Zamów! EN

Czy tłuszcz uporczywie odkładający się na biodrach i udach można zredukować dietą?

Adriana Szulińska Adriana Szulińska
ODCHUDZANIE PORADY ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Tkanka tłuszczowa zazwyczaj nie jest rozmieszczona równomiernie. Jeśli się odchudzasz, z pewnością zauważasz, że są partie ciała, z których szczególnie trudno pozbyć się tłuszczu. Każdy ma też swoje wyobrażenie o idealnej figurze, w związku z czym na forach internetowych często pojawiają się pytania o dietę na płaski brzuch, zgrabne uda czy szczupłe biodra. Czy dowolne modelowanie sylwetki tylko za pomocą zmiany sposobu żywienia i zdrowego jedzenia w ogóle jest możliwe?

dieta pudełkowa warszawa dieta uda i biodra

@pressmaster - Adobe Stock

Dlaczego tyję w dolnych partiach ciała?

Problem tkanki tłuszczowej gromadzącej się w okolicach ud i pośladków dotyczy przeważnie kobiet (choć oczywiście są od tej reguły wyjątki). Związane jest to z obecnością  hormonów żeńskich, takich jak np. estrogen. Jeśli gromadzisz tkankę tłuszczową głównie w dolnych partiach ciała, to w dużej mierze zależy to od cech Twojego organizmu, na które masz znikomy wpływ. Musisz jednak wiedzieć, że wszelkie nieprawidłowości w wydzielaniu i aktywności hormonów mogą wzmagać nadmierne gromadzenie się tkanki tłuszczowej w konkretnych okolicach. Jeśli więc zauważasz u siebie duże nasilenie problemu, w pierwszej kolejności powinnaś skonsultować się z lekarzem, który zleci badania diagnostyczne w kierunku zaburzeń hormonalnych i podejmie odpowiednie leczenie.

Dieta i hormony

Nie ma specjalnej diety wpływającej na poszczególne partie ciała, ale jeśli Twoje hormony szaleją, zmiana sposobu odżywiania będzie niezbędna. Przetworzona żywność, nadmiar soli i cukru, kwasy tłuszczowe trans, dodatki do żywności uszkadzają Twój metabolizm oraz pogarszają funkcjonowanie narządów. W takiej sytuacji warto zmienić dietę na zdrowszą, tak aby przywrócić równowagę w organizmie. Ponieważ gromadzenie się tkanki tłuszczowej w okolicy ud, bioder i pośladków może świadczyć np. o nadmiarze estrogenów, warto zwrócić w swojej diecie uwagę na produkty, które pomogą wyregulować ich stężenie. Pełnoziarniste produkty zbożowe oraz warzywa dostarczą Ci np. błonnika pokarmowego. Szczególnie polecane są warzywa z rodziny roślin krzyżowych, takie jak brokuły, kapusta, jarmuż czy kalafior. W kuchni korzystaj często z nasion lnu - zawarte w nich fitoestrogeny mogą wpływać korzystnie na stężenie estrogenów u kobiet. W swojej diecie zwróć również uwagę na składniki wspierające pracę wątroby. Takie właściwości będą miały np. zawarte w herbacie katechiny, kurkumina (jest składnikiem kurkumy), selen czy kwasy tłuszczowe omega-3 oraz substancje polifenolowe zawarte w owocach i warzywach. Dobrze zbilansowaną dietę możesz także zamówić wybierając catering dietetyczny - Warszawa jest jednym z miast, gdzie oferta jest wyjątkowo szeroka.

Tłuszcz to tłuszcz

Właściwie jest to duże uproszczenie, ponieważ w rzeczywistości tłuszcz rozmieszczony w różnych partiach ciała różni się, np. aktywnością wydzielniczą. Natomiast nie ulega wątpliwości, że w każdym przypadku jest to tkanka tłuszczowa, która powstała w wyniku długotrwałego spożycia zbyt dużej ilości kalorii lub zaburzeń metabolicznych utrudniających gospodarowanie energią. Jeśli więc chcesz się pozbyć tłuszczu z bioder, nie pozostaje Ci nic innego, jak ograniczyć kaloryczność swojej diety i oczywiście wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe. Postaw na chude produkty białkowe, dobre tłuszcze roślinne, pełnoziarniste produkty zbożowe oraz mnóstwo warzyw - dzięki zawartej w nich wodzie i składnikom aktywnym będą sprzymierzeńcem w walce z każdym rodzajem tłuszczu. Nie czujesz się na siłach stawić czoła wyzwaniu samodzielnie? Zamów dietę pudełkową. Warszawa, Poznań i Kraków to tylko kilka z miast, gdzie znajdziesz mnóstwo atrakcyjnych ofert zdrowej diety z dostawą do domu. Wyreguluj pory spożywania posiłków i nie podjadaj. Dbaj też o właściwe nawodnienie organizmu. Woda odpowiada za prawidłowy przebieg procesów metabolicznych - także tych związanych ze spalaniem tkanki tłuszczowej.

Nie tylko dieta

Zbilansowana dieta jest kluczowa dla utrzymania prawidłowej masy ciała oraz odżywienia organizmu. Aby jednak w określony sposób wymodelować sylwetkę, niezbędny będzie regularny trening ukierunkowany na konkretne mięśnie. Ćwiczenia, które angażują dolne partie ciała, to m.in. bieganie, ćwiczenia na steperze, przysiady, wykroki - o pomoc w ich doborze poproś wykwalifikowanego instruktora, ponieważ nie dla każdego jest polecany ten sam rodzaj aktywności. Aby były skuteczne i nie wyrządziły Ci krzywdy, ćwiczenia powinny być wykonywane w prawidłowy sposób, więc przynajmniej na początku przyda się pomoc kogoś, kto pokaże Ci, jak uniknąć błędów. Możesz także spróbować zabiegów usprawniających krążenie krwi, takich jak sauna czy masaże - poprawią wygląd skóry na udach. Przyjrzyj się również lekom, które przyjmujesz - być może nie służy Ci stosowana obecnie metoda antykoncepcji hormonalnej. Aby to zweryfikować, skontaktuj się ze swoim lekarzem.

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

5 szybkich posiłków dietetycznych na bazie jesiennych warzyw
5 szybkich posiłków dietetycznych na bazie jesiennych...
Jarmuż, szpinak i roszponka - jak przemycić je do swojej diety?
Jarmuż, szpinak i roszponka - jak przemycić je do swojej...
Jak rozruszać metabolizm zdrową dietą?
Jak rozruszać metabolizm zdrową dietą?
Właściwości witaminy B i jej naturalne źródła w diecie
Właściwości witaminy B i jej naturalne źródła w diecie
Fakty i mity na temat suplementów diety
Fakty i mity na temat suplementów diety
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.