Zamów! EN

Dieta a mindfulness

Adriana Szulińska Adriana Szulińska  
 

Obserwowany w ostatnich latach dynamiczny rozwój psychologii oraz zainteresowanie wpływem czynników psychologicznych na nasze funkcjonowanie sprawiły, że coraz częściej możemy korzystać z osiągnięć tej nauki w codziennym życiu. Jednym z modnych obecnie pojęć jest tzw. mindfulness. Do czego odnosi się to pojęcie i czy ma coś wspólnego z dietą i odchudzaniem?

dieta mindfulness

@ Rido Adobe Stock

Trening mindfulness

„Mindfulness” w języku polskim tłumaczone jest jako „uważność” lub „uważna obecność”. Jest rodzajem medytacji, wywodzącym się z kultury buddyjskiej i polega na silnym poczuciu „bycia tu i teraz”. Dzięki skupieniu się wyłącznie na aktualnych odczuciach, jak np. temperatura w pomieszczeniu, dźwięki za oknem, dotyk ubrania, pozwala uwolnić się od natłoku myśli i zdystansować od problemów. W gąszczu codziennych obowiązków i zmartwień często mamy poczucie braku kontroli nad swoim życiem, a to staje się źródłem frustracji i stresu. Trening mindfulness powoduje, że uczysz się w bardziej świadomy sposób patrzeć na otoczenie i realnie oceniać sytuację.

Mindfulness w codziennym życiu

Zapewne znasz to uczucie, kiedy w najmniej oczekiwanych momentach pojawia się gonitwa myśli. Analizujesz, planujesz, rozmyślasz, stresujesz się pracą, martwisz się sprawami osobistymi – i to wszystko niemal w tym samym czasie! To powoduje, że Twój umysł nie odpoczywa i znajduje się w stanie permanentnego pobudzenia. Mindfulness pozwala skupić się na teraźniejszości i aktualnych odczuciach oraz ignorować natłok myśli, a tym samym pozwala się odprężyć i spojrzeć z dystansu na wszystkie problemy. Idąc do pracy lub do sklepu czy spacerując z psem spróbuj „włączyć” pełną świadomość odczuć. Nie myśl o spotkaniu, które Cię czeka, czy rachunkach, które musisz zapłacić – posłuchaj odgłosów ulicy, nazywaj kolory, które widzisz, poczuj powiew wiatru na twarzy, spróbuj wyczuć zapachy unoszące się w powietrzu. To działa! Zobaczysz, że od razu zaczniesz lżej oddychać.

Dieta a mindfulness

Mindfulness ma zastosowanie również w kontekście jedzenia dietetycznego. Częstym błędem jest przykładanie zbyt małej uwagi do samej czynności jedzenia. Zjadasz posiłki w pośpiechu, oglądając telewizję lub czytając wiadomości w telefonie. Ponadto jest to jedna z sytuacji, kiedy masz czas na rozmyślanie. To powoduje, że bezrefleksyjnie wkładasz kolejne kęsy jedzenia do ust. Nie zwracasz uwagi na wielkość porcji, nie wiesz, ile czasu minęło od ostatniego posiłku. Często pod koniec dnia czy nawet po kilku godzinach nie potrafisz powiedzieć, co było na obiad! Dlaczego jest to problem? Gdy nie kontrolujesz procesu spożywania posiłku, zwykle zjadasz za dużo po prostu nie zauważasz, kiedy jesteś najedzony. Trudniej jest Ci wprowadzić regularność, ponieważ nie zwracasz uwagi na pory posiłków – jesz wtedy, kiedy jedzenie jest w zasięgu ręki, automatycznie. Na przyjęciu bierzesz kolejne dokładki, chociaż najadłeś się do syta już pierwszą porcją. Nietrudno zgadnąć, że po pewnym czasie taki styl odżywiania prowadzi do nadwagi i problemów ze zdrowiem. „Uważne jedzenie” można jednak trenować. Jak najczęściej podczas posiłku spróbuj maksymalnie się na nim skoncentrować. Wyłącz telewizor, odłóż telefon i staraj się nie rozpraszać. Powąchaj swoje danie, przyjrzyj się jego składnikom. Weź mały kęs jedzenia i potrzymaj go w ustach. Rozpoznaj jego strukturę i temperaturę, a następnie powoli przeżuwając poczuj smak próbując rozróżnić składniki i przyprawy. W ten sposób nie tylko nauczysz się świadomie spożywać posiłki, ale również się zrelaksujesz – podwójna korzyść! Na naszym blogu przeczytaj też o tym, jak skutecznie motywować się do odchudzania.

Mindfulness pomaga schudnąć

Utrata kontroli nad procesem jedzenia to częsty powód otyłości i problemów z przestrzeganiem zdrowych nawyków. Badania pokazują, że im mniej uwagi poświęcamy czynności jedzenia, tym większe porcje konsumujemy i później osiągamy sytość. Zwykle mamy również problem z oceną, ile faktycznie zjedliśmy. Zjesz o wiele więcej z tzw. szwedzkiego stołu, biorąc kilka małych dokładek niż napełniając talerz tylko raz. Mózg łatwo „zapomina” o tych wcześniejszych porcjach, dlatego świadome jedzenie jest tak bardzo ważne. Celebracja posiłków prowadzi do zmniejszenia spożywanych porcji, szybszego uczucia sytości oraz ułatwia kontrolę kaloryczności diety. To wszystko przekłada się oczywiście na spadek wagi.

Mindfulness nie tylko poprawi Twoje samopoczucie, ale pomoże również wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe. Celebrację spożywania posiłków zawsze możesz poćwiczyć na zdrowych i smacznych daniach proponowanych przez catering dietetyczny LighBox.

Kategorie

Ostatnio dodane

Dieta bez laktozy - kto powinien ją stosować?
Dieta bez laktozy - kto powinien ją stosować?
Kompulsywne objadanie się
Kompulsywne objadanie się
Otyłość gynoidalna i otyłość androidalna
Otyłość gynoidalna i otyłość androidalna
Jak zdrowo schudnąć w miesiąc?
Jak zdrowo schudnąć w miesiąc?
Senność po jedzeniu
Senność po jedzeniu

Jaka dieta pudełkowa LightBox najlepiej pasuje do Ciebie?

diets-alt-slim-flex
Slim FLEX
1000 / 1200 / 1500 kcal
od 69 zł/dzień
diets-alt-optimum-flex
Optimum FLEX
2000 / 2500 kcal
od 78 zł/dzień
diets-alt-sport-flex
od 81 zł/dzień
diets-alt-slim
Slim
1000 / 1200 / 1500 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-optimum
Optimum
1800 / 2000 / 2500 kcal
od 68 zł/dzień
diets-alt-sport
Sport
2500 / 3000 / 4000 kcal
od 72 zł/dzień
diets-alt-no-fish
No Fish
1000 / 1200 / 1500 / 2000 / 2500 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-vege
Vege
1000 / 1200 / 1500 / 2000 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-vege-plus-fish
Vege+Fish
1000 / 1200 / 1500 / 2000 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-lactose-free
Lactose Free
1000 / 1200 / 1500 / 2000 / 2500 kcal
od 62 zł/dzień
powrót do góry
Wykorzystujemy technologię ciasteczek. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności. OK, lubię ciasteczka