Zamów

Jak się zdrowo odżywiać podczas aktywnego wypoczynku

Małgorzata Chylewska Małgorzata Chylewska
ZDROWE ODŻYWIANIE
 

 

Preferujesz aktywny styl życia? Wolisz spędzać weekendy i wakacje na rowerze, kajaku, żaglówce, czy wędrując pieszo? Radzimy, jak zadbać o to, aby uczucie głodu, brak energii i dolegliwości gastryczne nie przeszkodziły Ci w czerpaniu przyjemności z wyjazdu.

 

Zdrowy posiłek w plenerze

@ gpointstudio - Adobe Stock

Aktywny wypoczynek – ogólne zasady zdrowego odżywiania:

  • przed każdym wyjściem na wycieczkę zjedz wysokokaloryczne, pełnowartościowe śniadanie
  • zaplanuj trzy większe posiłki w ciągu dnia (wliczając śniadanie), zachowując między nimi odpowiednie odstępy
  • do każdego z trzech głównych posiłków włącz warzywa i/lub owoce
  • w trasę zabierz przekąski zawierające węglowodany, np. batony z suszonymi owocami, orzechy, banany
  • posiłki nie powinny być ciężkostrawne – nie mogą obciążać żołądka
  • jeśli przy znacznym wysiłku masz uczucie suchości w ustach, żuj suszone owoce – są zdrowsze niż bezwartościowe cukierki
  • pamiętaj o wodzie mineralnej i napojach izotonicznych temperaturze pokojowej – pij wolno, małymi łykami
  • stosuj złotą regułę – „zjedz zanim zgłodniejesz i wypij zanim poczujesz pragnienie”

Te proste zasady dotyczą wszystkich form aktywnej turystyki – i tej stacjonarnej z powrotami do bazy, i tej wędrownej z plecakiem. Nawet z daleka od cywilizacji i wygód możesz zdrowo się odżywiać. Czym innym są turystyka wysokogórska lub surwiwal, które wymagają staranniejszego przygotowania – ale to osobny temat.

Co zabrać ze sobą

Porzuć zupki w proszku, parówki, mało wartościowe konserwy, ciasteczka i cukierki. Nie muszą stanowić podstawy wyżywienia, kiedy aktywnie spędzasz wolne dni poza domem. Nie musisz też tracić czasu na szukanie barów czy restauracji, które serwują w miarę zdrowe jedzenie. Stała baza wypadowa z lodówką i kuchenką znacznie ułatwia sprawę. Ale nawet jeśli do dyspozycji masz tylko to, co w plecaku, a szczytem luksusu jest przenośny kartusz ze składanym palnikiem turystycznym, możesz zadbać o to, żeby w diecie nie zabrakło niezbędnych składników odżywczych.  Zabierz ze sobą:

  • mieszanki musli – najlepiej przygotuj je przed wyjazdem, z dostępnych mono składników, bez niepotrzebnych „obcych” dodatków
  • mleko skondensowane w wygodnych, jednorazowych kartonikach
  • batony energetyczne i wafle o jak najkrótszym składzie, np. ryżowe pełnoziarniste, jaglane z nasionami chia czy kukurydziane z pełnoziarnistej kukurydzy lub gotowe sucharki z rodzynkami
  • trwałe owoce, np. jabłka, warzywa – papryka, marchewka, ogórki do chrupania lub jako dodatek do posiłków – z powodzeniem przetrwają kilka dni
  • gotowe koktajle owocowe bez dodatku cukru, o różnych smakach, sprzedawane w wygodnych jednorazowych tubkach
  • puree owocowe z dodatkiem jogurtu i płatków owsianych, jaglanych, czy płatków quinoa, w pojedynczych opakowaniach
  • zupy zagęszczone, bez konserwantów, niewymagające przechowywania w niskiej temperaturze, które wystarczy podgrzać po powrocie do bazy lub rozbiciu namiotu
  • mięso i sery – jeżeli nie chcesz bawić się przed wyjazdem w przygotowanie słoików, zabierz suchą wędlinę, ser podpuszczkowy, np. parmezan, a w przypadku bardziej ambitnych wypraw – suszoną wołowinę, gotową lub przygotowaną samodzielne w domu
  • makaron i błyskawiczne kasze
  • gotowe sosy, np. pesto, które wystarczy dodać do ciepłego makaronu

Są jeszcze tradycyjne konserwy, niegdyś jedyne i nieocenione w spartańskich warunkach. Jednak dziś masz do wyboru sporo mniej przetworzonych produktów, warto więc poszukać alternatyw. Receptury większości konserw pozostawiają wiele do życzenia – oprócz mięsa zawierają skórę, mięso MOM, stabilizatory, polepszacze smaku i konserwanty. Jeżeli więc chcesz zabrać konserwy, stosuj kolejną złotą zasadę – im krótszy skład na etykiecie, tym lepiej.

Planując wyjazd pomyśl wcześniej o skompletowaniu zdrowego prowiantu – zdrowe odżywianie ożesz zabrać ze sobą w trasę. Dzięki rozsądnie zaplanowanym posiłkom wrócisz do domu w jeszcze lepszej kondycji niż przed wyjazdem! 

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Zdrowe bakterie, zdrowe jelita
Zdrowe bakterie, zdrowe jelita
Czy początek jesieni to dobry czas na odchudzanie?
Czy początek jesieni to dobry czas na odchudzanie?
Śniadanie dietetyczne – jak poprawnie zbilansować poranne posiłki
Śniadanie dietetyczne – jak poprawnie zbilansować poranne...
Catering dietetyczny dla wegetarian – co warto o nim wiedzieć?
Catering dietetyczny dla wegetarian – co warto o nim...
Dlaczego nie mogę schudnąć?
Dlaczego nie mogę schudnąć?
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.