Zamów

Jak schudnąć – 6 sposobów na skuteczną motywację

Małgorzata Chylewska Małgorzata Chylewska
MOTYWACJA ODCHUDZANIE
 

 

Mało kto może pochwalić się tak silną wolą jak Mahatma Gandhi, a pewna jej doza jest niezbędna przy odchudzaniu. Czy wciąż obiecujesz sobie, że od jutra zaczniesz ćwiczyć, dbać o zdrowie lub zrzucisz 15 kg, a motywacji starcza w najlepszym razie na kilka dni? Nie jesteś sam! Niestety łatwo wrócić do złych nawyków… Ale mamy kilka podpowiedzi, jak pozbyć się starych przyzwyczajeń na dobre.

Odchudzanie - motywacja

@ artmim Adobe Stock

Postaw sobie cel

Skuteczne odchudzanie to nie tylko zdrowa dieta, ale też nastawienie. Najważniejsza jest odpowiedź na pytanie, co chcesz zmienić. Cel powinien być prosty, mierzalny, osiągalny i określony w czasie. Najlepszy przykład to marzenie o szczupłej sylwetce. Możesz schudnąć, ale nie oszukuj się, że zgubisz 20 kg w 3 tygodnie. Wyznacz sobie realistyczny cel i podziel go na etapy, np. 5 kilogramów w pierwszym miesiącu, kolejne 5 w następnym, potem, kiedy tempo utraty wagi zazwyczaj spada, 3 kilogramy miesięcznie. Pokonanie każdego kolejnego etapu da Ci satysfakcję i zmobilizuje do dalszego działania. Nie ma lepszej nagrody niż widoczne efekty odchudzania. Bądź też psychicznie przygotowany na chwile zwątpienia i czyhające pokusy. Mogą zdarzyć się dni, kiedy stajesz na wadze, a mimo wyrzeczeń, wskazówka ani drgnie. Pamiętaj wtedy, że Twój organizm adaptuje się do nowych warunków i będzie stawiał opory. Nie zniechęcaj się i konsekwentnie trzymaj się swojego planu, a efekty na pewno się pojawią.

Zacznij od małych kroków

Znasz powiedzenie „Nie od razu Kraków zbudowano”? Nie zapisuj się więc na najbliższy maraton, jeśli ostatni kontakt ze sportem miałeś na wf-ie w podstawówce. Zamiast tego porzuć windę i chodź po schodach albo dwa razy w tygodniu wygospodaruj czas na godzinny spacer. To bardziej realistyczny cel, a po kilku tygodniach będziesz gotowy do truchtu, półgodzinnego pływania czy partii tenisa. Podobnie jest z odchudzaniem. Na początek postaw sobie cele, które łatwo osiągnąć. Jedz więcej warzyw i owoców, ciemne pieczywo zamiast jasnego, pij wodę zamiast napojów gazowanych, zamień tłuste mięso na chude. Nie obiecuj sobie, że nigdy więcej nie tkniesz chipsów czy czekolady, jeśli dotąd stanowiły dużą część Twojej diety. Na początek wystarczy kilka dni bez słodyczy lub fast foodów. Jeśli się uda, sukces zmotywuje Cię do dalszego wysiłku.  

Regularne posiłki są kluczem do sukcesu

Jeśli nie spożywasz posiłków regularnie, organizm odkłada zapasy w postaci tkanki tłuszczowej, by czerpać z nich w okresach głodu. Żeby schudnąć, trzeba jeść, najlepiej niewielkie posiłki 4-5 razy dziennie, mniej więcej co trzy godziny. Na początku ustaw sobie budzik w telefonie, by nie robić zbyt długich przerw. Dobrym rozwiązaniem jest też skuteczna dieta pudełkowa np. LightBox Slim Optimum. Zestawy zbilansowanych posiłków z dostawą do domu lub biura zapewnią, że zdrowe jedzenie masz zawsze pod ręką, dzięki czemu w napadzie wilczego głodu nie rzucisz się na pierwsze napotkane niezdrowe przekąski.

Szukaj wsparcia

Zmiana nawyków, dbanie o zdrowy tryb życia czy odchudzanie nie są łatwe. Zmagasz się ze swoimi słabościami i musisz wykazać się silną wolą. Chwila słabości może Cię zniechęcić i zepchnąć z obranej drogi. Dlatego warto skorzystać ze wsparcia najbliższych, przyjaciół lub Internetu. Na wielu stronach można skontaktować się dietetykiem, który odpowie na pytania i zmotywuje do wytrwałości. Ponadto niemal w każdym mieście i w każdej dzielnicy ludzie spotykają się, by wspólnie trenować. Wystarczy tylko dobrze poszukać w Internecie lub wyszukać odpowiednią aplikację na smartfona. Zatem do komputera, a nie do lodówki!

Zrób badania

Wizyta u lekarza też może skutecznie zmotywować Cię do dbania o zdrowie i zmiany stylu życia. Na niektórych nic nie działa tak mobilizująco, jak fachowa porada i wskazówki specjalisty. Poczucie, że czuwa nad Tobą ekspert sprawi, że łatwiej realizujesz plan. Pamiętaj, że podstawowe badania profilaktyczne trzeba robić raz do roku. Najprostsze to badanie krwi i morfologia oraz badanie moczu. Po czterdziestce trzeba dodać jeszcze badanie na cholesterol. Niezbędne jest również prześwietlenie płuc oraz robione raz w roku badanie USG jamy brzusznej pozwalające ocenić stan wątroby, pęcherzyka żółciowego, żołądka, pęcherza moczowego, trzustki i dwunastnicy. Kobiety muszą pamiętać o cytologii, a także regularnym badaniu piersi.

Bądź dla siebie dobry

Zdrowie psychiczne jest równie ważne jak zdrowie fizyczne. W natłoku codziennych zajęć znajdź czas dla siebie, swoich zainteresowań i pasji. Nie myśl ciągle o odchudzaniu i dbaniu o siebie, bo to tylko Cię sfrustruje i zachęci do złamania wyznaczonych reguł. Spróbuj odnaleźć w sobie jakieś zamiłowania, na które będziesz poświęcać sporo wolnego czasu i które odciągną cię od myślenia o jedzeniu. Najlepiej więc poszukaj hobby daleko od kuchni, żeby dużo przebywać poza domem. Nie zapominaj też o przyjaciołach  róbcie wspólnie to, co lubicie. Ale uwaga – wybierz raczej spacer po parku albo przejażdżkę na rowerze niż spotkanie przy piwie. Może uda Ci się namówić znajomych do dbania o siebie? Razem na pewno będzie wam łatwiej.

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Zdrowe bakterie, zdrowe jelita
Zdrowe bakterie, zdrowe jelita
Czy początek jesieni to dobry czas na odchudzanie?
Czy początek jesieni to dobry czas na odchudzanie?
Śniadanie dietetyczne – jak poprawnie zbilansować poranne posiłki
Śniadanie dietetyczne – jak poprawnie zbilansować poranne...
Catering dietetyczny dla wegetarian – co warto o nim wiedzieć?
Catering dietetyczny dla wegetarian – co warto o nim...
Dlaczego nie mogę schudnąć?
Dlaczego nie mogę schudnąć?
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.