Zamów

Czy warto stosować dietę ketogeniczną?

Adriana Szulińska Adriana Szulińska
 

Wśród osób szukających sposobu na szybką utratę wagi coraz popularniejsza staje się ostatnio dieta ketogeniczna. W internecie znajdziemy obietnice rewelacyjnych efektów w postaci spadku masy ciała i poprawy stanu zdrowia. Nic więc dziwnego, że wzbudza zainteresowanie. Czy chcąc pozbyć się zbędnych kilogramów rzeczywiście warto rozważyć dietę ketogeniczną, czy też lepiej trzymać się od niej z daleka? Czy dieta ketogeniczna to jedzenie dietetyczne?

czy dieta ketogeniczna jest zdrowa

@sewcream Adobe Stock

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Podstawową zasadą diety ketogenicznej jest maksymalne ograniczenie spożycia węglowodanów. Ma to spowodować, że pozbawiony glukozy organizm zacznie czerpać energię z tłuszczu (stan taki nazywamy ketozą, ponieważ w procesie spalania kwasów tłuszczowych powstają ciała ketonowe). Dokładniej mówiąc, węglowodany nie powinny stanowić więcej niż 5% dostarczanej energii. Przy przeciętnej kaloryczności diety to ok. 25 g węglowodanów, czyli mniej więcej tyle, ile zawiera jeden duży banan. Nie wolno zatem jeść pieczywa, ziemniaków, ryżu, kaszy, makaronów, nasion roślin strączkowych. Chociaż teoretycznie większość warzyw i owoców jest dozwolona, to aby utrzymać pożądaną ilość węglowodanów, nie można ich jeść do woli. Aż 70% energii w tej diecie pochodzi z tłuszczu, głównie zwierzęcego. Oczywiście należy zaznaczyć, że istnieją różne modyfikacje diety ketogenicznej, w zależności od tego, jak restrykcyjnie trzeba by jej przestrzegać, aby osiągnąć pożądane efekty u danej osoby.

Dieta ketogeniczna powstała tak naprawdę jako dieta lecznicza stosowana u osób z epilepsją (głównie dzieci) oraz z innymi zaburzeniami neurologicznymi. Ma na celu m.in zmniejszenie częstości napadów padaczkowych w przypadku, gdy samo podawanie leków nie przynosi pożądanych rezultatów. Jej wprowadzenie powinno być zawsze konsultowane z lekarzem.

Czy schudnę na diecie ketogenicznej?

Taki sposób odżywiania, jeśli jest ściśle przestrzegany, powoduje, że nasz organizm „przestawia się” na pozyskiwanie energii głównie z tłuszczu, również tego zmagazynowanego. Z tego powodu dieta ketogeniczna stała się przedmiotem zainteresowania osób odchudzających się i promowana jest jako jeden z najlepszych i najszybszych sposobów na pozbycie się nadprogramowych kilogramów.

Odpowiadając na powyższe pytanie trzeba więc powiedzieć: właściwie tak. Dieta ketogeniczna przynosi zauważalne efekty w postaci spadku masy ciała. Początkowa utrata wagi, która może robić wrażenie, to jednak nie tkanka tłuszczowa, ale woda, której wydalanie w stanie ketozy jest zwiększone. Później natomiast rzeczywiście następuje spalanie zapasów tłuszczu w organizmie, co pozwala osiągnąć zadowalający efekt na wadze. Jeśli jednak coś działa tak dobrze, powinna nam się zapalić czerwona lampka. Gdzie jest haczyk? Tym bardziej, że aby osiągnąć stan ketozy, który jest celem diety, należałoby stosować ją bardzo restrykcyjnie, a nie jest to łatwe. Taka dieta jest trudna, rygorystyczna i monotonna, więc prawdopodobieństwo wytrwania w niej jest stosunkowo niskie. Ale może efekty warte są poświęcenia?

Czy warto stosować dietę ketogeniczną?

Już na samym początku mogą pojawić się co do tego wątpliwości. Duża utrata wody oraz składników mineralnych powoduje pogorszenie samopoczucia w postaci m.in. osłabienia czy bólów i zawrotów głowy – objawy mogą czasem poważnie utrudniać funkcjonowanie. Co jeszcze istotniejsze, ponieważ dieta ta bazuje głównie na tłuszczu nasyconym, jej stosowanie stanowi ogromne ryzyko dla naszego układu krążenia oraz funkcjonowania innych narządów, takich jak wątroba czy trzustka. Ponadto, jeżeli w naszej diecie zabraknie odpowiedniej ilości warzyw i owoców, będziemy narażeni na duże niedobory pokarmowe, które w dłuższej perspektywie mogą odbić się niekorzystnie na zdrowiu. Taka dieta nie uczy zdrowych nawyków żywieniowych, a także niesie ze sobą duże ryzyko porażki. Osoby, które mają problem z przestrzeganiem podstawowych zdrowych nawyków żywieniowych niemal na pewno nie poradzą sobie z tak rygorystycznymi zasadami – a należy pamiętać, że w przypadku osób otyłych każde niepowodzenie zmniejsza szanse na sukces w przyszłości.

Biorąc pod uwagę, że długoterminowe efekty utraty masy ciała na diecie ketogenicznej i na zwykłej diecie o obniżonej kaloryczności są porównywalne, zdecydowanie nie warto narażać się na szereg skutków ubocznych i możliwych problemów zdrowotnych. To, że dieta powoduje spadek masy ciała nie oznacza, że jest dobra również dla naszego zdrowia – a to właśnie zdrowie powinno być zawsze priorytetem. Najlepszym sposobem na utratę wagi i zachowanie zdrowia jest zbilansowana dieta, zapewniająca odpowiednie proporcje białka, tłuszczów i węglowodanów oraz dostarczająca wszystkich niezbędnych mikroelementów. Wypróbuj diety odchudzające LightBox - dieta z dostawą Warszawa, Trójmiasto, Szczecin.

Kategorie

Ostatnio dodane

Jak nie przytyć, gdy ma się siedzący tryb pracy? 7 skutecznych zasad
Jak nie przytyć, gdy ma się siedzący tryb pracy? 7...
Na co zwrócić uwagę wybierając dietę pudełkową? Podpowiadamy!
Na co zwrócić uwagę wybierając dietę pudełkową?...
Kiedy warto zwrócić się po pomoc do dietetyka
Kiedy warto zwrócić się po pomoc do dietetyka
5 najlepszych sposobów na płaski brzuch
5 najlepszych sposobów na płaski brzuch
Kuchnia śródziemnomorska - co przywieźć z wakacji?
Kuchnia śródziemnomorska - co przywieźć z wakacji?
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.