Zamów! EN

Jak pobudzić metabolizm i skutecznie schudnąć?

Adriana Szulińska Adriana Szulińska  
MOTYWACJA ODCHUDZANIE PORADY
 

Wzrost masy ciała pojawia się wtedy, gdy ilość energii z pożywienia przekracza jej zużycie. Zwykle w ok. 70% za ilość wydatkowanej energii odpowiada tempo tzw. podstawowej przemiany materii, czyli krótko mówiąc  metabolizm. Najczęściej to właśnie spowolniony metabolizm uznawany jest za winnego nadwagi oraz braku efektów w odchudzaniu. Jak więc sprawić, aby metabolizm zaczął pracować na Twoją korzyść? Warto też spróbować zdrowej diety odchudzającej proponowanej przez catering dietetyczny LightBox  zobacz, jakie efekty uzyskasz już po miesiącu!

Jak pobudzić metabolizm zdrowe jedzenie

@ vaaseenaa - Adobe Stock

Zacznij jeść

Gdy się odchudzasz, prawdopodobnie liczysz kalorie, eliminujesz źródła tłuszczu, także roślinnego, i ograniczasz wielkość spożywanych porcji. Jeśli od dłuższego czasu bezskutecznie zmagasz się z nadmierną masą ciała, jest więcej niż pewne, że spożywasz znacznie mniej kalorii niż potrzebujesz. Dlaczego więc nie chudniesz? W wyniku niedoboru kalorii w diecie Twój organizm broni się jak może przed utratą energii, spowalniając większość procesów metabolicznych. Do zahamowania tempa metabolizmu przyczyniają się również niedobory składników odżywczych  nieuniknione podczas stosowania diety o bardzo niskiej kaloryczności. Kiedy tylko zaczniesz się zdrowo odżywiać, na poziomie kalorycznym nieznacznie niższym od zapotrzebowania organizmu przy aktualnej wadze, okaże się, że wszystko wróci na właściwe tory, a Ty schudniesz jedząc więcej niż wcześniej.

Postaw na aktywność

Siedzący tryb życia to jeden z największych wrogów sprawnego metabolizmu. Najlepszym sposobem, aby podwyższyć swój wydatek energetyczny oraz przyspieszyć metabolizm, jest podjęcie aktywności fizycznej. Poczytaj, jak się zmotywować. Pierwszym krokiem może być po prostu zwiększenie aktywności związanej z codziennym funkcjonowaniem. W pracy często wstawaj od biurka i jak najwięcej czynności wykonuj na stojąco. Używaj schodów zamiast windy, do toalety chodź okrężną drogą, idź porozmawiać ze współpracownikiem zamiast do niego dzwonić. Jeśli to możliwe, przyjedź do pracy rowerem albo przynajmniej zaparkuj samochód trochę dalej od wejścia, by zrobić sobie spacer. Jak najrzadziej pozostawaj w bezruchu, a Twój metabolizm z pewnością Ci się odwdzięczy.

Wzmocnij mięśnie

Wiele osób słysząc o treningu siłowym wyobraża sobie muskulaturę godną kulturysty i odpuszcza sobie taki rodzaj wysiłku. To błąd, ponieważ tkanka mięśniowa w dużej mierze odpowiedzialna jest za tempo metabolizmu. Im więcej mamy mięśni, tym wyższe jest nasze podstawowe zapotrzebowanie energetyczne i efektywniejsze procesy spalania tkanki tłuszczowej. Absolutnie nie chodzi o to, by zbudować sylwetkę kulturysty, ani nawet uzyskać wyraźnie zarysowane mięśnie  musisz po prostu zacząć ich używać. Ćwiczenia siłowe kładące nacisk na aktywizację wszystkich grup mięśniowych dodatkowo wzmacniają ciało oraz zwiększają wrażliwość komórek mięśni na insulinę.

Naucz się odpoczywać

Czy masz poczucie, że codzienny stres zabiera Ci siły witalne, a natłok obowiązków powoduje, że zwyczajnie brakuje Ci czasu na sen? Pamiętaj  sen jest niezbędny, by Twój metabolizm pracował na najwyższych obrotach. Spróbuj tak zorganizować sobie dzień i wieczór, aby w ciągu nocy przesypiać 7-8 h. Nie marnuj czasu na przeglądanie internetu, a poświęć go na to, by wcześniej położyć się do łóżka. Oprócz czasu trwania snu, ważna jest również jego jakość. Dlatego zadbaj o właściwą temperaturę w sypialni (powinna wynosić ok. 19-21 stC) oraz przygotowanie do snu. Kolację zjedz przynajmniej 2-3 h przed położeniem się  Twój przewód pokarmowy również powinien odpocząć, by sen był efektywny. Unikaj patrzenia w ekran telewizora, komputera czy telefonu. Tzw. niebieskie światło zaburza produkcję melaniny, co utrudnia zasypianie i wpływa negatywnie na jakość snu. Możesz również przed snem wypić filiżankę wyciszających ziół, jak rumianek czy melisa.

Wspomagacze? Znajdziesz je w swojej kuchni

Być może przyszło Ci na myśl zastosowanie jakichś „przyspieszających metabolizm” suplementów. Zła wiadomość jest taka, że one po prostu nie działają, albo są niebezpieczne dla zdrowia. Możesz natomiast zadbać o to, by Twoja zdrowa dieta była pełna wartościowych składników odżywczych. Produkty zawierające węglowodany złożone, w tym błonnik pokarmowy, wpłyną korzystnie na pracę jelit i pomogą zwalczyć wystający brzuch. Nie zapominaj o źródłach białka, takich jak chude mięso, ryby, chude sery czy nasiona strączkowe – przemiany białka w organizmie zużywają najwięcej energii, co ułatwia uzyskanie ujemnego bilansu energetycznego. Dodatkowo, potrawy możesz wzbogacić przyprawami takimi jak ostra papryka, pieprz, imbir, kurkuma czy kardamon – mają łagodne działanie rozgrzewające i pobudzające metabolizm. Doskwiera Ci brak czasu? Zawsze możesz zamówić dietę pudełkową (Warszawa i ponad 60 miast w Polsce). Dietetyk LightBox pomoże Ci dobrać odpowiednią kaloryczność, która będzie wspomagać tempo przemiany materii.

Kategorie

Ostatnio dodane

Dieta bez laktozy - kto powinien ją stosować?
Dieta bez laktozy - kto powinien ją stosować?
Kompulsywne objadanie się
Kompulsywne objadanie się
Otyłość gynoidalna i otyłość androidalna
Otyłość gynoidalna i otyłość androidalna
Jak zdrowo schudnąć w miesiąc?
Jak zdrowo schudnąć w miesiąc?
Senność po jedzeniu
Senność po jedzeniu

Jaka dieta pudełkowa LightBox najlepiej pasuje do Ciebie?

diets-alt-slim-flex
Slim FLEX
1000 / 1200 / 1500 kcal
od 69 zł/dzień
diets-alt-optimum-flex
Optimum FLEX
2000 / 2500 kcal
od 78 zł/dzień
diets-alt-sport-flex
od 81 zł/dzień
diets-alt-slim
Slim
1000 / 1200 / 1500 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-optimum
Optimum
1800 / 2000 / 2500 kcal
od 68 zł/dzień
diets-alt-sport
Sport
2500 / 3000 / 4000 kcal
od 72 zł/dzień
diets-alt-no-fish
No Fish
1000 / 1200 / 1500 / 2000 / 2500 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-vege
Vege
1000 / 1200 / 1500 / 2000 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-vege-plus-fish
Vege+Fish
1000 / 1200 / 1500 / 2000 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-lactose-free
Lactose Free
1000 / 1200 / 1500 / 2000 / 2500 kcal
od 62 zł/dzień

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

powrót do góry
Wykorzystujemy technologię ciasteczek. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności. OK, lubię ciasteczka