Zamów! EN

Najlepsza dieta na „po świętach”

Adriana Szulińska Adriana Szulińska  
ODCHUDZANIE ZDROWE ODŻYWIANIE
 

W święta często zapominamy o zdrowych nawykach żywieniowych i to nawet, jeśli wcześniej się odchudzaliśmy. Na stole nie pojawiają się dietetyczne posiłki, lecz tłuste dania, słodycze, słodzone napoje, od których zdążyliśmy się już odzwyczaić. Taki nagły powrót do kiepskiego odżywiania wiąże się z ryzykiem wystąpienia dolegliwości trawiennych czy uczucia ciężkości. Dla osób odchudzających się może też oznaczać problemy z utrzymaniem osiągniętych efektów. Na co w diecie zwrócić szczególną uwagę, aby po kilku dniach ucztowania jak najszybciej odzyskać dobre samopoczucie i wrócić do równowagi?

Nowy rok dieta

@ Anna81 Adobe Stock

 

Trzymaj się planu

Nawet jeśli nie masz ochoty na jedzenie, pomijanie posiłków nie jest dobrym rozwiązaniem. Może skutkować rozregulowaniem metabolizmu oraz nadmiernymi wahaniami stężeń glukozy i insuliny we krwi, co sprzyja odkładaniu tkanki tłuszczowej. Ponadto unikanie jedzenia spowoduje osłabienie, a także napady głodu, podczas których trudno będzie Ci się kontrolować. W konsekwencji znów zjesz za dużo nieodpowiedniego jedzenia. Śniadanie to punkt obowiązkowy, jeśli chcesz szybko wrócić do formy. Kolejne posiłki powinny być spożywane w regularnych odstępach czasu. Kolację zjedz 3 godziny przed snem, aby przed położeniem się do łóżka nie obciążać układu trawiennego. Regularne, łatwostrawne posiłki sprawią, że nabierzesz sił, dostarczysz organizmowi niezbędnych składników odżywczych oraz pobudzisz układ trawienny. Jeśli chodzi o poświąteczny jadłospis, najlepszym rozwiązaniem jest jak najszybszy powrót do wcześniejszej zdrowej diety. Wszystko, czego potrzebuje Twój organizm, to stabilizacja.

Urozmaicenie

Nie zapominaj, aby na Twoim talerzu znalazła się solidna porcja warzyw. Jeśli poprzedni dzień zakończył się przejedzeniem, dobrze, aby były one głównym składnikiem każdego posiłku. Zawierają mnóstwo wody i mikroelementów, których teraz szczególnie potrzebujesz. Oprócz tego, obecny w nich błonnik pokarmowy wspomaga oczyszczanie jelit z resztek zalegającego pokarmu, niweluje zaparcia i zapewnia sytość – ale bez uczucia ciężkości. Zwróć szczególną uwagę na produkty będące bogatym źródłem potasu (np. buraki, pomidory). Składnik ten wspomaga usuwanie z organizmu sodu. Unikaj natomiast pokarmów wzmagających wzdęcia jak: cebula, czosnek, brokuły, kapusta, kalafior. Jeśli czujesz, że Twój przewód pokarmowy wciąż jest podrażniony, zdecyduj się raczej na gotowane warzywa niż na surowe (możesz przygotować warzywną zupę lub duszoną potrawkę). Możliwe, że po świątecznej rozpuście masz nieco zaostrzony apetyt. Warzywa są niskokaloryczne, więc objętościowo możesz ich zjeść naprawdę sporo – zaspokoisz w ten sposób głód i unikniesz podjadania innych niezdrowych przekąsek. Dietę uzupełnij o pełnoziarniste produkty zbożowe, które pomogą Ci na dłużej zachować uczucie sytości oraz utrzymać w ryzach stężenie glukozy. Natomiast białko z chudego mięsa lub nasion roślin strączkowych pomoże w regeneracji organizmu oraz zniweluje napady głodu. Albo od razu zamów dietę pudełkową LightBox, która zapewni właściwie zbilansowane posiłki z dużą ilością warzyw.

Postaw na nawodnienie

Zwiększona ilość wody jest niezbędna, aby usunąć z organizmu nadmiar sodu, którego nie brakuje w świątecznych potrawach oraz pozbyć się toksycznych produktów przemiany materii. Do wody możesz dodać trochę soku z cytryny, który ma działanie wspomagające pracę układu trawiennego. Zrezygnuj z czarnej mocnej herbaty oraz kawy u niektórych osób mogą one wzmagać stan odwodnienia poprzez działanie moczopędne, a już na pewno nie sięgaj po alkohol w ten sposób tylko przysporzysz pracy swojej obciążonej wątrobie.

Przyprawy do zadań specjalnych

Aby wspomóc trawienie, do spożywanych posiłków możesz dodawać przyprawy o korzystnym działaniu. Kurkuma stymuluje wydzielanie żółci, dzięki czemu wspomaga trawienie tłuszczu, ma również działanie osłaniające śluzówkę przewodu pokarmowego. Majeranek przyspiesza trawienie pokarmów w żołądku oraz zapobiega wzdęciom – nie bez powodu często dodaje się go do potraw z wykorzystaniem produktów gazotwórczych. Rozmaryn łagodzi skurcze jelit i wspomaga trawienie. Uważaj jednak na przyprawy o ostrym, intensywnym smaku, ponieważ mogą podrażniać przewód pokarmowy. Niewskazana jest również duża ilość soli. Ze względu na jej działanie zatrzymujące wodę w organizmie może potęgować uczucie ciężkości i opuchnięcia.

Najważniejsze jest, aby nie zwlekać z powrotem do zdrowych nawyków – im szybciej to zrobisz, tym będzie Ci łatwiej! Jeśli nie lubisz gotować możesz w LightBox zamówić catering dietetyczny - Łódź, Katowice i Wrocław to tylko 3 spośród 60 miast w Polsce, do których zamówisz jedzenie dietetyczne.

Kategorie

Ostatnio dodane

Dieta bez laktozy - kto powinien ją stosować?
Dieta bez laktozy - kto powinien ją stosować?
Kompulsywne objadanie się
Kompulsywne objadanie się
Otyłość gynoidalna i otyłość androidalna
Otyłość gynoidalna i otyłość androidalna
Jak zdrowo schudnąć w miesiąc?
Jak zdrowo schudnąć w miesiąc?
Senność po jedzeniu
Senność po jedzeniu

Jaka dieta pudełkowa LightBox najlepiej pasuje do Ciebie?

diets-alt-slim-flex
Slim FLEX
1000 / 1200 / 1500 kcal
od 69 zł/dzień
diets-alt-optimum-flex
Optimum FLEX
2000 / 2500 kcal
od 78 zł/dzień
diets-alt-sport-flex
od 81 zł/dzień
diets-alt-slim
Slim
1000 / 1200 / 1500 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-optimum
Optimum
1800 / 2000 / 2500 kcal
od 68 zł/dzień
diets-alt-sport
Sport
2500 / 3000 / 4000 kcal
od 72 zł/dzień
diets-alt-no-fish
No Fish
1000 / 1200 / 1500 / 2000 / 2500 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-vege
Vege
1000 / 1200 / 1500 / 2000 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-vege-plus-fish
Vege+Fish
1000 / 1200 / 1500 / 2000 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-lactose-free
Lactose Free
1000 / 1200 / 1500 / 2000 / 2500 kcal
od 62 zł/dzień

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

powrót do góry
Wykorzystujemy technologię ciasteczek. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności. OK, lubię ciasteczka