Zamów

Czy na diecie można pić alkohol?

Adriana Szulińska Adriana Szulińska
ODCHUDZANIE PORADY
 

Jednym z często poruszanych w gabinecie dietetycznym tematów jest picie alkoholu podczas diety. Niektórym osobom brakuje codziennego relaksu przy lampce wina, inne natomiast wybierając się na większą uroczystość czy spotkanie towarzyskie zastanawiają się, czy mogą pozwolić sobie na drinka. Tak czy inaczej pytanie “A co z alkoholem?” pada prędzej czy później, a odpowiedź nie zawsze jest jednoznaczna.

czy na diecie można pić alkohol

@rh2010 adobe Stock

Czy lepiej unikać alkoholu?

Powiedzmy sobie szczerze – nie musisz pić alkoholu i nie powinien być on stałym składnikiem Twojej zdrowej diety. Jednak dla wielu osób jest on istotnym elementem życia towarzyskiego. Trzeba zaznaczyć, że mówimy tu o umiarkowanym, a nie nadmiernym czy nawet nałogowym jego spożywaniu – na to nigdy nie ma przyzwolenia. W kontekście diety duże spożycie alkoholu to ogromna ilość dodatkowych kalorii i zmiany metaboliczne, które uniemożliwiają spalanie tkanki tłuszczowej. Dodatkowo narażamy nasz organizm na ogromne zniszczenia i po prostu rujnujemy swoje zdrowie. Nieprawdą jest również to, że jak sugerują pewne badania, picie małych ilości alkoholu jest lepsze dla zdrowia niż abstynencja. Sami badacze podkreślają, że takie obserwacje najprawdopodobniej wynikają z ogólnie zdrowszego stylu życia, który prowadzą osoby pijące alkohol z umiarem.

To można czy nie można?

Jeżeli alkohol był i jest obecny w Twoim życiu w rozsądnych ilościach, zmuszanie się do całkowitej abstynencji tylko z powodu diety odchudzającej może przynieść więcej szkody niż pożytku. W jaki sposób? Załóżmy, że znajdujesz się na przyjęciu, podczas którego podawany jest alkohol. Starasz się nie pić go na co dzień, ale w tej sytuacji czujesz się trochę wyobcowany, więc w końcu sięgasz po drinka. Jeśli w tym momencie pojawi się uczucie porażki i stwierdzisz, że Twoja dieta i tak została zaprzepaszczona, bardzo możliwe, że porzucisz wszelkie inne ograniczenia żywieniowe – a to już może spowodować problemy. Jeśli natomiast dasz sobie na tego drinka przyzwolenie i po prostu będziesz cieszyć się towarzystwem, wyrzuty sumienia nie wyprowadzą Cię z równowagi.

Czy alkohol tuczy?

Jeden drink czy nawet dwa nie spowodują, że przytyjesz, ale regularne spożywanie alkoholu może już mieć niekorzystny wpływ na masę ciała. Przede wszystkim każdy 1 g czystego alkoholu to 7 kcal, więc całkiem sporo (dla porównania 1 g tłuszczu to 9 kcal). To po prostu dodatkowe kalorie, które spożywasz, co w dłuższym okresie może być widoczne na wadze. To może wystarczy uwzględnić alkohol podczas układania jadłospisu? Niestety nie. W każdej diecie chodzi o to, żeby dostarczała ona jak największej ilości składników odżywczych. Alkohol natomiast to tzw. “puste kalorie” i jeśli będzie stanowił istotną część Twojej diety, z pewnością nic dobrego z tego nie wyniknie. Dodatkowo obniża on zdolność organizmu do trawienia, przyswajania i magazynowania składników odżywczych. Spożycie alkoholu spowalnia zużycie przez organizm energii z innych źródeł (również z tkanki tłuszczowej), więc jeśli pojawia się regularnie, możesz nie zobaczyć efektów diety, nawet jeśli regularnie jesz posiłki dietetyczne.

Na co uważać?

Najczęściej to nie sam alkohol jest przyczyną problemów z wagą, ale to, z czym go łączymy. Przede wszystkim powinniśmy unikać ciężkich drinków z dodatkiem gazowanych napojów, cukru, syropów czy śmietanki, które znacznie zwiększają ilość spożytych kalorii. Pułapką są napoje przygotowywane przez kogoś innego, np. gospodarza imprezy czy barmana – nie mamy wtedy wpływu na  ilość użytego alkoholu czy innych składników. Alkohol pijemy najczęściej w sytuacjach towarzyskich, które wiążą się również z jedzeniem i to może stanowić pewien problem. Napoje wyskokowe powodują bowiem zaostrzenie apetytu, więc jesteśmy bardziej skłonni do podjadania przekąsek, często wysokokalorycznych. Ponadto, nie ma co kryć, zmniejszają zahamowania, przez co nasze postanowienia dotyczące diety stają się nagle mało istotne.

W kwestii alkoholu, jak i w wielu innych, najważniejszy jest umiar i zdrowy rozsądek. Nie ma podstaw, aby był on całkowicie zakazany, więc nie musisz mieć wyrzutów sumienia, jeśli skusisz się na drinka na przyjęciu. Niemniej jednak, jeśli nie jesteś osobą całkowicie zdrową, kwestię spożywania alkoholu warto przedyskutować z lekarzem lub dietetykiem, ponieważ są schorzenia, w przypadku których alkohol może spowodować znacznie większe szkody niż tylko wzrost masy ciała. A jeśli chcesz zdrowo schudnąć, wypróbuj dietę Slim od cateringu dietetycznego LightBox. Zamów zdrową dietę z dostawą (Warszawa, Szczecin, Sopot i ponad 60 miast).

 

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Czy dorosły człowiek trawi laktozę i inne mity na temat mleka
Czy dorosły człowiek trawi laktozę i inne mity na temat...
Dieta przy insulinooporności
Dieta przy insulinooporności
Kawa, wino, herbata - czy są dozwolone na diecie?
Kawa, wino, herbata - czy są dozwolone na diecie?
Rozgrzewające przyprawy na jesienne chłody
Rozgrzewające przyprawy na jesienne chłody
Jak pobudzić metabolizm i skutecznie schudnąć?
Jak pobudzić metabolizm i skutecznie schudnąć?
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.
close
Promocja
na dobry początek