Zamów! EN

Czy można schudnąć dzięki kurkumie, imbirowi i cynamonowi

Adriana Szulińska Adriana Szulińska
ODCHUDZANIE ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Zapewne obiło Ci się o uszy, że niektóre przyprawy mogą mieć szczególne właściwości zdrowotne? Wielu z nich przypisuje się np. działanie wspomagające odchudzanie. Często są one nawet składnikami suplementów diety reklamowanych jako „odchudzające”. Na czym polega ich działanie i czy rzeczywiście mogą  pomóc w utracie zbędnych kilogramów?

Catering dietetyczny przyprawy

@ Newman Studio - Adobe Stock

Kurkuma

W krajach azjatyckich znana jest od wieków. Jest jedną z najbardziej charakterystycznych przypraw kuchni orientalnej, a w medycynie hinduskiej wykorzystuje się ją jako lekarstwo. Składnikiem w największym stopniu odpowiedzialnym za jej właściwości lecznicze jest kurkumina posiadająca silne działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne. Z tego względu może być pomocna w zwalczaniu stanu zapalnego wynikającego z nadmiernej zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie. Dodatkowo badania pokazują jej korzystny wpływ na utratę masy ciała, spadek zawartości tkanki tłuszczowej, także trzewnej, oraz poprawę wrażliwości na insulinę. Kurkumina wykazuje także wpływ na zwiększenie stężenia adiponektyny - hormonu wydzielanego przez tkankę tłuszczową, biorącego udział m.in w metabolizowaniu glukozy (u otyłych osób występuje obniżone stężenie adiponektyny, co z kolei wiąże się z większym ryzykiem powikłań metabolicznych). Zauważalne działanie kurkuminy odnotowuje się jednak w dawkach stosowanych w ekstraktach i suplementach, sama kurkuma zawiera jej stosunkowo niewiele. Mimo wszystko włączenie jej do diety  jest jak najbardziej wskazane. Popularnym napojem o właściwościach zdrowotnych jest np. mleko podgrzewane z dodatkiem kurkumy, imbiru, pieprzu i cynamonu. Kurkuma doskonale komponuje się też z daniami orientalnymi, zwłaszcza w połączeniu z rozgrzewającymi przyprawami. Warto wiedzieć, że obecność pieprzu zwiększa wchłanianie kurkuminy. Sprawdź menu w diecie pudełkowej LightBox FLEX, gdzie znajdziesz wiele potraw z kuchni świata z wykorzystaniem wielu różnych przypraw.

Imbir

Korzeń imbiru ma szerokie zastosowanie. Możemy używać go do przyrządzania potraw oraz rozgrzewających napojów lub jako dodatku smakowego do wody. Posiada właściwości przeciwzapalne, stymuluje trawienie i zmniejsza apetyt - z tego powodu uważany jest za składnik wspomagający odchudzanie. Substancje czynne w imbirze to m.in. gingerole i szogaole. Antyoksydacyjne właściwości imbiru pomagają zwalczać wolne rodniki, a według badań imbir może wykazywać działanie przedłużające sytość po posiłku, dzięki czemu spada ochota na nieplanowane przekąski. Jego stosowanie wpływa na spadek masy ciała oraz zmniejszenie się tzw. wskaźnika talia-biodra, którego wysokie wartości świadczą o otyłości brzusznej. Imbir usprawnia trawienie oraz powoduje sprawniejsze przemieszczanie się treści pokarmowej wzdłuż jelita. Ma właściwości zwiększające termogenezę, co wiąże się z wyższym wydatkiem energetycznym. Reguluje gospodarkę węglowodanową, która odgrywa ważną rolę w procesie utraty masy ciała. Uważa się, że działanie imbiru może być uzależnione od indywidualnych cech danej osoby (a dokładniej - posiadanych przez nią genów). Warto także zaznaczyć, że badania naukowe oceniające wpływ spożycia imbiru lub suplementów imbiru na masę ciała są niejednoznaczne. Najlepszym sposobem na utratę zbędnych kilogramów jest zbilansowana dieta niskokaloryczna. Nie wiesz, jak zabrać się za właściwe bilansowanie diety? Wypróbuj catering dietetyczny - Warszawa, Gdańsk, Kraków i inne miasta mają doskonałą ofertę w tym zakresie.

Cynamon

Ta popularna przyprawa pozyskiwana jest z kory drzewa cynamonowca. Pomimo tego, że smak cynamonu jest lekko pikantny, najczęściej używany jest do sporządzania słodkich deserów, w połączeniu z owocami. Dawniej używany był między innymi jako środek poprawiający trawienie, ale obecnie polecany jest przede wszystkim osobom odchudzającym się oraz zmagającym się z cukrzycą. Dzięki wysokiej zawartości polifenoli cynamon posiada silne właściwości przeciwutleniające, co z kolei pomaga w regulacji stężenia glukozy we krwi poprzez zwiększenie wrażliwości tkanek na insulinę. Jest to także jeden z mechanizmów, poprzez które cynamon wspomaga odchudzanie, ponieważ insulinooporność i wysokie stężenie insuliny we krwi sprzyjają powstawaniu tkanki tłuszczowej. Cynamon wykazuje działanie zmniejszające stosunek tkanki tłuszczowej trzewnej do ogólnej zawartości tłuszczu w organizmie. A jak wiadomo, to właśnie tkanka tłuszczowa skoncentrowana w obrębie brzucha wiąże się ze zwiększonym ryzykiem powikłań otyłości. Dodatkowo cynamon może wykazywać działanie zmniejszające ryzyko chorób układu krążenia.

Włączając do diety rozmaite przyprawy i „wspomagacze” odchudzania, pamiętaj, że kluczową rolę w tej kwestii odgrywają dietetyczne posiłki w ramach zbilansowanej diety o odpowiedniej kaloryczności oraz wysiłek fizyczny. Pamiętaj także, że badania naukowe prowadzone są zazwyczaj z użyciem ekstraktów czy skoncentrowanych suplementów diety, więc działanie substancji obecnych w produktach spożywczych nigdy nie będzie tak wyraźne.

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Burak – warzywo mocy
Burak – warzywo mocy
Cheat meal – czy warto?
Cheat meal – czy warto?
Plan na jesienną zmianę nawyków żywieniowych
Plan na jesienną zmianę nawyków żywieniowych
Dlaczego w zdrowej diecie nie może zabraknąć kaszy
Dlaczego w zdrowej diecie nie może zabraknąć kaszy
Czy warto wykluczyć z diety węglowodany?
Czy warto wykluczyć z diety węglowodany?
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.
close
Dbamy o bezpieczeństwo