Zamów! EN

Kawa, wino, herbata - czy są dozwolone na diecie?

Adriana Szulińska Adriana Szulińska
PORADY ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Co do tego, że najlepszym źródłem nawodnienia dla naszego organizmu jest najzwyklejsza woda nie ma żadnych wątpliwości. Czy jednak odchudzając się np. korzystając z cateringu dietetycznego, musimy zupełnie wykluczyć inne napoje? Czy mamy także zrezygnować z pobudzającej porannej kawy i aromatycznej herbaty? Czy wino wypite podczas spotkania towarzyskiego położy się cieniem na diecie odchudzającej? Na co zwrócić uwagę, aby sobie nie zaszkodzić?

zdrowy napój

@ goodluz - Adobe Stock

Kawa

Dla wielu osób rezygnacja z kawy byłaby dużym wyrzeczeniem. Na szczęście sama w sobie nie jest ona wcale zła, a wręcz posiada sporo korzystnych właściwości. Dzięki zawartości kofeiny stymuluje funkcje mózgu, poprawiając m.in. pamięć i koncentrację, a także pobudza metabolizm, dzięki czemu przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Niektóre badania sugerują, że regularne spożywanie kawy może zmniejszać ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 oraz chorób neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Alzheimera czy choroba Parkinsona. Co ciekawe u osób, które piją ją stale, nie wpływa też negatywnie na ciśnienie tętnicze krwi. Zalecana ilość kawy, która spożywana regularnie może przynosić wymienione korzyści zdrowotne, to ok. 3-4 filiżanek lub kubków (łącznie ok. 300 mg kofeiny) diennie. Większa ilość może już powodować nasilenie niekorzystnych objawów, takich jak bezsenność, drżenie rąk czy zawroty głowy. Wysokie spożycie kawy może również być przyczyną niedoborów niektórych składników mineralnych takich jak wapń, potas czy magnez, dlatego szczególnie ważne jest by zadbać o ich obecność w diecie. Aby picie kawy nie obróciło się przeciwko Tobie oczywiście nie dodawaj do niej cukru, tłustej śmietanki itp. Taka kawa zwiększy kaloryczność diety przyczyniając się do trudności z odchudzaniem.

Herbata

Biorąc pod uwagę to jak wiele korzystnych właściwości ma ten napój, jak najbardziej może być wartościowym składnikiem naszej diety. Przede wszystkim herbata, zwłaszcza zielona, stanowi dobre źródło substancji polifenolowych, dzięki którym działa przeciwzapalnie i przeciwnowotworowo. Osoby regularnie spożywające herbatę mają mniejsze ryzyko wystąpienia zaburzeń lipidowych, chorób układu krążenia czy cukrzycy typu 2. Mała zawartość kofeiny (w herbacie nazywanej teiną) powoduje, że ma delikatne właściwości pobudzające, ale nie wywołuje objawów przedawkowania tej substancji. Katechiny zawarte w zielonej herbacie działają bakteriobójczo i przeciwwirusowo, co może zmniejszać ryzyko pojawienia się chorób infekcyjnych, także w obrębie jamy ustnej. Herbata wypijana do posiłku ogranicza jednak wchłanianie obecnego w nim żelaza, dlatego staraj się unikać takiego połączenia, zwłaszcza jeśli miewasz problemy z niedokrwistością. Do herbaty nie dodawaj cukru, ani innych substancji słodzących - spowodują, że napar przyniesie Ci więcej szkody niż pożytku. Bez obaw możesz pić 3-4 kubki herbaty dziennie, o ile głównym źródłem nawodnienia w Twojej diecie wciąż pozostaje zwykła woda.

Wino

Dużo mówi się o zaletach picia wina, zwłaszcza czerwonego. Szczególne działanie przypisuje się substancji z grupy polifenoli jaką jest resweratrol. Dzięki swoim silnym właściwościom antyoksydacyjnym może on wpływać na obniżenie ryzyka chorób układu krążenia. Umiarkowane spożycie czerwonego wina prawdopodobnie zapobiega także związanemu z wiekiem pogorszeniu zdolności poznawczych oraz wpływa na poprawę profilu lipidowego. Aby odnieść korzyści zdrowotne z picia czerwonego wina oczywiście nie wolno z nim przesadzać. Umiarkowane spożycie w przypadku wina o zawartości alkoholu wynoszącej ok. 12% oznacza 150 ml dziennie dla kobiety i 300 ml dziennie dla mężczyzny. Przekraczanie tej wartości może wiązać się z wystąpieniem niepożądanych konsekwencji takich jak: zwiększona utrata składników mineralnych, spadek odporności czy zwiększone ryzyko nowotworów. Pamiętaj, że częste spożywanie alkoholu na diecie odchudzającej niestety znacznie osłabia jej efekty. Zatem nawet czerwone wytrawne wino powinno pojawiać się na Twoim stole jedynie okazjonalnie.

Pomimo swoich zdrowotnych właściwości żaden z tych napojów nie powinien w diecie dominować. To miejsce zarezerwowane jest dla wody! Zależy Ci na smukłej sylwetce, a nie masz czasu samodzielnie gotowanie? Dieta pudełkowa (Warszawa i okolice oraz blisko 60 miast w Polsce) LightBox to gwarancja dobrze zbilansowanej zdrowej diety.

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Dlaczego warto jeść kolorowe warzywa
Dlaczego warto jeść kolorowe warzywa
Czy tłuszcz uporczywie odkładający się na biodrach i udach można zredukować dietą?
Czy tłuszcz uporczywie odkładający się na biodrach i udach...
Detoks sokowy – czy warto na niego przechodzić?
Detoks sokowy – czy warto na niego przechodzić?
Czy dieta low-carb pomoże mi schudnąć?
Czy dieta low-carb pomoże mi schudnąć?
3 przepisy na zdrowe koktajle z owoców sezonowych
3 przepisy na zdrowe koktajle z owoców sezonowych
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.