, pomimo jasno wyznaczonych zasad, ciężko jest wytrwać w postanowieniach. Dodatkowo, pierwsze niepowodzenia najczęściej są początkiem końca diety. Jak znaleźć w sobie motywację, gdy nie wszystko idzie po Twojej myśli? Jak, dzięki prostym sposobom, sprawić, aby zmiana nawyków żywieniowych była choć trochę łatwiejsza?

10 zasad odchudzania i diety

@ Ariwasabi Adobe Stock

Jak się odchudzić? Oto podstawowe zasady odchudzania:

Prowadź dzienniczek żywieniowy

Jest to spis wszystkich posiłków i przekąsek (włącznie z napojami) spożywanych w ciągu dnia. Ważne jest, aby te informacje notować na bieżąco, ponieważ ludzka pamięć bywa zawodna, a dodatkowo mamy tendencję do wypierania z niej nieistotnych naszym zdaniem szczegółów (takich jak batonik zjedzony podczas oczekiwania na autobus). Taki dzienniczek kieruje naszą uwagę na wszystkie dietetyczne grzeszki, z których wcześniej nawet nie zdawaliśmy sobie sprawy i pozwala je wyeliminować.

Ustal plan odchudzania możliwy do zrealizowania

Osoby rozpoczynające odchudzanie, na fali początkowego entuzjazmu zwykle stawiają przed sobą niemożliwe do zrealizowania cele. Pragną zacząć dietę natychmiast, zupełnie zrezygnować ze słodyczy, jeść co 3 godziny i 3 razy w tygodniu ćwiczyć na siłowni. Gdy okazuje się, że wprowadzenie tylu zmian naraz nie jest wcale takie proste, pojawia się frustracja i zniechęcenie, a stąd już tylko krok do zakończenia diety.

Mając świadomość swoich ograniczeń zbuduj realny plan skutecznego odchudzania. Jeśli kochasz słodycze, nie zakładaj, że nie spojrzysz na nie przez następne pół roku. Na początek ustal jeden dzień w tygodniu, w którym pozwolisz sobie na coś słodkiego – np. zdrowszą wersję domowych lodów. Jeśli większą część dnia spędzasz siedząc – w pracy, w samochodzie, przed telewizorem, na pewno z dnia na dzień nie staniesz się typem sportowca, ale godzina lekkich ćwiczeń w tygodniu brzmi całkiem realnie. Osiągnięcie nawet tych niewielkich celów daje satysfakcję i pozwala poczuć wiarę we własne możliwości.

Jedz świadomie

Czy zdarza Ci się, że wracając z pracy sięgasz po coś do lodówki? Raz, drugi, trzeci… Potrafisz powiedzieć co i w jakiej ilości wtedy zjadasz? Jesteś na grillu, przed Tobą stoją półmiski z jedzeniem, zjadasz udko kurczaka, kawałek karkówki, przegryzasz kiełbaską, sięgasz po drugie udko (czy może to już trzecie?). Badania dowodzą, że takie nieuważne podjadanie sprzyja przejadaniu się. Zawsze nakładaj na talerz całą porcję, jaką zamierzasz zjeść i unikaj dokładek.

Postaraj się, aby nic Cię nie rozpraszało podczas jedzenia – nie czytaj gazety, nie pracuj przy komputerze, wyłącz telewizor. Posiłek spożywaj powoli, zwracając uwagę na jego smak i konsystencję – dzięki temu Twój mózg nie pozwoli się oszukać i zakończysz posiłek dokładnie wtedy, kiedy zaspokoisz głód.

Rozsądne i świadome zakupy

Podstawowa zasada – nie idź na zakupy spożywcze, gdy czujesz głód. Wszystkie produkty, niestety głównie te niezdrowe i pełne cukru, wydadzą Ci się niezwykle atrakcyjne. To zwiększa ryzyko, że ulegniesz kolorowym opakowaniom i zachęcającym reklamom. Zrób listę zakupów i bezwzględnie jej przestrzegaj – nie daj się namówić na batoniki leżące przy kasie czy oferty promocyjne, przez które znów zgromadzisz w domu masę jedzenia, które trzeba będzie zjeść, „aby się nie zepsuło”.

Unikaj widoku jedzenia

Tutaj niestety sprawdza się zasada „co z oczu, to z serca”. Podczas posiłku nie wystawiaj jedzenia na wielkich półmiskach, ale nałóż na talerz porcję przeznaczoną do spożycia. Nie przesiaduj przy stole pełnym jedzenia – będziesz po nie sięgać mimochodem i zjesz za dużo. Nigdy nie stawiaj na widoku miseczki z cukierkami, orzeszkami czy nawet owocami. Za każdym razem, gdy na nią spojrzysz, pojawi się chęć podjadania.

Jeśli z jakiegoś powodu w Twoim domu wciąż jeszcze znajdują się niewłaściwe produkty (no cóż, rodzina nie zawsze współpracuje), powinny być one zamknięte w szafkach – najlepiej trudno dostępnych. Nawet widok talerzy i sztućców może wywołać uczucie głodu!

Unikaj nudy i bezczynności

Kiedy nie zajmujemy się niczym interesującym, bardzo często nasze myśli podążają w stronę jedzenia – to naturalne, ponieważ jedzenie jest dla nas źródłem satysfakcji. Aby temu zaradzić, postaraj się wypełnić swój dzień innymi drobnymi przyjemnościami. Idź poćwiczyć, spotkaj się ze znajomymi (tylko nie w cukierni!), obejrzyj odcinek ulubionego serialu, sięgnij po wciągającą książkę. Po pewnym czasie przestaniesz traktować jedzenie jak sposób na nudę i kiepski nastrój.

Zadbaj o relaks i unikaj stresu

W tym momencie większość osób przewraca oczami. Rzeczywiście, nie jest łatwo znaleźć czas dla siebie, ale to naprawdę działa! Udowodniono, że niewystarczająca ilość snu i życie w ciągłym stresie zwiększają ryzyko otyłości. Nie tylko chętniej podjadamy, ale nasz organizm dużo trudniej poddaje się diecie odchudzającej. Zacznij dbać o odpowiednią dawkę snu i szukaj w ciągu dnia chwil odprężenia, a na pewno zauważysz efekty odchudzania.

Planowanie dnia

Codziennie wieczorem poświęć chwilę na dokładne zaplanowanie każdego posiłku – co, gdzie, o której godzinie będziesz jeść następnego dnia. Możesz mieć pewność, że bez takiego planu w którymś momencie pod wpływem głodu sięgniesz po cokolwiek (najczęściej coś słodkiego) lub po prostu zaczniesz omijać posiłki, aby nie zawracać sobie nimi głowy. Gdy mamy wiele zajęć, nie mamy czasu zastanawiać się, co zdrowego „upolować sobie do jedzenia” i wybieramy najprostszą opcję. Przygotuj sobie pudełka z posiłkami na cały dzień – dzięki temu zdrowe jedzenie będzie już na Ciebie czekać, gdy nadejdzie odpowiednia pora. Jeśli nie masz czasu gotować, idealnym rozwiązaniem jest catering dietetyczny z dostawą do domu lub pracy w ponad 60 miastach w Polsce - catering dietetyczny Chorzów, Warszawa, Rumia, Piaseczno i wiele innych.

Korzystaj z pomocy specjalistów

Odchudzanie bywa bardzo trudnym procesem – wie to każdy, kto choć raz próbował zmienić swoje nawyki. Aby zwiększyć swoje szanse na sukces, skontaktuj się ze specjalistą. Dietetyk wychwyci nieprawidłowości w Twoim jadłospisie i doradzi, jakie zmiany przyniosą oczekiwane efekty. Jeśli natomiast czujesz, że nie możesz uzyskać wystarczającej motywacji i wciąż popełniasz te same błędy, bez obaw udaj się do psychologa zajmującego się osobami z nadwagą. Pomoże on znaleźć przyczynę problemu, dzięki czemu Ty znajdziesz w sobie siłę do działania.

Pozytywne myślenie

Podczas odchudzania na pewno pojawią się dni, kiedy na próżno będziesz szukać motywacji, a pokusy będą czyhać na każdym kroku. Ważne jest, aby mieć świadomość, że takie gorsze dni są zupełnie normalne. Dieta nie jest po to, aby dokładać Ci stresów, ale po to, by zmienić Twoje życie na lepsze. Nigdy nie obwiniaj się za chwile słabości, zaakceptuj je i nie rezygnuj tylko dlatego, że zdarzyło Ci się pocieszyć się batonikiem. Każdy dzień zaczynaj z „czystą kartą” i wiarą, że tym razem się uda!

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Zdrowe bakterie, zdrowe jelita
Zdrowe bakterie, zdrowe jelita
Czy początek jesieni to dobry czas na odchudzanie?
Czy początek jesieni to dobry czas na odchudzanie?
Śniadanie dietetyczne – jak poprawnie zbilansować poranne posiłki
Śniadanie dietetyczne – jak poprawnie zbilansować poranne...
Catering dietetyczny dla wegetarian – co warto o nim wiedzieć?
Catering dietetyczny dla wegetarian – co warto o nim...
Dlaczego nie mogę schudnąć?
Dlaczego nie mogę schudnąć?
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.