Zamów

Czy napoje izotoniczne są zdrowe?

Adriana Szulińska Adriana Szulińska
ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Od kilkunastu lat rynek spożywczy zalewają przeróżne izotoniczne napoje funkcjonalne. Reklamy przekonują, że są absolutnie niezbędne, aby osiągać lepsze wyniki w sporcie i właściwie odżywić organizm. Ponadto „izotoniki” są po prostu modne. Czy tego typu napoje sportowe rzeczywiście są nam potrzebne? Czy ich spożywanie jest zdrowe?

Izotoniki a odchudzanie

@ zephyr_p - Adobe Stock

 

Dla kogo przeznaczone są napoje izotoniczne?

Podstawą naszej diety, jeśli chodzi o płyny, powinna być zwykła woda (najlepiej mineralna niegazowana) oraz naturalne soki warzywne i owocowe (z ilością tych ostatnich również nie należy przesadzać, ze względu na zawarty w nich cukier), a także herbaty (najlepiej ziołowe, owocowe i herbata zielona), np. te dołączane do zestawów diety LightBox.

Wodę znajdującą się w naszym organizmie nieustannie tracimy, m.in. poprzez wydalanie moczu i pocenie się, szczególnie podczas aktywności fizycznej. Wraz z wodą usuwane są również składniki mineralne biorące udział w wielu ważnych procesach metabolicznych. Ich nadmierna utrata wiąże się z osłabieniem pracy mięśni oraz układu nerwowego, niedotlenieniem narządów czy zmniejszonym zaopatrzeniem tkanek ciała w składniki odżywcze. Napoje izotoniczne szybciej i efektywniej uzupełniają niedobory u osób, które w krótkim czasie narażone są na znaczne deficyty, czyli najczęściej sportowców.

Woda i elektrolity w organizmie człowieka

Płyny oraz składniki mineralne wchłaniają się do krwi i dalej do komórek całego ciała na zasadzie osmozy, czyli przenikania przez półprzepuszczalne błony komórkowe. Jeśli więc stężenie cząsteczek w spożywanym napoju będzie równe stężeniu krwi, to tzw. „ciśnienie osmotyczne” będzie wyrównane (tzw. izotonia), a wchłanianie będzie odbywało się bez przeszkód.

Jeśli ciśnienie osmotyczne napoju jest niższe niż ciśnienie osmotyczne krwi (jest tak w przypadku wody) wchłanianie zachodzi szybciej. Natomiast, jeśli stężenie składników napoju przewyższa ich stężenie we krwi, napój wchłania się wolniej, co nie jest pożądaną sytuacją, gdy potrzebujesz szybkiego nawodnienia.

Warto wiedzieć, że 1% wody utraconej w czasie wysiłku (np. poprzez pocenie się), powoduje utratę 10% zdolności wysiłkowych. W czasie bardzo intensywnego treningu człowiek jest w stanie utracić w ciągu godziny nawet 1-1,5 litra wody, co może stanowić ok. 2% całej masy ciała. Powoduje to spadek wydolności nawet o 20%, przy czym utrata ok. 4% wody oznacza całkowitą utratę sił.

Napoje izotoniczne – kiedy są dobrym rozwiązaniem?

Płyny izotoniczne mają stężenie osmotyczne podobne do tego występującego w płynach ustrojowych człowieka. Służy to jak najefektywniejszemu wchłanianiu wody, przy równoczesnym uzupełnieniu utraconych podczas wysiłku składników mineralnych. Napoje sportowe zawierają również cukier, są więc szybkim źródłem energii niezbędnej podczas aktywności fizycznej oraz bezpośrednio po niej. To idealne rozwiązanie dla osób uprawiających sport, które muszą szybko uzupełnić straty wody, składników mineralnych oraz glukozy. W przeciwnym wypadku dojdzie u nich do osłabienia organizmu, w wyniku spadku poziomu glukozy oraz zaburzeń elektrolitowych. Konsekwencją tego jest zarówno pogorszenie wyników sportowych, jak i upośledzenie regeneracji organizmu.

Należy jednak pamiętać, ze mówimy tu o aktywności trwającej ponad godzinę. Jeżeli ćwiczysz krócej, w zupełności wystarcza w tym czasie picie czystej wody! Napoje izotoniczne nie są również polecane jeśli ćwiczysz, aby schudnąć. W takiej sytuacji nie dostarczaj sobie dodatkowej energii podczas wysiłku, ponieważ powinna ona być pobierana z tkanki tłuszczowej.

Czy izotoniki dostępne w sklepach to dobry wybór?

Niestety, oprócz niezbędnych składników zawierają one najczęściej dużo substancji dodatkowych, takich jak barwniki, mające nadać im atrakcyjny kolor. Z tego powodu ich częste spożywanie może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Domowy napój izotoniczny

Badania dowodzą, że działanie samodzielnie przygotowanych napojów z naturalnych składników oraz tych kupionych w sklepie jest porównywalne. Jednak napój izotoniczny własnej roboty jest z pewnością zdrowszy od jego sklepowej wersji. Taki domowy napój izotoniczny przygotujesz np. z 500 ml wody z łyżeczką miodu oraz szczyptą soli – to dużo lepszy wybór niż chemiczna mieszanka ze sklepu.

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Czy dorosły człowiek trawi laktozę i inne mity na temat mleka
Czy dorosły człowiek trawi laktozę i inne mity na temat...
Dieta przy insulinooporności
Dieta przy insulinooporności
Kawa, wino, herbata - czy są dozwolone na diecie?
Kawa, wino, herbata - czy są dozwolone na diecie?
Rozgrzewające przyprawy na jesienne chłody
Rozgrzewające przyprawy na jesienne chłody
Jak pobudzić metabolizm i skutecznie schudnąć?
Jak pobudzić metabolizm i skutecznie schudnąć?
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.
close
Promocja
na dobry początek