Zamów! EN

Czy warto wykluczyć z diety węglowodany?

Adriana Szulińska Adriana Szulińska  
ODCHUDZANIE ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Białka, tłuszcze i węglowodany są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jednak niektórzy propagują diety polegające na eliminacji jednego z tych makroskładników. Może ucierpieć na tym zdrowie, a stracone kilogramy szybko powrócą, kiedy tylko wrócisz do starych nawyków żywieniowych. Dowiedz się, z czym wiąże się wykluczenie z diety węglowodanów!

Odchudzanie bez węglowodanów

@ eldarnurkovic - Adobe Stock

Węglowodany – jaką funkcję pełnią w organizmie?

Węglowodany są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Te z nich, które trafiają do ludzkiego organizmu, klasyfikuje się jako:

  • przyswajalne – przedostają się one bezpośrednio do krwiobiegu i pełnią szereg ważnych funkcji. Ich zadaniem jest dostarczanie energii komórkom i układowi nerwowemu. Węglowodany przyswajalne są „przechowywane” w mięśniach oraz w wątrobie. Organizm korzysta z tych rezerw w czasie wysiłku fizycznego i intelektualnego,
  • nieprzyswajalne – jest to błonnik pokarmowy. Regulują pracę układu pokarmowego oraz mają zbawienny wpływ na perystaltykę jelit. Spożywanie produktów bogatych w węglowodany nieprzyswajalne zapewnia też uczucie sytości.

Wszystkie źródła zdrowych węglowodanów znajdziesz w diecie pudełkowej LightBox. W ofercie jest nawet dieta z wyborem menu, w ramach której na każdy posiłke masz aż 4 opcje do wyboru. To oznacza, że zawsze możesz jeść to, na co masz ochotę.

Chcesz zmniejszyć ilość węglowodanów w diecie? Zapoznaj się z ofertą od LightBox!

Jakie są skutki niedoboru węglowodanów w organizmie?

Diety niskowęglowodanowe – na przykład Atkinsa czy ketogeniczna – cieszą się dużym zainteresowaniem. Jednak spożywanie zbyt małej ilości węglowodanów źle wpływa zarówno na samopoczucie, jak i na zdrowie. Na co są narażone osoby, które wykluczyły węglowodany ze swojej diety?

  • Spadek koncentracji i problemy z zapamiętywaniem – układ nerwowy i mózg nie mają „paliwa”, aby pracować w pełni swoich możliwości.
  • Uczucie zmęczenia nawet po niewielkim wysiłku fizycznym – dzieje się tak na skutek drastycznego ograniczenia ilości dostarczanej energii.
  • Uporczywe, nawracające bóle głowy, a nawet migreny – jest to następstwo zbyt niskiego poziomu cukru we krwi.
  • Problemy z metabolizmem, zaparcia – węglowodany w postaci błonnika pokarmowego regulują pracę jelit.
  • Nieprzyjemny zapach z ust.

Chcesz schudnąć bez uszczerbku dla zdrowia? Nie rezygnuj z węglowodanów!

Dietetyczne jedzenie nie polega na wykluczaniu niezbędnych składników odżywczych. Dotyczy to także węglowodanów. Warto jednak sięgać po węglowodany złożone, które stopniowo uwalniają energię i zapewniają uczucie sytości. Ich źródłami są:

  • warzywa i rośliny strączkowe, czyli fasola, groch, bób oraz soczewica,
  • produkty pełnoziarniste – otręby, ciemne makarony, płatki owsiane, brązowy ryż, chleb razowy i pełnoziarnisty,
  • kasze.

Węglowodany proste to na przykład laktoza występująca w mleku oraz fruktoza znajdująca się owocach.

Zdrowa dieta składa się ze zbilansowanych posiłków przygotowywanych tak, aby dostarczać odpowiedniej ilości składników odżywczych, a także witamin i minerałów. Natomiast wykluczenie węglowodanów może zaszkodzić zdrowiu, kondycji, samopoczuciu, a także sylwetce.

Kategorie

Ostatnio dodane

Hit czy mit: śniadanie białkowo-tłuszczowe
Hit czy mit: śniadanie białkowo-tłuszczowe
Najlepsze źródła witaminy C i innych antyoksydantów w diecie
Najlepsze źródła witaminy C i innych antyoksydantów w...
Czy istnieje jedna skuteczna dieta odchudzająca?
Czy istnieje jedna skuteczna dieta odchudzająca?
Hipoglikemia – co trzeba wiedzieć na jej temat?
Hipoglikemia – co trzeba wiedzieć na jej temat?
Fast food – dlaczego jest niezdrowy i czym go zastąpić?
Fast food – dlaczego jest niezdrowy i czym go zastąpić?

Jaka dieta pudełkowa LightBox najlepiej pasuje do Ciebie?

diets-alt-slim-flex
Slim FLEX
1000 / 1200 / 1500 kcal
od 67 zł/dzień
diets-alt-optimum-flex
Optimum FLEX
2000 / 2500 kcal
od 74 zł/dzień
diets-alt-sport-flex
od 77 zł/dzień
diets-alt-slim
Slim
1000 / 1200 / 1500 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-optimum
Optimum
1800 / 2000 / 2500 kcal
od 64 zł/dzień
diets-alt-sport
Sport
2500 / 3000 / 4000 kcal
od 68 zł/dzień
diets-alt-no-fish
No Fish
1000 / 1200 / 1500 / 2000 / 2500 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-vege
Vege
1000 / 1200 / 1500 / 2000 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-vege-plus-fish
Vege+Fish
1000 / 1200 / 1500 / 2000 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-lactose-free
Lactose Free
1000 / 1200 / 1500 / 2000 / 2500 kcal
od 60 zł/dzień

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

powrót do góry
Wykorzystujemy technologię ciasteczek. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności. OK, lubię ciasteczka