Zamów

Najzdrowsze letnie owoce

Adriana Szulińska Adriana Szulińska
PORADY ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Na truskawki, maliny i jagody czekamy cały rok, a ich smak kojarzy się z wakacjami, wypoczynkiem i beztroską. Gdy już się pojawią, niektórzy mogliby tygodniami nie jeść nic innego. Letnie owoce są nie tylko pyszne i orzeźwiające, ale również niezwykle zdrowe. Przeczytaj, jakie cenne właściwości skrywają.

najzdrowsze owoce lata

@yanadjan - Adobe Stock

Truskawki

W sezonie letnim to one królują na bazarkach oraz na naszych stołach. Ze względu na małą zawartość kalorii oraz niski indeks glikemiczny polecane są w posiłkach dietetycznych osób odchudzających się i chorujących na cukrzycę. Są źródłem flawonoidów, takich jak kwercetyna i antocyjany, a także witaminy C. 100 g truskawek, czyli niepełna szklanka, całkowicie pokrywa dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na tę witaminę! Posiadają właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, chronią przed chorobami układu krążenia oraz wzmacniają odporność. Witamina C, uczestnicząc w powstawaniu kolagenu, dodatkowo wzmacnia naczynia krwionośne oraz poprawia wygląd skóry.

Maliny

Charakteryzują się szczególnie wysoką zawartością błonnika pokarmowego  w jedzeniu dietetycznym nie powinno ich zabraknąć! W 100 g malin jest aż 6,7 g błonnika (w przypadku innych owoców przeważnie jest to 1-3 g). Jeśli więc Twoim problemem są zaparcia, w sezonie letnim jak najczęściej sięgaj po maliny. Zdrowa dieta pudełkowa bogata w błonnik pokarmowy sprzyja również utrzymaniu odpowiedniego poziomu glukozy we krwi, obniżeniu stężenia cholesterolu oraz zmniejszeniu ryzyka rozwoju nowotworów w obrębie przewodu pokarmowego. Maliny zawierają potas, powinny je więc jeść osoby z nadciśnieniem oraz innymi chorobami układu krążenia. Dzięki stosunkowo wysokiej zawartości żelaza mogą być też pomocne w leczeniu niedokrwistości. Maliny to również dobre źródło wapnia oraz magnezu.

Jagody

Stanowią jedno z najlepszych źródeł składników polifenolowych, co czyni z nich naprawdę silną broń przeciwko wszelkim chorobom związanym ze szkodliwą działalnością wolnych rodników w naszym organizmie. Redukują ryzyko miażdżycy, wzmacniają naczynia krwionośne, chronią komórki mózgu i narządów wewnętrznych przed uszkodzeniami. Spowalniają także procesy starzenia i chronią przed rozwojem zmian nowotworowych. Jagody są niezwykle pożądane w diecie osób starszych ze względu na właściwości poprawiające funkcje mózgu oraz pamięć i koncentrację. Mają zdolność zapobiegania zakażeniom układu moczowego  dorównują pod tym względem żurawinie.

Czarne porzeczki

Biorąc pod uwagę ilości witaminy C, porzeczki zostawiają inne produkty daleko w tyle (zawierają jej ok. 3,5 raza więcej niż owoce cytrusowe, które uważane są za jej bardzo dobre źródło). Z tego powodu ich spożywanie będzie niezwykle korzystne przy osłabionej odporności, podczas infekcji, ale także w niedokrwistości, stanach zapalnych, chorobach dziąseł czy stawów. Porzeczki również pod względem zawartości potasu, wapnia, fosforu i żelaza niemal nie mają sobie równych. Dzięki znaczącej ilości błonnika pokarmowego sprzyjają regulacji poziomu glukozy oraz lipidów we krwi.

Czereśnie

Poza witaminą C, potasem i kwasem foliowym znajdziemy w nich np. melatoninę. Jest to związek odpowiedzialny za regulację cyklu dobowego  ułatwia zasypianie i poprawia efektywność nocnego wypoczynku. Czereśnie posiadają właściwości łagodzące bóle stawowe, a także wspomagają wypłukiwanie kwasu moczowego z organizmu, więc polecane są osobom cierpiącym na dnę moczanową lub nią zagrożonym. Powinny się też znaleźć w diecie osób aktywnych fizycznie, ponieważ mogą odgrywać rolę w regeneracji tkanki mięśniowej oraz zmniejszaniu bólu potreningowego.

Morele

Morele to prawdziwe bogactwo beta-karotenu, który wspomaga regenerację komórek skóry oraz chroni je przed szkodliwym działaniem promieniowania słonecznego. Dieta bogata w ten składnik powoduje również, że wakacyjna opalenizna pozostanie z Tobą na dłużej. Beta-karoten posiada udowodnione działanie przeciwnowotworowe oraz obniżające stężenie „złego” cholesterolu. Jego spożycie zmniejsza także ryzyko chorób oczu związanych z wiekiem oraz poprawia widzenie. W morelach znajdziemy także stosunkowo dużo niacyny, która bierze udział w szeregu ważnych procesów metabolicznych oraz odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Regularne spożywanie owoców, ze względu na bogactwo zawartych w nich witamin i związków antyoksydacyjnych, niesie za sobą wiele korzyści zdrowotnych. Według zaleceń dietetycznych w Twoim jadłospisie każdego dnia powinno znaleźć się przynajmniej 100-150 g owoców. Jeśli przygotowywane samodzielnie posiłki dietetyczne stanowią dla Ciebie wyzwanie, zamów LightBox - catering dietetyczny z dostawą do Gdańska, Szczecina, Poznania i wielu innych miast i miejscowości.

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Napoje dietetyczne – co wybierać
Napoje dietetyczne – co wybierać
Jak nie przytyć na wakacjach
Jak nie przytyć na wakacjach
Trening podczas diety – co warto wiedzieć?
Trening podczas diety – co warto wiedzieć?
Dieta pudełkowa dla osób aktywnych fizycznie – kiedy tak, a kiedy nie
Dieta pudełkowa dla osób aktywnych fizycznie – kiedy tak, a...
Wiosenne pułapki dietetyczne
Wiosenne pułapki dietetyczne
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.