Zamów

Czy ziemniaki tuczą?

Anna Sanicka Anna Sanicka
ODCHUDZANIE ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Ziemniaki są jedną z podstaw diety nie tylko w naszej strefie klimatycznej. Uchodzą jednak za tuczące, więc, wiele osób ich unika. Czy warto je jeść i czy jest to jedzenie dietetyczne? Czy możńa schudnąć jedząc ziemniaki?

czy ziemniaki tuczą

@elena_hramowa - Adobe Stock

 

Skąd pochodzą ziemniaki?

Ziemniaki, czyli Solanum tuberosum, to rodzaj jadalnej bulwy roślinnej z rodziny psiankowatych, spożywanej na całym świecie. Pochodzą z południowoamerykańskich Andów, jednak obecnie uprawia się je aż w 60 krajach świata, w 1500-2000 odmian o różnym kolorze, wielkości i kształcie bulw oraz zawartości składników odżywczych.

Co mamy z ziemniaka?

Gotowane ziemniaki są lekkostrawne i niskokaloryczne (69-85 kcal /100g). Stanowią źródło łatwo przyswajalnych węglowodanów, błonnika, witamin z grupy B, oraz odznaczają się wysoką zawartość potasu, który reguluje pracę serca i obniża ciśnienie tętnicze. Ponadto, z uwagi na częstą obecność w codziennej diecie, są istotnym źródłem witaminy C. 200 g ziemniaków pokrywa dzienne zapotrzebowanie organizmu dorosłego człowieka na witaminę C w około 50%, B6 w 25%, a pozostałych witamin w 10-15% oraz składników mineralnych  w granicach 12-30%. A zatem, zdrowa dieta, w tym dieta odchudzająca, w zasadzie nie może się bez nich obejść. Tym bardziej, że  bulwy ziemniaków zawierają bardzo małą ilość tłuszczu (ok. 0,1%) oraz mają działanie zasadotwórcze, a do tego świetnie równoważą kwasotwórcze oddziaływanie mięsa, z którym są najczęściej spożywane.

Bardzo wazny jest sposób, w jaki przygotowujesz ziemniaki, gdyż wpływa to na zawartość składników odżywczych. Wiele substancji jest skoncentrowanych w skórce zewnętrznej, zatem obieranie ziemniaków usuwa znaczną część błonnika i minerałów. Tak więc ziemniaki w mundurkach to doskonała (i łatwa) opcja. Najlepiej gotować lub piec ziemniaki ze skórką lub obierać cienko i gotować na parze lub w małej ilości wody. Przyrządzaj je w całości lub pokrojone na duże kawałki. Taki sposób przygotowania redukuje straty składników odżywczych.

Czy w zdrowej diecie jest miejsce na ziemniaki?

Jak schudnąć jedząc ziemniaki, skoro zawierają dużo skrobi? Otóż skuteczna dieta odchudzająca może zawierać ziemniaki, bo jest w nich tzw. odporna skrobia. Nie jest trawiona w jelicie cienkim i stanowi swoisty balsam dla jelita grubego, stając się pożywką dla zasiedlających je pożytecznych bakterii jelitowych. Pod wpływem ochładzania potraw skrobiowych, część zawartej w nich skrobi staje się nieprzyswajalną skrobią oporną, nie będącą źródłem energii, dzięki czemu staje się mniej kaloryczna. Ziemniaki, które zostały ugotowane i następnie schłodzone, zawierają największą ilość odpornej skrobi. Spożyć je można w postaci klasycznej sałatki ziemniaczanej z dodatkiem ziół z gęstym chudym jogurtem naturalnym. Spożywanie skrobi opornej wiąże się z wieloma korzyściami zdrowotnymi, szczególnie w zakresie kontroli poziomu cukru we krwi i wrażliwości na insulinę. Odporna skrobia niesie też inne korzyści – powoduje uczucie sytości na długo, zwiększa wchłanianie składników odżywczych i jest zdrowa dla układu trawiennego, czemu sprzyja również spora zawartość błonnika. 

Skąd przekonanie, że ziemniaki tuczą?

To zasługa ziemniaków w postaci fast food. Wysokoprzetworzone produkty ziemniaczane, takie jak chipsy, prażynki, mrożone frytki lub kulki ziemniaczane czy gotowe puree, są ubogie w wartości odżywcze z uwagi na dużą ilość tłuszczu, sodu oraz wzmacniaczy smaku, konserwantów, barwników i innych dodatków spożywczych. Dlatego ziemniaki w postaci frytek najlepiej spożywać z (ogromnym) umiarem, po przygotowaniu domowym sposobem. Najlepsze metody przyrządzania ziemniaków to: gotowanie, parowanie oraz pieczenie. Sprawdź, jakie posiłki z ziemniakami znajdziesz w diecie pudełkowej LightBox - zdrowa dieta z dostawą (Warszawa, Gliwice, Trójmiasto).

Czy ziemniaki mogą być trujące?

Ziemniaki zazielenione i skiełkowane zawierają glikoalkaloidy (solanina), które są dla nas toksyczne. Zatem trzeba je chronić przed światłem słonecznym i nie przechowywać zbyt długo w warunkach domowych. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Jak nie przytyć, gdy ma się siedzący tryb pracy? 7 skutecznych zasad
Jak nie przytyć, gdy ma się siedzący tryb pracy? 7...
Na co zwrócić uwagę wybierając dietę pudełkową? Podpowiadamy!
Na co zwrócić uwagę wybierając dietę pudełkową?...
Kiedy warto zwrócić się po pomoc do dietetyka
Kiedy warto zwrócić się po pomoc do dietetyka
5 najlepszych sposobów na płaski brzuch
5 najlepszych sposobów na płaski brzuch
Kuchnia śródziemnomorska - co przywieźć z wakacji?
Kuchnia śródziemnomorska - co przywieźć z wakacji?
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.