Zamów

Co pić, aby być zdrowym i szczupłym?

Adriana Szulińska Adriana Szulińska
PORADY ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Właściwe nawodnienie organizmu to jeden z najważniejszych warunków utrzymania zdrowia. Niedobór wody w diecie może być przyczyną gorszego samopoczucia, problemów jelitowych czy trudności z odchudzaniem. Zalecana ilość płynów, która powinna być przyjmowana każdego dnia zarówno z napojami, jak i posiłkami stałymi, to ok. 2 l dla kobiet i ok. 2,5 l dla mężczyzn. Produkty spożywcze pokrywają zwykle tylko ok. 20% tego zapotrzebowania. Jakie napoje są więc najodpowiedniejszym uzupełnieniem zdrowej diety?

zdrowe napoje

@LALSSTOCK - Adobe Stock

Woda

Nie dostarcza ona żadnych kalorii, więc możesz po nią sięgać zawsze i wszędzie. Odpowiednia zawartość wody w diecie pomaga pozbyć się wzdęć i zaparć oraz zapewnia prawidłowe trawienie (woda jest głównym składnikiem śliny i soków trawiennych). Popijanie między posiłkami pomaga utrzymać w ryzach apetyt, a wypicie szklanki wody przed posiłkiem sprawi, że zjesz mniejszą porcję, co również przyczyni się do spadku wagi. Woda jest najodpowiedniejszym płynem zapewniającym prawidłowe usuwanie produktów przemiany materii z organizmu. Na co dzień dobrze jest wybierać wody o zawartości minerałów w zakresie 500-1500 mg/l średniozmineralizowane (przeciętna zdrowa osoba o umiarkowanej aktywności). Jeśli mamy wysoką aktywność fizyczną lub jest gorąco i mocno się pocimy, lepsza będzie woda wysokozmineralizowana (powyżej 1500 mg/l). Przy szczególnych potrzebach (np. niedobór konkretnego składnika mineralnego) zwracaj uwagę na dokładny skład podany na etykiecie, ponieważ nie zawsze woda "wysokozmineralizowana" będzie miała wysoką zawartość składnika, którego potrzebujesz.

Soki warzywne i owocowe

Naturalne soki warzywne zawierają minimalną ilość kalorii oraz bogactwo witamin i składników mineralnych. To świetny sposób, aby zwiększyć ilość warzyw w swojej diecie. Na co należy zwrócić uwagę? Sok, który kupujesz nie powinien zawierać dodatku cukru i konserwantów, a najlepiej również soli. Warto też pamiętać, że spożywanie soku marchwiowego lub soku z buraka może nie być korzystne w przypadku osób z cukrzycą czy insulinoopornością. A co z sokami owocowymi? Pomimo tego, że niewątpliwie są one bardzo zdrowe (jeśli nie zawierają dodatku cukru i sztucznych substancji), to zaleca się ograniczenie ich ilości do 1 szklanki dziennie. Mała ilość błonnika pokarmowego w soku owocowym powoduje, że zawarty w nim cukier szybko wchłania się do krwi, powodując gwałtowny wzrost poziomu glukozy. Jeśli musisz przestrzegać diety o niskim indeksie glikemicznym, soki owocowe nie są dla Ciebie.

Herbata

Wyniki badań naukowych jednoznacznie wskazują na dobroczynne właściwości zielonej herbaty, zwłaszcza zawartych w niej składników antyoksydacyjnych. Szczególnie dobrze przebadany pod tym względem jest zawarty w zielonej herbacie związek polifenolowy gallusan epigallokatechiny. Ma on udowodnione działanie regulujące poziom glukozy we krwi, co może wpływać na lepsze wyniki odchudzania. Dodatkowo zwiększa ochronę przed nowotworami oraz chorobami związanymi z powstawaniem stanu zapalnego w organizmie. Pamiętaj, że aby zielona herbata zachowała najwięcej swoich zdrowotnych właściwości, nie powinno się zalewać jej wrzątkiem, ale wodą o temperaturze ok. 80oC. Najbardziej wartościowe będą oczywiście całe liście, kupione w dobrym sklepie zielarskim. Torebki z supermarketu raczej nie będą spełniać swojej roli. Warto zwrócić również uwagę na herbatę czerwoną Pu-erh o silnych właściwościach antyoksydacyjnych. Regularne jej picie pomaga m.in. w utrzymaniu prawidłowych stężeń lipidów we krwi i obniża ciśnienie. Posiada udowodnione działanie redukujące powstawanie tkanki tłuszczowej oraz wspomaga trawienie. Zdrowe herbaty zielone i ziołowe dodawane są do posiłków dietetycznych LightBox.

Napary ziołowe

Oprócz tradycyjnych herbat, można popijać różnego rodzaju herbatki ziołowe o właściwościach prozdrowotnych. Rumianek działa uspokajająco i rozluźniająco, a pity przed położeniem się do łóżka ułatwia zasypianie. Melisa wycisza i pomaga zachować jasność umysłu. Napar z mięty usprawnia trawienie, zwłaszcza tłustych posiłków, oraz działa rozkurczowo na ściany przewodu pokarmowego. Herbatka z hibiskusa ma m.in. właściwości obniżające ciśnienie krwi i zmniejszające ryzyko miażdżycy. Warto poznać właściwości poszczególnych roślin, ponieważ z dużą skutecznością mogą wspomagać walkę z różnymi dolegliwościami oraz uzupełniać leczenie farmakologiczne. Równocześnie jednak z niektórymi preparatami mogą wchodzić w niekorzystne interakcje, dlatego należy uważnie czytać ulotki swoich leków i porozmawiać z lekarzem przed włączeniem ziół do codziennej diety. Przeczytaj też, czy w zdrowej diecie jest miejsce na alkohol.

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Catering dietetyczny dla wegetarian – co warto o nim wiedzieć?
Catering dietetyczny dla wegetarian – co warto o nim...
Dlaczego nie mogę schudnąć?
Dlaczego nie mogę schudnąć?
Dieta alkaliczna – hit czy kit?
Dieta alkaliczna – hit czy kit?
Jak nie przytyć, gdy masz siedzący tryb pracy? 8 skutecznych zasad
Jak nie przytyć, gdy masz siedzący tryb pracy? 8...
Na co zwrócić uwagę wybierając dietę pudełkową? Podpowiadamy!
Na co zwrócić uwagę wybierając dietę pudełkową?...
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.