Zamów! EN

Czy dorosły człowiek trawi laktozę i inne mity na temat mleka

Adriana Szulińska Adriana Szulińska
PORADY ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Zasadność regularnego spożywania produktów mlecznych jest tematem sporów i dyskusji. Istnieje przekonanie, że mleko zwierząt nie jest odpowiednie dla człowieka. Można też spotkać głosy, że spożywanie produktów mlecznych wiąże się z podwyższonym ryzykiem różnych chorób i niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie. Uważa się też, że osoby dorosłe po prostu nie powinny pić mleka z uwagi na powszechnie występującą u nich nietolerancję laktozy. Czy wykluczenie produktów mlecznych z diety może przynieść nam jakieś korzyści? Czy dieta pudełkowa jest odpowiednia dla osób nietolerujących laktozy?

dieta bezlaktozowa catering dietetyczny

Nietolerancja laktozy

Laktoza to dwucukier zawarty w mleku, który w przewodzie pokarmowym ulega rozkładowi na glukozę i galaktozę. Enzymem odpowiedzialnym za ten proces jest laktaza. Jej największa aktywność u człowieka przypada oczywiście na lata niemowlęce, kiedy głównym pokarmem jest mleko, zmniejsza się ona jednak z wiekiem. Ten rodzaj nietolerancji laktozy może dotyczyć ok. 37% populacji naszego kraju. Czy te osoby powinny więc bezwzględnie unikać produktów mlecznych? Kluczem jest tutaj obserwacja swojego organizmu. Większość osób może bez przeszkód spożyć pewną ilość laktozy (np. w postaci produktów fermentowanych, które naturalnie zawierają jej mniej). Jeśli jednak produkty mleczne wywołują u Ciebie objawy takie jak biegunka, wzdęcia, kolki czy nawet wymioty, powinny być wyeliminowane lub mocno ograniczone. Pamiętajmy również, że zawsze możemy sięgnąć po coraz lepiej dostępne produkty bezlaktozowe lub bezlaktozową dietę oferowaną przez catering dietetyczny.

Oddzielną grupę stanowią osoby z uwarunkowanym genetycznie brakiem laktazy  powinny one bezwzględnie wykluczyć laktozę z jadłospisu. Nietolerancja laktozy, trwała lub przemijająca, może pojawić się również w wyniku chorób, w przebiegu których dochodzi do uszkodzenia nabłonka jelitowego.

Produkty mleczne a ryzyko otyłości i chorób metabolicznych

Popularne jest przekonanie, że dieta odchudzająca powinna wykluczać produkty mleczne. Tymczasem badania  naukowe nie potwierdzają, aby wzrost masy ciała czy samej tkanki tłuszczowej był konsekwencją obecności w diecie produktów mlecznych. Co więcej, wykazano, że ich spożywanie w młodym wieku wiąże się z mniejszym ryzykiem otyłości w życiu dorosłym. Należy także pamiętać, że produkty mleczne są istotnym źródłem białka w diecie, które sprzyja odchudzaniu i utrzymaniu efektów poprzez przedłużanie uczucia sytości po posiłku oraz zapobiega przejedzeniu. Korzystny skład aminokwasowy mleka i jego przetworów wpływa natomiast na wzmocnienie tkanki mięśniowej, a co za tym idzie przyspieszenie tempa metabolizmu. Dodatkowo, ze względu na zawartość dobroczynnych bakterii probiotycznych, podczas diety odchudzającej zalecane są fermentowane produkty mleczne. Nie zauważono także, aby spożywanie produktów mlecznych miało związek z większym ryzykiem chorób układu krążenia, nadciśnienia tętniczego czy udaru mózgu. W diecie osób z cukrzycą sprzyjają one ogólnej insulinowrażliwości oraz niższym stężeniom glukozy.

Produkty mleczne a osteoporoza

Wśród przeciwników mleka i produktów mlecznych popularny jest także pogląd, jakoby ich spożywanie wiązało się z wyższym ryzykiem wystąpienia osteoporozy. Co mówią badania? W przypadku, gdy bierzemy pod uwagę spożycie mleka przez osoby dorosłe, nie wykazano istotnego wpływu produktów mlecznych na gęstość mineralną kości. Udowodniono natomiast, że z większym spożyciem mleka w dzieciństwie, czyli w okresie najintensywniejszego wzrostu tkanki kostnej, związane jest niższe ryzyko osteoporozy w życiu dorosłym. Należy także zaznaczyć, że głównym czynnikiem zmniejszającym ryzyko osteoporozy jest dieta bogata w składniki mineralne, takie jak wapń, magnez, fosfor czy witamina A, a mleko jest po prostu ich dobrym źródłem. Z całą pewnością jednak jego spożywanie nie zaszkodzi naszym kościom.

Czy mleko roślinne to dobra alternatywa?

Napoje roślinne używane często zamiast mleka zwierzęcego mogą być elementem zbilansowanej diety, tym bardziej, jeśli są wzbogacone w takie składniki jak witamina D czy wapń. Nie powinno się ich jednak rozpatrywać jako produktów zastępujących mleko i jego przetwory, ponieważ charakteryzują się one inną wartością odżywczą  jest to po prostu inna grupa produktów. Należy także mieć świadomość, że często zawierają one sporo cukru naturalnego lub dodanego, więc choć wydają się zdrowe, nie zawsze takie są.

Produkty mleczne należą do bardzo wartościowych składników naszej diety  wyniki badań naukowych są w tej kwestii zgodne. Nie powinniśmy ich eliminować ze względu na modę czy strach przed ich rzekomą szkodliwością.

Jeśli nie tolerujesz laktozy, wypróbuj dietę bezlaktozową Lactose Free od LightBox - catering dietetyczny (Kraków, Wieliczka i ponad 60 miast w Polsce), który oferuje menu inspirowane kuchnią śródziemnomorską.

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Dlaczego warto jeść kolorowe warzywa
Dlaczego warto jeść kolorowe warzywa
Czy tłuszcz uporczywie odkładający się na biodrach i udach można zredukować dietą?
Czy tłuszcz uporczywie odkładający się na biodrach i udach...
Detoks sokowy – czy warto na niego przechodzić?
Detoks sokowy – czy warto na niego przechodzić?
Czy dieta low-carb pomoże mi schudnąć?
Czy dieta low-carb pomoże mi schudnąć?
3 przepisy na zdrowe koktajle z owoców sezonowych
3 przepisy na zdrowe koktajle z owoców sezonowych
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.