Zamów

Dieta na anemię – co jeść, czego unikać?

Anna Sanicka Anna Sanicka
 

Częste bóle głowy, łamliwość włosów i paznokci, bladość skóry, zmęczenie i trudności w koncentracji – to mogą być oznaki anemii, czyli niedokrwistości. Jeśli zdiagnozowano u Ciebie anemię, warto zmienić dietę. Czy dieta niskokaloryczna jest polecana w niedokrwistości?

jedzenie na anemię

@happy_lark Adobe Stock

 

Rodzaje niedokrwistości

Niedokrwistość najczęściej wywoływana jest przez niedobór żelaza. Krwinki czerwone są wtedy małe i mają niższą zawartość hemoglobiny. Najczęściej przyczyną takiego stanu jest zbyt mała ilość żelaza (Fe) w diecie, nieprawidłowo zbilansowana dieta wegetariańska, przewlekłe krwawienie (np. nadmierne miesiączkowe czy z wrzodów w chorobie wrzodowej), lub zaburzenia fizjologiczne wchłaniania żelaza. Rzadziej zdarza się niedokrwistość wywołana niedoborem witaminy B9 (kwasu foliowego) i witaminy B12 wynikająca ze zbyt małej ilości tych witamin w diecie.

Zdrowe odżywianie w niedokrwistości

Zarówno w niedokrwistości wywołanej niedoborem żelaza, jak i w niedoborze witaminy B12 oraz kwasu foliowego, niezbędne jest znalezienie i usunięcie przyczyny choroby oraz jej leczenie pod kontrolą lekarską. Ważna jest też zdrowa dieta, zbilansowana pod względem odżywczym i kalorycznym. Sprawdź dietę LightBox Optimum - smaczne i zdrowe posiłki dietetyczne. Pamiętaj jednak, że bez konsultacji i opieki medycznej, sama zmiana diety może nie być wystarczająca.

Skuteczna dieta w niedokrwistości – co należy jeść?

Postaw na mięso, podroby i ryby. Bardzo ważne są warzywa i owoce bogate w witaminę C, a także produkty będące dobrym źródłem kwasu foliowego, czyli zielone warzywa liściaste, rośliny strączkowe, drożdże, nasiona, orzechy oraz wątróbka i pełnoziarniste pieczywo. Najważniejsze w diecie anemika są mięsa czerwone, czyli wołowina, cielęcina i podroby, wśród których zaleca się głównie wątrobę! Są to dobre źródła tzw. żelaza hemowego, dobrze przyswajalnego przez organizm. Mięso jest ponadto idealnym źródłem witaminy B12, która uczestniczy w wytwarzaniu czerwonych krwinek i reguluje prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, natomiast wątroba, obok zarodków i otrębów pszennych, to cenne źródło miedzi, niezbędnej w przemianach żelaza. Inne cenne źródła miedzi to np. nasiona słonecznika, orzechy, płatki owsiane oraz kakao.

Czy produkty roślinne zawierają więcej żelaza niż mięso?

Dużo żelaza zawiera fasola, soja, zarodki pszenne i kasza jaglana. Jednak przyswajalność żelaza tzw. niehemowego, pochodzącego z produktów roślinnych, jest znacznie mniejsza i uzależniona od czynników hamujących i wspomagających jego wchłanianie. Do tych pierwszych należą fityniany obecne w roślinach strączkowych i otrębach. Z kolei istotnym czynnikiem ułatwiającym wchłanianie jest obecność witaminy C w codziennej diecie. Mimo to, gdy masz anemię, wcale nie musisz jeść wyłącznie mięsa, a wegetarianie nie są skazani na niedokrwistość. Przeczytaj więcej na ten temat na naszym blogu. Jeśli więc nie jadasz lub nie lubisz mięsa, wraz z roślinnymi źródłami żelaza (nasiona roślin strączkowych, pełnoziarniste pieczywo, kasze, naturalne płatki zbożowe, nasiona, orzechy, surowe i suszone  owoce) zjadaj duże porcje surówek ze świeżych warzyw. Skuteczna dieta w leczeniu niedokrwistości powinna zawierać świeże warzywa, takie jak papryka, pomidory, kalafior, kapusta, brukselka, natka pietruszki czy sałata. Bogate w witaminę C są też owoce - porzeczki (szczególnie czarne), żurawina, maliny, truskawki czy cytrusy. O ile to możliwe, jedz je na surowo w postaci sałatek warzywnych, warzywno-owocowych lub świeżo wyciskanych soków.

Skuteczna dieta w niedokrwistości – czego unikać? 

Wchłanianie żelaza ogranicza wysoka ilość błonnika pokarmowego w codziennej diecie oraz częste spożywanie mocej herbaty i kawy. Pamiętaj, że duża ilość wapnia zawarta w produktach mlecznych lub w suplementach diety może również ograniczać wchłanianie żelaza. Cukier, słodycze, wyroby cukiernicze i białe pieczywo, z uwagi na małą wartość odżywczą, dobrze jest zastąpić świeżą porcją surowych owoców, pełnoziarnistym pieczywem czy mlecznym deserem z miodem i orzechami. Pamiętaj też, że w przypadku niedokrwistości pierwszorzędne znaczenie ma proces leczenia, którego ważnym elementem jest dostosowanie diety pod względem wartości odżywczej i kalorycznej do stanu chorego. Diety niskokaloryczne (redukujące) powinno się stosować w okresie dobrego stanu zdrowia, przy prawidłowych wskaźnikach biochemicznych krwi. Możesz wypróbować zdrowe jedzenie z dostawą: catering dietetyczny LightBox: www.lightbox.pl/#diets. Posiłki w dietach LightBox są odpowiednio skomponowane przez zespół doświadczonych dietetyków i zawierają zalecane ilości makro i mikroskładników, dzięki czemu nie ryzykujesz niedoborów. LightBox oferuje dietę z dostawą - Warszawa, Kielce, Radom i 60 miast w Polsce.

Kategorie

Ostatnio dodane

Zdrowe bakterie, zdrowe jelita
Zdrowe bakterie, zdrowe jelita
Czy początek jesieni to dobry czas na odchudzanie?
Czy początek jesieni to dobry czas na odchudzanie?
Śniadanie dietetyczne – jak poprawnie zbilansować poranne posiłki
Śniadanie dietetyczne – jak poprawnie zbilansować poranne...
Catering dietetyczny dla wegetarian – co warto o nim wiedzieć?
Catering dietetyczny dla wegetarian – co warto o nim...
Dlaczego nie mogę schudnąć?
Dlaczego nie mogę schudnąć?
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.