Zamów

Mięso – jeść czy nie jeść?

Adriana Szulińska Adriana Szulińska
ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Spór między zwolennikami diety wegetariańskiej a miłośnikami mięsa trwa nieustannie. Pierwsi uważają, że wcale nie potrzebujemy mięsa w naszym jadłospisie, a wręcz że dieta je zawierająca jest po prostu szkodliwa. Drudzy przekonują, że dieta bezmięsna jest mało wartościowa, a co najważniejsze, niesmaczna. Czy któraś ze stron ma rację? Jakie są faktycznie wady i zalety spożywania mięsa?

Mięso   zdrowa dieta i odchudzanie

@ Drobot Dean - Adobe Stock

 

Zalety jedzenia mięsa

Tak jak inne produkty pochodzenia zwierzęcego (np. sery, mleko, jaja), mięso jest najlepszym źródłem pełnowartościowego białka, które w przeciwieństwie do białka roślinnego, zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy w optymalnych proporcjach.

Białko zwierzęce jest także lepiej przyswajalne niż to pochodzenia roślinnego. Najwięcej białka znajdziemy w mięsie chudym, niepoprzerastanym, bez ścięgien i żyłek (np. pierś kurczaka, rostbef wołowy, gdzie mamy ok. 22 g białka na 100 g produktu). Nasze ciało potrzebuje średnio 1 g białka na 1 kg masy ciała dziennie. Jak można szybko obliczyć, spożycie 150 g chudej gotowanej wołowiny jest w stanie pokryć ok. połowę zapotrzebowania przeciętnej dorosłej osoby.

Mięso jest też bardzo dobrym źródłem składników mineralnych, przede wszystkim żelaza (najwięcej znajdziemy go w wołowinie). Żelazo z produktów zwierzęcych (tzw. hemowe) charakteryzuje się również lepszą przyswajalnością niż to pochodzące z produktów roślinnych (tzw. niehemowe). Ponadto towarzystwo żelaza hemowego zwiększa wchłanianie żelaza niehemowego. Dlatego też warto łączyć mięso z warzywami, jak np. kurczak z buraczkami, pieczeń ze szpinakiem itp.

Jakie mięso jest najzdrowsze i dlaczego?

Aby sklasyfikować różne rodzaje mięs pod względem wartości odżywczej, najlepiej posłużyć się podziałem na mięsa białe oraz czerwone.

Mięsa czerwone to m.in. wieprzowina, wołowina, baranina, konina, mięso kaczek i gęsi. Charakteryzują się one większą zawartością tłuszczu, w tym szkodliwych kwasów tłuszczowych nasyconych. Ich nadmiar w diecie powoduje m.in. nadwagę i choroby układu krążenia, takie jak miażdżyca czy nadciśnienie, ale również reumatoidalne zapalenie stawów, cukrzyca, zwyrodnienie plamki żółtej oka. Z tego względu warto częściej wybierać mięsa białe, takie jak kurczak, indyk, cielęcina, królik. Zawierają mniej tłuszczu oraz kalorii, a ich spożywanie wiąże się z niższym ryzykiem zdrowotnym niż w przypadku mięsa czerwonego. Jeśli sięgasz po mięso czerwone, to wybieraj tylko to najlepszej jakości i najchudsze, a więc np. polędwicę wołową lub schab środkowy.

Jak przyrządzić mięso?

Mięso gotowane na parze zachowuje najwięcej składników odżywczych, a przy tym nie traci swojego smaku i jest soczyste. Tak właśnie można przyrządzać delikatniejsze gatunki mięs, jak np. cielęcina i drób oraz mięso z królika i strusia.

Pieczenie mięsa w folii przypomina z kolei duszenie go we własnym sosie, czyli bez dodatku tłuszczu i wody. Zastosowanie tej metody również zmniejsza straty składników odżywczych, ponieważ pieczenie z wykorzystaniem folii trwa krócej niż pieczenie tradycyjne. Dodatkowo nie musisz martwić się, że brak tłuszczu spowoduje przypalenie, bo zapobiegają temu tłuszcz i soki pochodzące z samego mięsa. Staraj się oczywiście ograniczać dodawanie soli do potraw, wzbogacając ich smak dużą ilością ziół i dodatkiem warzyw.

Przygotowując mięso na grillu zawsze pamiętaj o użyciu aluminiowej tacki, ponieważ chroni ona mięso przed rakotwórczymi produktami spalania tłuszczu, który w czasie grillowania dostaje się do ognia.

Mięso jest ważnym źródłem białka oraz żelaza w naszej diecie, ale zawiera również sporo tłuszczu, zwłaszcza nasyconych kwasów tłuszczowych. Nie jest niezbędne naszemu organizmowi, ale warto spożywać je mądrze, wybierając odpowiednie gatunki mięs. Równocześnie należy zaznaczyć, że dieta pozbawiona mięsa także może być pełnowartościowa, jeśli w odpowiedniej ilości znajdą się w niej produkty spożywcze będące źródłem potrzebnych składników odżywczych. Jeśli stawiasz na zdrowe odżywianie, wypróbuj dietę pudełkową, również zdrową dietę wegetariańską - sprawdź menu diety LightBox Vege oraz Vege+Fish.

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Catering dietetyczny dla wegetarian – co warto o nim wiedzieć?
Catering dietetyczny dla wegetarian – co warto o nim...
Dlaczego nie mogę schudnąć?
Dlaczego nie mogę schudnąć?
Dieta alkaliczna – hit czy kit?
Dieta alkaliczna – hit czy kit?
Jak nie przytyć, gdy masz siedzący tryb pracy? 8 skutecznych zasad
Jak nie przytyć, gdy masz siedzący tryb pracy? 8...
Na co zwrócić uwagę wybierając dietę pudełkową? Podpowiadamy!
Na co zwrócić uwagę wybierając dietę pudełkową?...
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.