Zamów! EN

Dieta dla seniora – jak ją skomponować?

LightBox LightBox
PORADY ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Sposób żywienia jest istotny dla zdrowia - jest to szczególnie ważne w przypadku osób starszych, u których z racji wieku stopniowo spada wydolność organizmu. Dietetyczne posiłki dla seniorów powinny przede wszystkim zaspokajać wszystkie potrzeby żywieniowe, jednocześnie nie powodując przykrych dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Czym powinna charakteryzować się zdrowa dieta dla seniora?

dieta pudełkowa dla seniora

@ Prostock-studio - Adobe Stock

Różnorodnie

Dietetyczne posiłki dla seniorów powinny być przede wszystkim urozmaicone i odpowiednio zbilansowane, aby dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania składników odżywczych. Ponadto, warto pamiętać, aby dieta obfitowała w usprawniający proces trawienia błonnik. Komponując jadłospis dla osoby starszej, należy zatem uwzględnić między innymi chude mięso i ryby, dużą ilość warzyw i owoców oraz możliwie najmniej przetworzone produkty zbożowe.

Lekkostrawnie

Ze względu na obniżenie sprawności układu trawiennego oraz istniejące schorzenia, dieta dla osoby starszej powinna bazować na posiłkach lekkostrawnych. Unikanie tłustych, ostrych lub wysoko przetworzonych potraw, a także tych bazujących na kapuście, grzybach bądź roślinach strączkowych (groch czy fasola), pozwala uniknąć nadmiernego obciążenia układu trawiennego i zalegania treści pokarmowych w żołądku. Oprócz samych składników uwagę warto zwrócić też na metodę przygotowania posiłków - najlepszym rozwiązaniem jest rezygnacja ze smażenia na rzecz gotowania, duszenia lub pieczenia. Ważny jest również sposób doprawiania potraw, dlatego zamiast ostrych przypraw warto wybrać aromatyczne zioła, a także do minimum ograniczyć sól.

Regularnie

Dla zachowania zdrowia i dobrej kondycji całego organizmu ważna jest regularność posiłków. Energia z pożywienia powinna być dostarczana już od rana, a śniadanie dietetyczne warto zjeść do około półtorej godziny po przebudzeniu. Ponadto ważne jest, aby kolejne posiłki spożywane były systematycznie w kilkugodzinnych odstępach. Nierzadko jednak zdarza się, że wśród codziennych aktywności seniorom trudno jest odpowiednio rozplanować dzień - w takiej sytuacji warto przygotować jedzenie do pudełka lub skorzystać z możliwości jakie daje catering dietetyczny. Warszawa, podobnie jak wiele innych miast w Polsce daje dostęp do dobrze zbilansowanych i przede wszystkim smacznych diet.

Dużo wody

Poza odpowiednio zbilansowaną, różnorodną dietą, dla prawidłowego funkcjonowania organizmu ważne jest nawodnienie. Tu najlepszym wyborem jest niegazowana woda. Dobrą propozycją są ziołowe herbaty czasem dodawane do posiłków dostarczanych przez catering dietetyczny - Warszawa to jedno z wielu miast, gdzie klienci korzystać mogą z najlepszych rozwiązań. Co ważne, w diecie dla seniora unikać należy napojów słodzonych i gazowanych, a także mocnej kawy.

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Na postanowienia noworoczne nigdy nie jest za późno. Jak przestawić się na zdrowe odchudzanie?
Na postanowienia noworoczne nigdy nie jest za późno. Jak...
Jak odżywiać się zimą, żeby nie przytyć
Jak odżywiać się zimą, żeby nie przytyć
Zdrowe przekąski, które pozwolą podkręcić metabolizm podczas home-office
Zdrowe przekąski, które pozwolą podkręcić metabolizm...
10 prostych sposobów na to, by pić więcej wody
10 prostych sposobów na to, by pić więcej wody
Chudnij z głową – 10 przykazań zdrowego odchudzania
Chudnij z głową – 10 przykazań zdrowego odchudzania
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.
close
Dbamy o bezpieczeństwo