Zamów

Najzdrowsze letnie owoce

Adriana Szulińska Adriana Szulińska
PORADY ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Na truskawki, maliny i jagody czekamy cały rok, a ich smak kojarzy się z wakacjami, wypoczynkiem i beztroską. Gdy już się pojawią, niektórzy mogliby tygodniami nie jeść nic innego. Letnie owoce są nie tylko pyszne i orzeźwiające, ale również niezwykle zdrowe. Przeczytaj, jakie cenne właściwości skrywają.

najzdrowsze owoce lata

@yanadjan - Adobe Stock

Truskawki

W sezonie letnim to one królują na bazarkach oraz na naszych stołach. Ze względu na małą zawartość kalorii oraz niski indeks glikemiczny polecane są w posiłkach dietetycznych osób odchudzających się i chorujących na cukrzycę. Są źródłem flawonoidów, takich jak kwercetyna i antocyjany, a także witaminy C. 100 g truskawek, czyli niepełna szklanka, całkowicie pokrywa dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na tę witaminę! Posiadają właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, chronią przed chorobami układu krążenia oraz wzmacniają odporność. Witamina C, uczestnicząc w powstawaniu kolagenu, dodatkowo wzmacnia naczynia krwionośne oraz poprawia wygląd skóry.

Maliny

Charakteryzują się szczególnie wysoką zawartością błonnika pokarmowego  w jedzeniu dietetycznym nie powinno ich zabraknąć! W 100 g malin jest aż 6,7 g błonnika (w przypadku innych owoców przeważnie jest to 1-3 g). Jeśli więc Twoim problemem są zaparcia, w sezonie letnim jak najczęściej sięgaj po maliny. Zdrowa dieta pudełkowa bogata w błonnik pokarmowy sprzyja również utrzymaniu odpowiedniego poziomu glukozy we krwi, obniżeniu stężenia cholesterolu oraz zmniejszeniu ryzyka rozwoju nowotworów w obrębie przewodu pokarmowego. Maliny zawierają potas, powinny je więc jeść osoby z nadciśnieniem oraz innymi chorobami układu krążenia. Dzięki stosunkowo wysokiej zawartości żelaza mogą być też pomocne w leczeniu niedokrwistości. Maliny to również dobre źródło wapnia oraz magnezu.

Jagody

Stanowią jedno z najlepszych źródeł składników polifenolowych, co czyni z nich naprawdę silną broń przeciwko wszelkim chorobom związanym ze szkodliwą działalnością wolnych rodników w naszym organizmie. Redukują ryzyko miażdżycy, wzmacniają naczynia krwionośne, chronią komórki mózgu i narządów wewnętrznych przed uszkodzeniami. Spowalniają także procesy starzenia i chronią przed rozwojem zmian nowotworowych. Jagody są niezwykle pożądane w diecie osób starszych ze względu na właściwości poprawiające funkcje mózgu oraz pamięć i koncentrację. Mają zdolność zapobiegania zakażeniom układu moczowego  dorównują pod tym względem żurawinie.

Czarne porzeczki

Biorąc pod uwagę ilości witaminy C, porzeczki zostawiają inne produkty daleko w tyle (zawierają jej ok. 3,5 raza więcej niż owoce cytrusowe, które uważane są za jej bardzo dobre źródło). Z tego powodu ich spożywanie będzie niezwykle korzystne przy osłabionej odporności, podczas infekcji, ale także w niedokrwistości, stanach zapalnych, chorobach dziąseł czy stawów. Porzeczki również pod względem zawartości potasu, wapnia, fosforu i żelaza niemal nie mają sobie równych. Dzięki znaczącej ilości błonnika pokarmowego sprzyjają regulacji poziomu glukozy oraz lipidów we krwi.

Czereśnie

Poza witaminą C, potasem i kwasem foliowym znajdziemy w nich np. melatoninę. Jest to związek odpowiedzialny za regulację cyklu dobowego  ułatwia zasypianie i poprawia efektywność nocnego wypoczynku. Czereśnie posiadają właściwości łagodzące bóle stawowe, a także wspomagają wypłukiwanie kwasu moczowego z organizmu, więc polecane są osobom cierpiącym na dnę moczanową lub nią zagrożonym. Powinny się też znaleźć w diecie osób aktywnych fizycznie, ponieważ mogą odgrywać rolę w regeneracji tkanki mięśniowej oraz zmniejszaniu bólu potreningowego.

Morele

Morele to prawdziwe bogactwo beta-karotenu, który wspomaga regenerację komórek skóry oraz chroni je przed szkodliwym działaniem promieniowania słonecznego. Dieta bogata w ten składnik powoduje również, że wakacyjna opalenizna pozostanie z Tobą na dłużej. Beta-karoten posiada udowodnione działanie przeciwnowotworowe oraz obniżające stężenie „złego” cholesterolu. Jego spożycie zmniejsza także ryzyko chorób oczu związanych z wiekiem oraz poprawia widzenie. W morelach znajdziemy także stosunkowo dużo niacyny, która bierze udział w szeregu ważnych procesów metabolicznych oraz odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Regularne spożywanie owoców, ze względu na bogactwo zawartych w nich witamin i związków antyoksydacyjnych, niesie za sobą wiele korzyści zdrowotnych. Według zaleceń dietetycznych w Twoim jadłospisie każdego dnia powinno znaleźć się przynajmniej 100-150 g owoców. Jeśli przygotowywane samodzielnie posiłki dietetyczne stanowią dla Ciebie wyzwanie, zamów LightBox - catering dietetyczny z dostawą do Gdańska, Szczecina, Poznania i wielu innych miast i miejscowości.

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Zdrowe bakterie, zdrowe jelita
Zdrowe bakterie, zdrowe jelita
Czy początek jesieni to dobry czas na odchudzanie?
Czy początek jesieni to dobry czas na odchudzanie?
Śniadanie dietetyczne – jak poprawnie zbilansować poranne posiłki
Śniadanie dietetyczne – jak poprawnie zbilansować poranne...
Catering dietetyczny dla wegetarian – co warto o nim wiedzieć?
Catering dietetyczny dla wegetarian – co warto o nim...
Dlaczego nie mogę schudnąć?
Dlaczego nie mogę schudnąć?
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.