Zamów! EN

Jak uniknąć objadania się w święta

Adriana Szulińska Adriana Szulińska  
MOTYWACJA PORADY
 

Święta rządzą się swoimi prawami i trudno wymagać, żeby na stole królowały posiłki dietetyczne. Jednak faktem jest, że zwykle po prostu jemy za dużo. U osób odchudzających się kilka dni takiej rozpusty może spowodować czasowe rozregulowanie metabolizmu, a w konsekwencji zahamowanie spadku wagi. Poza tym, po takim ucztowaniu można po prostu źle się czuć, a nawet nabawić się poważnych problemów trawiennych. Co zrobić, żeby podczas świąt znów nie zjeść za dużo?

Święta_bez_objadania

@ Syda Productions Adobe Stock

 

Nie siadaj do stołu "na głodniaka"

Czy w oczekiwaniu na uroczysty posiłek zdarza się, że wcześniej nic nie jesz lub jesz bardzo niewiele? Może być to spowodowane gorączkowymi przygotowaniami i brakiem czasu. Są jednak osoby, które celowo „oszczędzają sobie miejsce” w żołądku na świąteczne smakołyki. Wtedy dajemy sobie przyzwolenie na spożywanie przy stole większych ilości jedzenia, ponieważ wydaje się, że całodzienny bilans energetyczny nie wypadnie tak źle. Najczęściej jednak taka strategia po prostu nie działa. Jeśli siadasz do stołu z pustym żołądkiem, nie myślisz racjonalnie. Nie zastanawiasz się, od jakich potraw zacząć, które będą dla Ciebie najodpowiedniejsze. Sięgasz po to, co znajduje się w zasięgu Twojego wzroku i najczęściej są to potrawy wysokowęglowodanowe i słodkie, ponieważ Twój organizm pilnie potrzebuje szybkiego źródła glukozy. Nakładasz na talerz więcej, niż jesteś w stanie spożyć i jesz w szybkim tempie. W efekcie zanim Twój mózg zorientuje się, że nie jesteś już głodny – jesteś przejedzony. W dniu uroczystego posiłku trzymaj się swojego codziennego planu. Postaw na lekkie, małe objętościowo dania, ale nie omijaj posiłków. Dzięki temu do stołu zasiądziesz ze spokojem i będziesz w stanie podejmować dobre decyzje żywieniowe.

Uwaga na napoje

Nawet jeśli podczas posiłku staramy się wybierać zdrowsze wersje potraw i nie spożywać nadmiernych ilości jedzenia, to zwykle nie zwracamy uwagi na zawartość szklanki. A tymczasem napoje mogą stanowić całkiem poważne źródło pustych kalorii. Niestety podczas uroczystości na stole stoją zazwyczaj soki w kartonach lub inne słodkie, a co gorsza gazowane napoje. Kilka wypitych szklanek to pokaźna dawka cukru, który nie tylko wpływa niekorzystnie na Twoją sylwetkę, ale również samopoczucie. Ból głowy, ospałość, suchość w ustach to objawy nadmiernego spożycia cukru. Gazowane napoje powodują wzrost objętości treści żołądkowej oraz wzdęcie. W konsekwencji pojawia się niestrawność, ból brzucha czy zgaga. Jeśli do tego zjesz wcześniej zbyt duży posiłek, niewłaściwe napoje tylko pogorszą objawy. Podczas ucztowania najlepiej pij wodę, np. z cytryną lub napary ziołowe wspomagające trawienie. Pij małymi łykami, aby nie obciążać żołądka. Dodatkowo, szklanka wody wypita przed posiłkiem spowoduje, że zjesz mniej.

Ustal priorytety

Nie musisz rezygnować z ulubionych świątecznych potraw – przecież to między innymi tradycyjne dania czynią ten czas wyjątkowym. Dietetyczne jedzenie nie jest obowiązkowe w czasie świat. Jeśli zmusisz się do rezygnacji z czegoś, co bardzo lubisz, możliwe, że popsujesz sobie tylko nastrój, a nie o to chodzi. Zastanów się, które potrawy są dla Ciebie naprawdę wyjątkowe. Może niektóre z nich są w Twojej rodzinie przyrządzane tylko raz w roku lub szczególnie kojarzą Ci się z dzieciństwem i stanowią dla Ciebie uzupełnienie świątecznej atmosfery. W pierwszej kolejności nałóż na talerz właśnie te dania. Nie będziesz mieć poczucia, że rezygnujesz z czegoś ważnego. Jeśli zaczniesz od mniej lubianych potraw, z pewnością i tak prędzej czy później sięgniesz po ulubione smakołyki, nawet odczuwając już objawy przejedzenia.

Nie koncentruj się na jedzeniu

Kiedy widzimy jedzenie, czujemy jego zapach, a myśli krążą wokół pysznych potraw, mózg otrzymuje sygnał, że jesteśmy głodni, choć często to nieprawda. Postaraj się nie koncentrować na jedzeniu. Oczywiście, spróbuj swoich ulubionych dań, ale nie siedź przy stole i nie wpatruj się w nie przez cały wieczór. Wstań, przejdź się do innych pomieszczeń, porozmawiaj ze współbiesiadnikami. Zainicjuj wspólną rozrywkę – śpiewanie kolęd, gra planszowa czy rodzinny spacer. Święta to nie tylko jedzenie – to przede wszystkim czas spędzony z bliskimi. Naucz się znajdować radość w innych aktywnościach niż jedzenie, a nie poczujesz nawet, że z czegoś rezygnujesz. Jedyne co Cię ominie, to dolegliwości trawienne, a za tym chyba nie będziesz tęsknić.

Jeśli nie lubisz gotować lub jesteś na diecie, możesz zamówić posiłki na święta od cateringu dietetycznego LightBox - sprawdź menu na nadchodzące tygodnie oraz na święta. Dowozimy zdrowe jedzenie - Kraków, Warszawa, Łódź i 60 miast w Polsce.

 

 

Kategorie

Ostatnio dodane

Dieta bez laktozy - kto powinien ją stosować?
Dieta bez laktozy - kto powinien ją stosować?
Kompulsywne objadanie się
Kompulsywne objadanie się
Otyłość gynoidalna i otyłość androidalna
Otyłość gynoidalna i otyłość androidalna
Jak zdrowo schudnąć w miesiąc?
Jak zdrowo schudnąć w miesiąc?
Senność po jedzeniu
Senność po jedzeniu

Jaka dieta pudełkowa LightBox najlepiej pasuje do Ciebie?

diets-alt-slim-flex
Slim FLEX
1000 / 1200 / 1500 kcal
od 69 zł/dzień
diets-alt-optimum-flex
Optimum FLEX
2000 / 2500 kcal
od 78 zł/dzień
diets-alt-sport-flex
od 81 zł/dzień
diets-alt-slim
Slim
1000 / 1200 / 1500 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-optimum
Optimum
1800 / 2000 / 2500 kcal
od 68 zł/dzień
diets-alt-sport
Sport
2500 / 3000 / 4000 kcal
od 72 zł/dzień
diets-alt-no-fish
No Fish
1000 / 1200 / 1500 / 2000 / 2500 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-vege
Vege
1000 / 1200 / 1500 / 2000 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-vege-plus-fish
Vege+Fish
1000 / 1200 / 1500 / 2000 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-lactose-free
Lactose Free
1000 / 1200 / 1500 / 2000 / 2500 kcal
od 62 zł/dzień

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

powrót do góry
Wykorzystujemy technologię ciasteczek. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności. OK, lubię ciasteczka