Czy ziemniaki tuczą?

Anna Sanicka Anna Sanicka
ODCHUDZANIE ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Ziemniaki są jedną z podstaw diety nie tylko w naszej strefie klimatycznej. Uchodzą jednak za tuczące, więc, wiele osób ich unika. Czy warto je jeść i czy jest dla nich miejsce w zdrowej diecie? Czy możńa schudnąć jedząc ziemniaki?

czy ziemniaki tuczą

@elena_hramowa - Adobe Stock

 

Skąd pochodzą ziemniaki?

Ziemniaki, czyli Solanum tuberosum, to rodzaj jadalnej bulwy roślinnej z rodziny psiankowatych, spożywanej na całym świecie. Pochodzą z południowoamerykańskich Andów, jednak obecnie uprawia się je aż w 60 krajach świata, w 1500-2000 odmian o różnym kolorze, wielkości i kształcie bulw oraz zawartości składników odżywczych.

Co mamy z ziemniaka?

Gotowane ziemniaki są lekkostrawne i niskokaloryczne (69-85 kcal /100g). Stanowią źródło łatwo przyswajalnych węglowodanów, błonnika, witamin z grupy B, oraz odznaczają się wysoką zawartość potasu, który reguluje pracę serca i obniża ciśnienie tętnicze. Ponadto, z uwagi na częstą obecność w codziennej diecie, są istotnym źródłem witaminy C. 200 g ziemniaków pokrywa dzienne zapotrzebowanie organizmu dorosłego człowieka na witaminę C w około 50%, B6 w 25%, a pozostałych witamin w 10-15% oraz składników mineralnych  w granicach 12-30%. A zatem, zdrowa dieta, w tym dieta odchudzająca, w zasadzie nie może się bez nich obejść. Tym bardziej, że  bulwy ziemniaków zawierają bardzo małą ilość tłuszczu (ok. 0,1%) oraz mają działanie zasadotwórcze, a do tego świetnie równoważą kwasotwórcze oddziaływanie mięsa, z którym są najczęściej spożywane.

Bardzo wazny jest sposób, w jaki przygotowujesz ziemniaki, gdyż wpływa to na zawartość składników odżywczych. Wiele substancji jest skoncentrowanych w skórce zewnętrznej, zatem obieranie ziemniaków usuwa znaczną część błonnika i minerałów. Tak więc ziemniaki w mundurkach to doskonała (i łatwa) opcja. Najlepiej gotować lub piec ziemniaki ze skórką lub obierać cienko i gotować na parze lub w małej ilości wody. Przyrządzaj je w całości lub pokrojone na duże kawałki. Taki sposób przygotowania redukuje straty składników odżywczych.

Czy w zdrowej diecie jest miejsce na ziemniaki?

Jak schudnąć jedząc ziemniaki, skoro zawierają dużo skrobi? Otóż skuteczna dieta odchudzająca może zawierać ziemniaki, bo jest w nich tzw. odporna skrobia. Nie jest trawiona w jelicie cienkim i stanowi swoisty balsam dla jelita grubego, stając się pożywką dla zasiedlających je pożytecznych bakterii jelitowych. Pod wpływem ochładzania potraw skrobiowych, część zawartej w nich skrobi staje się nieprzyswajalną skrobią oporną, nie będącą źródłem energii, dzięki czemu staje się mniej kaloryczna. Ziemniaki, które zostały ugotowane i następnie schłodzone, zawierają największą ilość odpornej skrobi. Spożyć je można w postaci klasycznej sałatki ziemniaczanej z dodatkiem ziół z gęstym chudym jogurtem naturalnym. Spożywanie skrobi opornej wiąże się z wieloma korzyściami zdrowotnymi, szczególnie w zakresie kontroli poziomu cukru we krwi i wrażliwości na insulinę. Odporna skrobia niesie też inne korzyści – powoduje uczucie sytości na długo, zwiększa wchłanianie składników odżywczych i jest zdrowa dla układu trawiennego, czemu sprzyja również spora zawartość błonnika. 

Skąd przekonanie, że ziemniaki tuczą?

To zasługa ziemniaków w postaci fast food. Wysokoprzetworzone produkty ziemniaczane, takie jak chipsy, prażynki, mrożone frytki lub kulki ziemniaczane czy gotowe puree, są ubogie w wartości odżywcze z uwagi na dużą ilość tłuszczu, sodu oraz wzmacniaczy smaku, konserwantów, barwników i innych dodatków spożywczych. Dlatego ziemniaki w postaci frytek najlepiej spożywać z (ogromnym) umiarem, po przygotowaniu domowym sposobem. Najlepsze metody przyrządzania ziemniaków to: gotowanie, parowanie oraz pieczenie. Sprawdź, jakie posiłki z ziemniakami znajdziesz w diecie pudełkowej LightBox.

Czy ziemniaki mogą być trujące?

Ziemniaki zazielenione i skiełkowane zawierają glikoalkaloidy (solanina), które są dla nas toksyczne. Zatem trzeba je chronić przed światłem słonecznym i nie przechowywać zbyt długo w warunkach domowych. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Suszone owoce – skarbnica wartości odżywczych czy bomba kaloryczna?
Suszone owoce – skarbnica wartości odżywczych czy bomba...
Postanowienia noworoczne – jak przestawić się na zdrową dietę
Postanowienia noworoczne – jak przestawić się na zdrową...
Najlepsza dieta na „po świętach”
Najlepsza dieta na „po świętach”
Jak zaradzić przejedzeniu?
Jak zaradzić przejedzeniu?
Jak przyrządzać tradycyjne potrawy świąteczne w zdrowej odsłonie?
Jak przyrządzać tradycyjne potrawy świąteczne w zdrowej...
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.