Dieta na lśniące włosy i mocne paznokcie

Anna Sanicka Anna Sanicka
PORADY ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Czy wiesz, że niektóre produkty spożywcze mogą poprawiać wygląd włosów i paznokci? Urozmaicona i dobrze zbilansowana dieta to najlepszy sposób na dobre samopoczucie, szczupłą sylwetkę i zdrowy wygląd.

dieta na zdrowe włosy i paznokcie

@ Sergey Pristyazhnyuk - Adobe Stock

 

Skuteczna dieta na lśniące włosy i mocne paznokcie

Najlepszą wizytówką zdrowia są lśniące włosy, gładkie paznokcie oraz promienna cera. Codzienna zdrowa dieta powinna zawierać pokarmy bogate w białko, niezastąpione w procesie produkcji i odnowy komórkowej, a szczególnie bezcenne aminokwasy siarkowe. Są niezbędne, aby podstawowa struktura włosów, keratyna, miała odpowiednią sprężystość, a paznokcie elastyczność i wytrzymałość.  W diecie nie może więc zabraknąć ryb (szczególnie tłustych ryb morskich), chudego mięsa, w tym także czerwonego (1x w tygodniu) oraz drobiu. Jedz też jaja, sery, nasiona roślin strączkowych, orzechy i pestki, płatki owsiane, zarodki i otręby pszenne. Niezbędne w codziennej diecie są warzywa i owoce, skarbnica witamin i minerałów, które mają dobroczynny wpływ na stan włosów, skóry i paznokci. Pamiętaj, że poprzez zmiany w ich wyglądzie, Twój organizm sygnalizuje deficyty określonych składników. Nawet jeśli stawiasz na redukcję, to odpowiednio zbilansowana pod względem makro- i mikro- składników dieta odchudzajaca utrzyma prawidłową kondycję włosów i paznokci niczym najcenniejszy naturalny kosmetyk działający na organizm od środka. Na ich kondycję mają również wpływ kwasy tłuszczowe, witaminy i biopierwiastki nazywane minerałami piękna.

Minerały piękna w zdrowej diecie

  • Biotyna / witamina H. Znana także jako witamina B7, bierze udział w syntezie cukrów, białek i lipidów oraz hamuje nadmierną aktywność gruczołów łojowych, wpływa na prawidłowy stan skóry i prawdopodobnie zapobiega nadmiernej utracie włosów i ich łamliwości, wzmacnia też osłabione paznokcie. W Twojej diecie nie może zabraknąć jaj, mleka, pomidorów, szpinaku, buraków, marchwi, fasoli, kalafiora, soi, soczewicy, orzeszków ziemnych, łososia, sardynek, nasion słonecznika, bananów, drożdży, mąki pszennej razowej, ciemnego ryżu, otrębów.
  • Witamina A. Ta „witamina wzrostu skóry” (obecna w kosmetykach pod nazwą retinol) utrzymuje odpowiedni poziom nawilżenia skóry, zapobiegając nadmiernemu rogowacenie naskórka (najczęstsza przyczyna trądziku), reguluje intensywność wydzielania sebum oraz pobudza wydzielanie kolagenu i elastyny nadając skórze sprężystość. Dzięki witaminie A włosy błyszczą, nie rozwarstwiają się i nie są łamliwe. Witamina A przyczynia się też do poprawy zdrowia oczu i układu odpornościowego. Najlepszym jej źródłem są podroby, tłuste ryby, masło, mleko i nabiał, żółtko jaja i żółte sery dojrzewające. Warzywa bogate w prowitaminę A (karotenoidy) to marchew, szpinak, czerwona papryka, sałata, słodkie ziemniaki, dynia. Z owoców najcenniejsze pod tym względem są morele, brzoskwinie, wiśnie, śliwki, mango.
  • Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (NKT), w tym kwasy omega-3. Wspomagają funkcjonowanie płaszcza hydrolipidowego, dzięki któremu skóra jest odpowiednio nawilżona, elastyczna i sprężysta. Koniecznie pamiętaj o codziennym wprowadzaniu do diety kwasów omega-3 w postaci np. orzechów, ryb czy oleju rzepakowego lub lnianiego. Trzy aktywne składniki kwasów tłuszczowych omega-3 (kwas alfa-linolenowy, kwas eikozapentaenowy i kwas dokozaheksaenowy) są niezbędnymi dla nas kwasami tłuszczowymi i jednocześnie ważnymi składnikami warstwy rogowej. To najbardziej zewnętrzna warstwa naskórka, zawierająca keratynę i posiadająca zdolność zatrzymywania wody w tkankach, co z kolei pomaga zachować młody i zdrowy wygląd. Niedobór NKT w codziennej diecie może powodować zbyt suchą skórę oraz rozdwajanie i łamliwość paznokci. Wpisz na stałe do swojego menu tłuste ryby morskie (np. makrela, tuńczyk, łosoś, sardynki), a także orzechy włoskie, nasiona dyni czy słonecznika i olej lniany do skrapiania sałatek.
  • Cynk. Jest składnikiem wielu enzymów regulujących zdolność organizmu do wytwarzania nowych białek, które stają się podstawą m.in. zdrowych włosów i paznokci. Łysienie plackowate lub nadmierne wypadanie włosów mogą być oznakami obniżonego poziomu cynku w organizmie. Ponadto przyśpiesza gojenie się ran i zwiększa odporność na zakażenia. Pokarmy zawierające cynk, które powinny stanowić skład zdrowych dietetycznych posiłków to kasza gryczana, płatki owsiane, migdały, pestki dyni, ser ementaler, nasiona słonecznika, orzechy nerkowca, fasolka szparagowa, chuda wołowina, soja, zarodki pszenne, kakao, szpinak, a dla prawdziwych koneserów wyjątkowo bogate w cynk ostrygi lub homar.
  • Witamina E. Nazywana witaminą młodości z uwagi hamowanie procesów starzenia się organizmu. Uważana za jeden z silniejszych przeciwutleniaczy, zdolna do zwalczania wolnych rodników, chroniąca organizm m.in. przed nowotworami i chorobami układu krążenia oraz posiadająca silne właściwości regenerujące i odżywcze dla skóry. Jej źródłem są tłuszcze roślinne, a także pestki dyni i słonecznika, orzechy, migdały, natka pietruszki, papryka, szpinak, czarne jagody i suszone morele.
  • Krzem. Korzystnie wpływa na ogólną kondycję włosów, skóry i paznokci. Pękające paznokcie są objawem niedoboru krzemu. Minerał ten występuje w grubych kaszach, otrębach, płatkach owsianych, czosnku, szczypiorku, rzodkiewce, kapuście, mleczku pszczelim, wodach leczniczych, a także w ziołach (skrzyp polny oraz pokrzywa, podbiał, rdest ptasi).
  • Woda. Nieodzowny składnik każdej zdrowej diety, ułatwiający usuwanie toksyn z organizmu i poprawiający jędrność skóry. Spełniająca swoje zadanie pod jednym warunkiem – musisz jej wypijać co najmniej 1,5-2 litry dziennie, może być z dodatkiem świeżej cytryny, mięty, imbiru lub kurkumy, ale bez cukru.

Jeśli nadal nie wiesz, jak ułożyć swoje menu z myślą o zdrowych, lśniących włosach i mocnych paznokciach, możesz wypróbować dietę pudełkową LightBox. Zamów catering dietetyczny: Kraków, Warszawa, Gdańsk i inne miasta.

 

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Co pić, aby być zdrowym i szczupłym?
Co pić, aby być zdrowym i szczupłym?
Zdrowa sylwetka w każdym wieku – odchudzanie po pięćdziesiątce
Zdrowa sylwetka w każdym wieku – odchudzanie po...
Co jeść, żeby sprawnie myśleć
Co jeść, żeby sprawnie myśleć
Mity dotyczące odchudzania
Mity dotyczące odchudzania
Wiosenna odnowa: pięć postanowień zdrowotnych i dietetycznych na wiosnę
Wiosenna odnowa: pięć postanowień zdrowotnych
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.