Zamów! EN

Dieta na piękną skórę

Adriana Szulińska Adriana Szulińska  
MOTYWACJA PORADY ZDROWE ODŻYWIANIE
 
catering dietetyczny co jeść, żeby mieć piękną skórę

@ Kalim - Adobe Stock

Dbanie o ciało nie polega wyłącznie na utrzymywaniu szczupłej sylwetki. To także prawidłowa pielęgnacja skóry, również od wewnątrz, a z tym bywają problemy. Pamiętaj, że aby przywrócić równowagę skórze i wspomóc jej regenerację potrzebujesz przede wszystkim określonych składników odżywczych. Jesień to doskonały czas, aby niektóre z nich wprowadzić do swojej diety.  Nawet posiłki dietetyczne o obniżonej kaloryczności powinny zawierać niezbędne dla zrowia i wyglądu składniki.

Dobry tłuszcz

Gdy na zewnątrz jest chłodniej, nabieramy ochoty na nieco treściwsze i, co tu ukrywać, bardziej tłuste posiłki. Warto zadbać, aby był to dobry tłuszcz. Obecne w rybach kwasy tłuszczowe omega-3 nie tylko wspomagają prawidłowe działanie układu odpornościowego (co jesienią i zimą jest niezwykle istotne), ale wpływają także na wygląd skóry. Ich niedobór powoduje, że jest ona sucha, cienka i zwiotczała. Kwasy omega-3 redukują stany zapalne powodujące wypryski i zaczerwienienia oraz chronią przed szkodliwym oddziaływaniem promieni słonecznych. Dzięki właściwościom przeciwzapalnym mogą redukować objawy chorób skóry związanych z procesem autoimmunologicznym, takich jak łuszczyca. Dzięki zawartości witaminy E spożywanie ryb chroni skórę przed działaniem wolnych rodników. Podobne właściwości posiadają tłuszcze roślinne obecne w orzechach czy nasionach oraz oczywiście w postaci różnego rodzaju olejów stosowanych w kuchni. Jeśli jesteś na diecie wegetariańskiej, możesz zamówić catering dietetyczny w opcji Vege + Fish.

Antyoksydanty

Jednym ze składników najczęściej wymienianych w kontekście zdrowej i pięknej skóry jest beta-karoten. Znajdziesz go głównie w czerwonych, pomarańczowych oraz żółtych warzywach. Oprócz tego, że ten silny związek antyoksydacyjny ma wszechstronne działanie prozdrowotne, jego obecność w diecie spowoduje, że Twoja skóra będzie rozświetlona i nabierze zdrowego koloru. Beta-karoten po spożyciu przekształca się w witaminę A, która wspomaga regenerację komórek skóry i chroni przed szkodliwym działaniem promieniowania słonecznego oraz wolnych rodników, które powstają w organizmie pod wpływem niekorzystnych warunków środowiska. Dzięki witaminie A skóra jest jędrna i elastyczna, a także mniej podatna na powstawanie zmarszczek. Witamina C poprawia wygląd suchej i pozbawionej blasku skóry. Jest także składnikiem niezbędnym do syntezy kolagenu, który odpowiada za strukturę skóry, zapewnia jej sprężystość i zdolność do regeneracji. Warto też wspomnieć o cennych polifenolach obecnych w produktach roślinnych. Jesienią znajdziesz je przede wszystkim w jabłkach, gruszkach, winogronach, owocach cytrusowych, dzikiej róży, czarnym bzie, czerwonej kapuście, brukselce czy burakach. Dzięki swojemu silnemu działaniu antyoksydacyjnemu polifenole przeciwdziałają starzeniu się skóry w wyniku kontaktu z promieniami słonecznymi oraz zanieczyszczeniami.

Składniki mineralne

Jednym z najważniejszych składników mineralnych związanych ze zdrowiem skóry jest cynk. Mimo że nasze zapotrzebowanie na ten pierwiastek nie jest wysokie, pełni on w organizmie kilka istotnych funkcji. Chroni kolagenową strukturę skóry, zapobiegając jej uszkodzeniom związanym z procesem starzenia, jest niezbędny w procesie odnowy komórek skóry i utrzymania prawidłowych funkcji błon komórkowych. W przypadku skaleczenia przyspiesza gojenie i zapobiega infekcji w miejscu urazu. Cynku nie powinno zabraknąć także w diecie osób zmagających się ze zmianami trądzikowymi, ponieważ pomaga kontrolować ilość wydzielanego sebum oraz łagodzi reakcje zapalne. Znajdziemy go w produktach białkowych takich jak mięso, ryby, owoce morza, jajka, ale także w nasionach roślin strączkowych, produktach pełnoziarnistych czy nasionach dyni i sezamu. Z kolei indyk oraz wołowina, jajka, tuńczyk, łosoś czy orzechy brazylijskie to świetne źródła selenu. Pomaga on w utrzymaniu prawidłowej gospodarki hormonalnej oraz poprawia funkcjonowanie systemu odpornościowego, który dzięki temu lepiej radzi sobie z niechcianymi bakteriami na powierzchni skóry.

Pamiętaj, że zdrowa skóra to także efekt szeroko pojętego zdrowego stylu życia. Odpowiednie nawodnienie zapewni skórze napięcie i promienny wygląd, a aktywność fizyczna - prawidłowe ukrwienie i zaopatrzenie w składniki odżywcze. Nadmierny stres powoduje natomiast osłabienie układu odpornościowego oraz zaburzenie funkcji wydzielniczych skóry, co może prowadzić do problemów dermatologicznych. Dla osób zbyt zajętych, by samodzielnie dbać o odpowiednią podaż niezbędnych składników, ratunkiem będzie dieta pudełkowa. Warszawa, Poznań, Kraków, Gdańsk, Szczecin - tam i w wielu innych miastach znajdziesz bogatą ofertę zdrowego jedzenia z dostawą.

Kategorie

Ostatnio dodane

Dieta bez laktozy - kto powinien ją stosować?
Dieta bez laktozy - kto powinien ją stosować?
Kompulsywne objadanie się
Kompulsywne objadanie się
Otyłość gynoidalna i otyłość androidalna
Otyłość gynoidalna i otyłość androidalna
Jak zdrowo schudnąć w miesiąc?
Jak zdrowo schudnąć w miesiąc?
Senność po jedzeniu
Senność po jedzeniu

Jaka dieta pudełkowa LightBox najlepiej pasuje do Ciebie?

diets-alt-slim-flex
Slim FLEX
1000 / 1200 / 1500 kcal
od 69 zł/dzień
diets-alt-optimum-flex
Optimum FLEX
2000 / 2500 kcal
od 78 zł/dzień
diets-alt-sport-flex
od 81 zł/dzień
diets-alt-slim
Slim
1000 / 1200 / 1500 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-optimum
Optimum
1800 / 2000 / 2500 kcal
od 68 zł/dzień
diets-alt-sport
Sport
2500 / 3000 / 4000 kcal
od 72 zł/dzień
diets-alt-no-fish
No Fish
1000 / 1200 / 1500 / 2000 / 2500 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-vege
Vege
1000 / 1200 / 1500 / 2000 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-vege-plus-fish
Vege+Fish
1000 / 1200 / 1500 / 2000 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-lactose-free
Lactose Free
1000 / 1200 / 1500 / 2000 / 2500 kcal
od 62 zł/dzień

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

powrót do góry
Wykorzystujemy technologię ciasteczek. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności. OK, lubię ciasteczka