Zamów!

Dieta przy insulinooporności

Adriana Szulińska Adriana Szulińska
PORADY ZDROWE ODŻYWIANIE
 

W ostatnich latach coraz częściej diagnozowana jest insulinooporność. Zanim przerodzi się w pełnoobjawową cukrzycę, potrafi wyrządzać w organizmie niemałe szkody, dlatego tak ważna jest wczesna diagnostyka i leczenie. Właściwa dieta jest w przypadku insulinooporności kluczowa. Chroni przed konsekwencjami nadmiaru insuliny i pomaga obniżyć masę ciała. Jakie dietetyczne posiłki powinny pojawiać się w Twoim jadłospisie? 

posiłki dietetyczne cukrzyca insulinooporność

@bit24 - Adobe Stock

Czym jest insulinooporność?

Po zjedzeniu posiłku i wynikającym z tego wzroście stężenia glukozy we krwi, trzustka wydziela insulinę - hormon, którego zadaniem jest przeniesienie cząsteczek glukozy do komórek ciała. Jeśli komórki nie reagują prawidłowo na działanie insuliny, mówimy o insulinooporności. Aby obniżyć poziom glukozy we krwi, potrzeba wówczas większej ilości hormonu niż u zdrowej osoby. Sytuacja staje się groźna, jeśli mimo pracy trzustki na najwyższych obrotach, stężenie glukozy we krwi nie spada do prawidłowych wartości – w efekcie pojawia się cukrzyca typu 2. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że sama insulinooporność także wiąże się z istotnymi konsekwencjami zdrowotnymi, do których należą m.in. otyłość, zaburzenia lipidowe, miażdżyca, zespół policystycznych jajników, podwyższone stężenie kwasu moczowego, czy nawet zwiększone ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów.

Zdrowa dieta w insulinooporności

Odpowiednia zdrowa dieta w insulinooporności powinna przede wszystkim zapobiegać nadmiernemu wzrostowi stężenia glukozy po posiłkach oraz w jak najmniejszym stopniu stymulować wydzielanie insuliny. Posiłki powinny zatem charakteryzować się niskim indeksem glikemicznym, co oznacza dużą ilość warzyw - zwłaszcza surowych, zamianę produktów z oczyszczonej mąki na produkty pełnoziarniste oraz prawidłową proporcję białek, tłuszczy i węglowodanów. Konieczna jest również eliminacja źródeł cukru dodanego, w tym słodyczy i słodkich napojów, które są szczególnie zdradliwe dla osób z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej. Jedną z najważniejszych zasad w insulinooporności jest także ścisłe przestrzeganie przerw między posiłkami - po to, by nie stymulować dodatkowych wyrzutów insuliny podjadaniem i aby mogła ona opaść do prawidłowego poziomu zanim kolejny raz coś zjemy. Najczęściej ustalenie właściwej częstotliwości posiłków jest kwestią indywidualną i zależy od stężeń glukozy oraz insuliny zmierzonych w teście obciążenia glukozą. Pamiętaj również, że insulinooporność bardzo często jest skutkiem występującej już otyłości. W takim przypadku odpowiednio dobrana dieta odchudzająca powinna uwzględniać deficyt kaloryczny, który przyczyni się do utraty tkanki tłuszczowej.

Czy dieta LightBox spełnia potrzeby osób z insulinoopornością?

Posiłki proponowane przez catering dietetyczny LightBox opierają się na zasadach diety śródziemnomorskiej o udowodnionym działaniu obniżającym ryzyko cukrzycy i innych chorób metabolicznych. Zdecydowanie więc jest ona polecana większości osób z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej. Jej zaletą jest przede wszystkim niski indeks glikemiczny za sprawą wysokiej zawartości błonnika pokarmowego, właściwego doboru produktów oraz zbilansowania posiłków, a także ograniczenia zawartości cukrów prostych. Istotny jest także przeciwzapalny charakter diety wynikający z dużej ilości warzyw oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Badania wskazują również, że korzystny wpływ na wrażliwość tkanek na insulinę ma ograniczenie w diecie ilości mięsa czerwonego na rzecz drobiu, ryb oraz nasion roślin strączkowych. W przypadku LightBox, diety pudełkowej (Warszawa i ponad 60 miast w Polsce) oczywiście istnieje możliwość doboru diety redukcyjnej. W razie potrzeby, można wybrać wersję diety zawierającą 4 posiłki. Warto przed podjęciem decyzji skonsultować się z dietetykiem, który wskaże odpowiednią strategię.

 

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Dieta na zdrowe serce
Dieta na zdrowe serce
Superfoods
Superfoods
Ile białka w zdrowej diecie?
Ile białka w zdrowej diecie?
Czego nie jeść?
Czego nie jeść?
Postanowienia noworoczne zaplanuj już teraz – jak ułożyć zdrowy plan na Nowy Rok
Postanowienia noworoczne zaplanuj już teraz – jak ułożyć...
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.
close
FLEX
dieta z wyborem potraw