Zamów! EN

Czy warto wykluczyć z diety węglowodany?

Adriana Szulińska Adriana Szulińska
ODCHUDZANIE ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Białka, tłuszcze i węglowodany są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jednak niektórzy propagują diety polegające na eliminacji jednego z tych makroskładników. Może ucierpieć na tym zdrowie, a stracone kilogramy szybko powrócą, kiedy tylko wrócisz do starych nawyków żywieniowych. Dowiedz się, z czym wiąże się wykluczenie z diety węglowodanów!

Odchudzanie bez węglowodanów

@ eldarnurkovic - Adobe Stock

Węglowodany – jaką funkcję pełnią w organizmie?

Węglowodany są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Te z nich, które trafiają do ludzkiego organizmu, klasyfikuje się jako:

  • przyswajalne – przedostają się one bezpośrednio do krwiobiegu i pełnią szereg ważnych funkcji. Ich zadaniem jest dostarczanie energii komórkom i układowi nerwowemu. Węglowodany przyswajalne są „przechowywane” w mięśniach oraz w wątrobie. Organizm korzysta z tych rezerw w czasie wysiłku fizycznego i intelektualnego,
  • nieprzyswajalne – jest to błonnik pokarmowy. Regulują pracę układu pokarmowego oraz mają zbawienny wpływ na perystaltykę jelit. Spożywanie produktów bogatych w węglowodany nieprzyswajalne zapewnia też uczucie sytości.

Wszystkie źródła zdrowych węglowodanów znajdziesz w diecie pudełkowej LightBox. W ofercie jest nawet dieta z wyborem menu, w ramach której na każdy posiłke masz aż 4 opcje do wyboru. To oznacza, że zawsze możesz jeść to, na co masz ochotę.

Jakie są skutki niedoboru węglowodanów w organizmie?

Diety niskowęglowodanowe – na przykład Atkinsa czy ketogeniczna – cieszą się dużym zainteresowaniem. Jednak spożywanie zbyt małej ilości węglowodanów źle wpływa zarówno na samopoczucie, jak i na zdrowie. Na co są narażone osoby, które wykluczyły węglowodany ze swojej diety?

  • Spadek koncentracji i problemy z zapamiętywaniem – układ nerwowy i mózg nie mają „paliwa”, aby pracować w pełni swoich możliwości.
  • Uczucie zmęczenia nawet po niewielkim wysiłku fizycznym – dzieje się tak na skutek drastycznego ograniczenia ilości dostarczanej energii.
  • Uporczywe, nawracające bóle głowy, a nawet migreny – jest to następstwo zbyt niskiego poziomu cukru we krwi.
  • Problemy z metabolizmem, zaparcia – węglowodany w postaci błonnika pokarmowego regulują pracę jelit.
  • Nieprzyjemny zapach z ust.

Chcesz schudnąć bez uszczerbku dla zdrowia? Nie rezygnuj z węglowodanów!

Dietetyczne jedzenie nie polega na wykluczaniu niezbędnych składników odżywczych. Dotyczy to także węglowodanów. Warto jednak sięgać po węglowodany złożone, które stopniowo uwalniają energię i zapewniają uczucie sytości. Ich źródłami są:

  • warzywa i rośliny strączkowe, czyli fasola, groch, bób oraz soczewica,
  • produkty pełnoziarniste – otręby, ciemne makarony, płatki owsiane, brązowy ryż, chleb razowy i pełnoziarnisty,
  • kasze.

Węglowodany proste to na przykład laktoza występująca w mleku oraz fruktoza znajdująca się owocach.

Zdrowa dieta składa się ze zbilansowanych posiłków przygotowywanych tak, aby dostarczać odpowiedniej ilości składników odżywczych, a także witamin i minerałów. Natomiast wykluczenie węglowodanów może zaszkodzić zdrowiu, kondycji, samopoczuciu, a także sylwetce.

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Kefir, kiszonki, zakwasy – o co ten cały ferment?
Kefir, kiszonki, zakwasy – o co ten cały ferment?
Superfoods – czym to się je?
Superfoods – czym to się je?
3 przepisy na wegetariańskie Święta
3 przepisy na wegetariańskie Święta
5 świątecznych superfoods
5 świątecznych superfoods
Święta mogą być zdrowe!
Święta mogą być zdrowe!
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.