Zamów! EN

Jak rozruszać metabolizm zdrową dietą?

Adriana Szulińska Adriana Szulińska
ODCHUDZANIE PORADY
 

Sukces w odchudzaniu oraz późniejsze utrzymanie efektów w dużym stopniu zależą od tempa metabolizmu, czyli od tego, jak efektywnie organizm wykorzystuje energię. Na metabolizm w dużym stopniu wpływają czynniki, których nie możesz zmienić, takie jak płeć, wzrost czy wiek. Przestrzegając zdrowej diety możesz jednak w pewnym stopniu pobudzić swój organizm do działania i wcale nie potrzebujesz do tego „spalających tłuszcz” suplementów diety ani specjalnych „pobudzających metabolizm” programów żywieniowych. Wystarczy zdrowy rozsądek i konsekwencja. Osobom, które potrzebują praktycznego wsparcia, z pomocą przyjdzie odpowiednio dopasowana dieta pudełkowa. Poznań, Warszawa, Kraków i inne miasta w Polsce oferują mnóstwo możliwości w tym zakresie.

Dieta pudełkowa metabolizm

@ zamuruev - Adobe Stock

Powiedz „nie” głodówkom

Rosnąca masa ciała wynika z utrzymującego się dodatniego bilansu energetycznego, który występuje wtedy, gdy zjadasz więcej kalorii niż potrzebujesz. Wydaje się zatem logiczne, że aby schudnąć, należy maksymalnie ograniczyć ilość spożywanego jedzenia. Czy na pewno? Takie przekonanie niestety powoduje, że katujesz się restrykcyjnymi dietami o bardzo niskiej kaloryczności. Nic dziwnego, że szybko wracasz do poprzednich nawyków, a zaraz potem odzyskujesz utracone kilogramy, często z nawiązką. Większość odchudzających się tkwi w podobnym cyklu. Jaki ma to związek z metabolizmem? Długotrwałe stosowanie diety o bardzo niskiej kaloryczności oraz wielokrotne próby odchudzania mogą spowodować, że metabolizm spowolni, aby dostosować się do niedoboru energii. To niestety znacznie zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia efektu jojo. Paradoksalnie, aby schudnąć i utrzymać niższą masę ciała, musisz jeść odpowiednio dużo. Jeśli nie wiesz, ile kalorii będzie odpowienie dla Ciebie, skorzystaj z konsultacji z dietetykiem. Catering dietetyczny LightBox oferuje bezpłatne porady specjalisty, możesz też skorzystać z ankiety na stronie www.

Pamiętaj o białku

Dietetyczne posiłki bogate w białko zapewniają prawidłową budowę tkanki mięśniowej oraz zapobiegają utracie mięśni podczas odchudzania. Mięśnie warunkują natomiast odpowiednie tempo metabolizmu, ponieważ do swojej pracy potrzebują dużo energii. Dodatkowo spożycie białka wiąże się z tzw. efektem termicznym jedzenia. Oznacza to, że organizm zużywa więcej energii na strawienie białka niż w przypadku innych składników pokarmowych. Absolutnie nie jest to jednak powód, aby podczas odchudzania przechodzić na dietę wysokobiałkową czy ketogeniczną. Należy jednak pamiętać, że białko jest ważnym składnikiem, którego nie powinno w diecie zabraknąć. Dodatkowo obecność białka w posiłku powoduje, że ma on niższy indeks glikemiczny i zapewnia dłuższe uczucie sytości.

Warzywa usprawnią pracę jelit

Nieodłącznym elementem zdrowej diety są oczywiście produkty roślinne, takie jak warzywa (w tym nasiona roślin strączkowych, które dostarczają także białka). Na szczególną uwagę zasługują warzywa kapustne, które są dobrym źródłem witamin z grupy B, wapnia oraz witaminy C. Zielone warzywa liściaste, takie jak szpinak czy jarmuż, wspomagają metabolizm dzięki zawartości żelaza oraz magnezu. Obecny w warzywach błonnik pokarmowy pomaga dbać o jelita, zapobiega zaparciom, wspiera procesy trawienne, stanowi pożywienie dla bytujących w jelitach dobrych bakterii. Większość warzyw charakteryzuje się wysoką zawartością wody oraz bardzo niską kalorycznością, co powoduje, że są one idealnym składnikiem diety odchudzającej. Nie masz czasu na zakupy i samodzielne gotowanie jedzenia dietetycznego? Wybierz catering dietetyczny z dostawą do domu.

Podkręć swoją dietę smakiem

Obecna w ostrych papryczkach kapsaicyna po spożyciu wytwarza wrażenie ciepła, co ma związek z podniesieniem tempa metabolizmu i większą ilością spalonych kalorii. Co ciekawe, przyprawy o działaniu rozgrzewającym mogą także spowodować, że będziesz jeść mniej. Badania pokazują bowiem, że ostra przekąska zjedzona przed posiłkiem sprawia, że przez resztę dnia zjadane porcje są mniej obfite. Oprócz wpływu na funkcje metaboliczne, większość liściastych czy korzennych przypraw ma także szerokie działanie prozdrowotne z uwagi na występujące w nich substancje antyoksydacyjne. Charakteryzują się one działaniem przeciwzapalnym, pomagają w regulacji stężeń glukozy oraz lipidów we krwi, usprawniają funkcje mózgu, zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia i nowotworów.

Z pomocą przychodzą także napoje

Odpowiednie nawodnienie organizmu jest bardzo ważne dla prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych, w tym procesów spalania tkanki tłuszczowej. Jeśli się odchudzasz, pamiętaj, że mózg często myli uczucie pragnienia z głodem, a zatem odwodnienie może być przyczyną częstszego sięgania po przekąski. Zastępując słodzone napoje zwykłą wodą, znacząco obniżysz kaloryczność swojej diety, dzięki czemu z pewnością zauważysz różnicę na wadze. Właściwości przyspieszające tempo metabolizmu mają także umiarkowane ilości kawy i herbaty (bez cukru!). Dodatkowo zawierają one korzystne dla zdrowia i przemian metabolicznych związki biologicznie czynne.

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Jak schudnąć i nie zwariować
Jak schudnąć i nie zwariować
Czy w zdrowej diecie jest miejsce na desery?
Czy w zdrowej diecie jest miejsce na desery?
Czy wynik BMI jest dobrą wskazówką przy odchudzaniu?
Czy wynik BMI jest dobrą wskazówką przy odchudzaniu?
Detox – must have czy chwyt marketingowy?
Detox – must have czy chwyt marketingowy?
Prebiotyki, probiotyki i mikrobiom
Prebiotyki, probiotyki i mikrobiom
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.
close
Dbamy o bezpieczeństwo