Zamów! EN

Czy dieta low-carb pomoże mi schudnąć?

Adriana Szulińska Adriana Szulińska
ODCHUDZANIE PORADY ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Diety niskowęglowodanowe cieszą się niesłabnącą popularnością. Występują pod rozmaitymi nazwami, ale założeniem każdej z nich jest mniej lub bardziej restrykcyjne ograniczenie węglowodanów na korzyść pozostałych składników pokarmowych. Wielu osobom na takiej diecie łatwiej jest osiągnąć pożądany spadek masy ciała, a efekty są zauważalne szybciej. Czy rzeczywiście warto rozważyć taką metodę odchudzania?

Catering dietetyczny LightBox Low carb dieta

@lithiumphoto - Adobe Stock

Czy węglowodany tuczą?

Żaden składnik żywności tak naprawdę nie tuczy, jeśli jego ilość w diecie nie przekracza zapotrzebowania energetycznego danej osoby. Możesz jeść zbilansowane dietetyczne posiłki o obniżonej zawartości tłuszczu i węglowodanów, ale jeśli będą one zbyt obfite, nie przeszkodzi to w gromadzeniu nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej. Węglowodany zatem nie tuczą, ale ich nadmiar w diecie już tak. Jeśli dzięki spożywaniu dużej ilości węglowodanów przekraczasz swoje zapotrzebowanie energetyczne, naturalną konsekwencją będzie wzrost masy ciała. Oprócz energetyczności diety należy jednak zwrócić uwagę również na prawidłowe zbilansowanie posiłków. Nadmiar węglowodanów w stosunku do pozostałych makroskładników może powodować np. nadmierną stymulację wydzielania insuliny, spowodowaną wysokim indeksem glikemicznym posiłku. Szczególnie szkodliwe pod tym względem są węglowodany proste zawarte w słodyczach, napojach czy deserach pełnych dodanego cukru. Czujesz, że to zbyt skomplikowane dla Ciebie? Zamów catering dietetyczny - Kraków jest jednym z miejsc, gdzie oferta firm dostarczających dietę pudełkową jest bardzo rozbudowana.

Skąd bierze się skuteczność diet niskowęglowodanowych?

Ponieważ taka dieta wiąże się z mniejszą stymulacją wydzielania insuliny, czyli hormonu odpowiedzialnego za gromadzenie zapasów energetycznych, sama w sobie rzeczywiście może powodować korzystny efekt odchudzający. Czy jednak jest to w 100% zasługa rezygnacji z węglowodanów? Gdy przechodzisz na jakąkolwiek dietę, przede wszystkim starasz się wyregulować pory posiłków, co korzystnie wpływa na przebieg procesów metabolicznych oraz kontrolę apetytu. Unikasz także przetworzonej żywności, w związku z czym Twoje posiłki zawierają więcej naturalnych składników odżywczych oraz pozbawione są nadmiaru cukru, tłuszczu i szkodliwych substancji dodatkowych. Dieta zawierająca większą ilość białka i tłuszczu u wielu osób wiąże się z przedłużonym uczuciem sytości, co eliminuje potrzebę podjadania i sprawia, że posiłki mogą być mniej obfite. Dodatkowo stan ketozy, jaki może mieć miejsce przy drastycznym ograniczeniu węglowodanów wpływa na osłabienie apetytu, więc jemy po prostu mniej.

Czy taka dieta może mi zaszkodzić?

Musisz pamiętać, że każda dieta powinna pokrywać zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze. Często jednak skupiając się na tym, by wyeliminować węglowodany, zapominamy o prawidłowym spożyciu np. witamin i składników mineralnych - zwłaszcza tych, których źródłem są produkty węglowodanowe. Omijanie produktów węglowodanowych może prowadzić również do tego, że w Twojej diecie będzie za dużo białka lub złej jakości tłuszczu - w pierwszym przypadku uszkodzeniu mogą ulec Twoje nerki lub wątroba, w drugim natomiast grozi Ci większe ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. W jednym przypadku dieta niskowęglowodanowa przyniesie pożądane efekty nie wywołując skutków ubocznych, w innym może przynieść więcej szkody niż pożytku. O ograniczeniu węglowodanów w jadłopisie w określonych sytuacjach może zadecydować lekarz lub dietetyk, który będzie czuwał nad prawidłowym przebiegiem diety. Wprowadzanie takich modyfikacji na własną rękę obarczone jest jednak pewnym ryzykiem.

Czy dieta niskowęglowodanowa to dobry pomysł na odchudzanie?

Ograniczenie węglowodanów w diecie zwykle przynosi pozytywny efekt odchudzający. Na początku masa ciała spada szybciej niż podczas zbilansowanej diety, ale długoterminowe efekty są porównywalne. Kluczowy będzie tu przede wszystkim odpowiedni deficyt energetyczny. Taka dieta w niektórych przypadkach może być polecana, ale nie powinna być stosowana bez uzasadnienia, bo stosowana nieumiejętnie może okazać się szkodliwa. Prawidłowy spadek masy ciała jak najbardziej można uzyskać stosując dietę o standardowej, dopasowanej do zapotrzebowania zawartości węglowodanów. Na sukces w odchudzaniu w największym stopniu wpływa bowiem wyeliminowanie błędów żywieniowych, obniżenie kaloryczności diety, a przede wszystkim wytrwałość i konsekwencja. Jeśli nie nauczysz się, jak prawidłowo się odżywiać przez resztę życia, możesz spodziewać się, że utracone kilogramy wrócą wkrótce po zastosowaniu diety niskowęglowodanowej. Zdecydowanie lepszym pomysłem jest zmiana sposobu odżywiania na taki, który nie będzie wiązał się radykalnymi ograniczeniami. Wtedy łatwiej będzie Ci przy nim pozostać.

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

5 szybkich posiłków dietetycznych na bazie jesiennych warzyw
5 szybkich posiłków dietetycznych na bazie jesiennych...
Jarmuż, szpinak i roszponka - jak przemycić je do swojej diety?
Jarmuż, szpinak i roszponka - jak przemycić je do swojej...
Jak rozruszać metabolizm zdrową dietą?
Jak rozruszać metabolizm zdrową dietą?
Właściwości witaminy B i jej naturalne źródła w diecie
Właściwości witaminy B i jej naturalne źródła w diecie
Fakty i mity na temat suplementów diety
Fakty i mity na temat suplementów diety
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.