Zamów

Napoje dietetyczne – co wybierać

Adriana Szulińska Adriana Szulińska
ODCHUDZANIE PORADY ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Próby podjęcia na własną rękę diety odchudzającej zwykle wyglądają podobnie. Chcąc ograniczyć ilość spożywanych kalorii zmniejszamy porcje posiłków, wybieramy produkty typu light i oczywiście pijemy napoje, które oznaczone są jako dietetyczne. Niestety to pułapka. Które zatem napoje naprawdę są dietetyczne, a które tylko je udają?

zdrowy napój, co pić na diecie

@nenetus - Adobe Stock

Co nie jest dietetyczne?

Zazwyczaj właśnie to, co jest tak podpisane! Zdarza Ci się bez wyrzutów sumienia wypijać puszkę dietetycznego „energetyka” lub do zestawu w barze szybkiej obsługi zamawiać "dietetyczną" colę? Taki napój nie sprawi, że jedzenie, które spożywasz, będzie zawierało mniej kalorii. Jeśli napój jest dietetyczny, zwykle oznacza to, że cukier został w nim zastąpiony innymi sztucznymi lub naturalnymi substancjami słodzącymi, które również nie pozostają bez wpływu na Twój organizm. Wiele osób myśli, że picie napojów zawierających słodziki zamiast cukru jest ok, bo nie mają kalorii, więc nie tuczą. Jest to jednak złudne. Pomijając wszystkie konserwanty, ulepszacze smaku i barwniki, które mają udowodniony szkodliwy wpływ na nasze zdrowie, słodziki to również nie jest nic dobrego. Co do niektórych wciąż nie mamy nawet pewności, jaki wpływ na nasz organizm mają w dłuższej perspektywie. Co więcej, produkt o słodkim smaku, nawet jeśli nie zawiera cukru i kalorii, również stymuluje trzustkę do wydzielania insuliny, co stwarza ryzyko rozwoju m.in. otyłości oraz cukrzycy. Jakie napoje będą więc sprzyjać naszemu zdrowiu?

Woda, herbata, napary

Chyba nie będzie zaskoczeniem, że to właśnie woda jest najlepszym napojem, który powinien na co dzień znajdować się w Twojej zdrowej diecie. To ona powinna pokrywać większość Twojego zapotrzebowania na płyny. Nie zawiera kalorii ani cukru, a może być źródłem cennych składników mineralnych. Zapewnia najbardziej efektywne nawodnienie komórek i prawidłową pracę organizmu. Co jeśli nie lubisz wody? Może na początek spróbuj pić wodę gazowaną. Wiele osób decyduje się na nią ze względu na jej wyrazisty smak. Obserwuj jednak, czy nie będzie powodować dyskomfortu w postaci zgagi, wzdęć czy problemów trawiennych. Dodanie do wody odrobiny soku z cytryny poprawi jej smak oraz będzie mieć korzystny wpływ na procesy trawienne. Do butelki z wodą możesz również wrzucić trochę letnich owoców, takich jak maliny i truskawki, a także listki mięty. Zdecydowanie jednak, małymi krokami, warto się przekonać do picia czystej wody  to nawyk, który zapewni Ci zdrowie. Dobrą opcją jest też herbata, szczególnie zielona czy owocowa oraz napary z ziół  takie herbatki znajdziesz w zestawach dietetycznych posiłków LightBox.

Warzywne soki i koktajle

Zmiksowanie świeżych warzyw to świetny sposób, aby znacznie zwiększyć ilość witamin w Twojej diecie, nie podnosząc zbytnio jej kaloryczności. Taki koktajl możesz zabrać ze sobą do pracy, a w ciepły dzień schłodzić w lodówce. Jeśli brakuje Ci czasu, możesz również skorzystać z soków warzywnych dostępnych w sklepach (zwróć tylko uwagę, czy nie zawierają dodatku substancji konserwujących ani cukru). Taki sok lub koktajl może np. stanowić orzeźwiającą przekąskę. Korzystaj z różnych warzyw na zmianę. Pomidory są źródłem likopenu  silnego antyoksydantu o działaniu przeciwnowotworowym. Buraki natomiast mają korzystny wpływ na ciśnienie krwi i funkcjonowanie układu krążenia. Jeśli Twoim problem jest niedokrwistość, do każdego koktajlu dodawaj garść natki pietruszki  ma specyficzny smak, ale jako źródło żelaza jest niezastąpiona w leczeniu anemii. W przypadku niedokrwistości koniecznie zadbaj też o zdrowe odżywianie, czyli odpowiednio zbilansowaną dietę, np. dietę pudełkową LightBox.

Fermentowane produkty mleczne

Tutaj mamy już produkty o nieco wyższej kaloryczności,  przez co bardziej „treściwe”. Wiele z nich może stanowić przekąskę samą w sobie i raczej nie powinny być spożywane między posiłkami w celu nawodnienia organizmu. Jeśli jednak mamy ochotę, by w ramach posiłku sięgnąć po „coś do picia”, spokojnie możemy zdecydować się na kefir, maślankę, pitny jogurt naturalny lub sporządzone na ich bazie koktajle. Są źródłem m.in. wartościowego białka oraz wapnia. Możesz połączyć je z owocami, warzywami, płatkami zbożowymi lub orzechami, a wówczas otrzymasz pełnowartościowe dietetyczne jedzenie, które może także dostarczyć Ci płynów oraz ugasić pragnienie. Dodatkowo obecne w nich bakterie kwasu mlekowego pomagają w budowie prawidłowej flory jelitowej, która jest odpowiedzialna między innymi za procesy trawienne oraz odporność organizmu.

Trzymaj się zasady, aby napój, który spożywasz, zawierał jak najmniej (a najlepiej wcale) cukru, słodzików i substancji dodatkowych. Naturalne produkty, które rzeczywiście powinny zajmować w Twojej diecie ważne miejsce bronią się same i nie potrzebują kampanii reklamowych ani kolorowych opakowań z chwytliwymi hasłami. Jeśli zależy Ci na zdrowej diecie, sięgnij po catering dietetyczny (Katowice, Gdynia, Sopot, Warszawa i cała Polska).

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Dietetyczne last minute – jak dobrze wyglądać na plaży?
Dietetyczne last minute – jak dobrze wyglądać na plaży?
5 prostych przepisów na zdrowe słodkości z letnich owoców
5 prostych przepisów na zdrowe słodkości z letnich owoców
Czego unikać podczas posiłków na wczasach all inclusive
Czego unikać podczas posiłków na wczasach all inclusive
Jak nie przytyć na wakacjach
Jak nie przytyć na wakacjach
Trening podczas diety – co warto wiedzieć?
Trening podczas diety – co warto wiedzieć?
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.