Zamów! EN

Czy warto sięgać po słodziki, miód i ksylitol zamiast cukru?

LightBox LightBox
ODCHUDZANIE PORADY
 

Biały cukier zwiększa ryzyko wystąpienia wielu chorób, w tym nadciśnienia, otyłości i próchnicy. Jest także źródłem pustych kalorii i nie ma wartości odżywczych. Jednak istnieją zdrowe zamienniki cukru, które są korzystne dla ludzkiego organizmu. Które substancje słodzące można spożywać, by nie odbiło się to negatywnie na samopoczuciu i zdrowiu?

Dieta pudełkowa cukier

@ Yaruniv-Studio - Adobe Stock

Dlaczego należy ograniczyć spożywanie białego cukru?

Biały cukier jest produktem naturalnym, pozyskiwanym zazwyczaj z buraków cukrowych. Jest też bardzo kaloryczny, a jednocześnie praktycznie bezwartościowy odżywczo. Występuje nie tylko w postaci krystalicznej, ale również w produktach takich jak pieczywo z białej mąki, keczup, musztarda czy majonez. Po spożyciu cukru następuje gwałtowny wzrost poziomu insuliny we krwi. Ze względu na wysoki indeks glikemiczny nie powinni go więc jeść m.in. cukrzycy. W nadmiarze szkodzi również zdrowym osobom. Rezygnacja z białego cukru nie oznacza jednak pożegnania ze słodkim smakiem – wystarczy jedynie zamienić cukier na coś zdrowszego.

Ksylitol, czyli cukier z kory brzozy 

Ksylitol jest naturalną substancją, pozyskiwaną z drzewa brzozy. Nie fermentuje w przewodzie pokarmowym i pozytywnie wpływa na mikroflorę jelitową. Cukier z brzozy pomaga w przyswajaniu magnezu i wapnia, polepszając mineralizację kości. Wykazuje działanie bakteriobójcze, poprawia odporność organizmu, a także hamuje apetyt na słodycze. Ksylitol jest prawie o połowę mniej kaloryczny od cukru i ma blisko 10-krotnie niższy indeks glikemiczny, dlatego mogą go spożywać cukrzycy. Można go dodawać do kawy i herbaty, przetworów owocowych czy wypieków. Dietetyczne posiłki np. śniadanie dietetyczne w formie owsianki czy naleśników można posłodzić ksylitolem, jednak należy wprowadzać go do diety stopniowo. Na początku warto ograniczyć się do spożywania 3 łyżeczek dziennie.

Osoby, które chcą nauczyć się odpowiednio komponować posiłki, a także nie poświęcać zbyt dużo czasu na gotowanie, mogą zdecydować się na catering dietetyczny. Warszawa to miasto, w którym można skorzystać z porad wykwalifikowanych dietetyków. Tak zwane jedzenie do pudełka może być dostosowane do indywidualnych potrzeb i preferencji. Główną zaletą cateringu dietetycznego jest możliwość spożywania pysznych, urozmaiconych i zbilansowanych posiłków, które korzystnie wpłyną nie tylko na zdrowie, ale również sylwetkę.

Miód – naturalny słodzik dla zdrowia i urody

Miód ma podobną wartość kaloryczną do białego cukru, ale jest cennym źródłem przeciwutleniaczy, potasu, żelaza, cynku, fosforu, wapnia, witaminy B6, witaminy B3 i ryboflawiny. To właśnie te składniki przyczyniają się do poprawy funkcjonowania układu odpornościowego i trawiennego, a także pomagają w łagodzeniu kaszlu, kataru siennego czy astmy. Miód wykazuje także działanie bakteriobójcze i grzybobójcze. Osoby na diecie redukcyjnej mogą spożywać miód, jednak w mniejszych ilościach – ze względu na wysoką kaloryczność. 

Stewia w proszku i tabletkach

Roślinna stewia to jeden z najlepszych zamienników cukru. Występuje zarówno w formie sproszkowanej, jak i tabletkach. Jest polecana osobom na diecie, które nie potrafią zrezygnować ze słodkiego smaku. Stewia praktycznie nie ma kalorii, a dodatkowo jest nawet 300 razy słodsza od cukru. Warto zaznaczyć, że ma niski indeks glikemiczny. To doskonała alternatywa dla cukrzyków oraz osób na diecie redukcyjnej. Stewię można poddawać obróbce termicznej - idealnie nadaje się do słodzenia gorących napojów, pieczenia i gotowania. Jednak zwróć uwagę na skład sproszkowanej stewii, ponieważ niektórzy producenci dodają do niej niepotrzebne wypełniacze.

 

 

 

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Podjadanie w biurze (i w domu!) – jak go uniknąć?
Podjadanie w biurze (i w domu!) – jak go uniknąć?
Jak korzystać z dietetycznych dobrodziejstw lata
Jak korzystać z dietetycznych dobrodziejstw lata
5 rzeczy, które musisz wiedzieć o diecie ketogenicznej
5 rzeczy, które musisz wiedzieć o diecie ketogenicznej
Letnia dieta
Letnia dieta
Zdrowe dania z pomidorów krojonych w puszce
Zdrowe dania z pomidorów krojonych w puszce
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.