8 sposobów na zdrowsze życie

Adriana Szulińska Adriana Szulińska
PORADY ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Aby odzyskać zdrowie i dobre samopoczucie wcale nie musisz przeprowadzać w swoim życiu rewolucji. Dzięki znajomości kilku podstawowych zasad możesz skutecznie ustrzec się przed wieloma chorobami i dolegliwościami. Poznaj rady, dzięki którym na pewno poczujesz się lepiej.

 
LightBox ruch na świeżym powietrzu

@rf123

 

@rf123

 

1. Przeciwdziałanie zmęczeniu

Zdrowy sen to podstawa – obserwując swoje samopoczucie dowiedz się, ilu godzi snu potrzebujesz, aby rano wstać bez problemu. Staraj się nie skracać czasu snu, który jest dla Ciebie optymalny. Zmęczenie powodują także niedobory niektórych składników odżywczych.

Zadbaj o odpowiednią podaż żelaza, którego źródłem są przede wszystkim mięso i jajka. Jeśli stosujesz dietę wegetariańską, nie zapominaj o nasionach roślin strączkowych oraz zielonych warzywach liściastych. Zawsze spożywaj je z produktami zawierającymi witaminę C – poprawia wchłanianie żelaza ze źródeł roślinnych.

2. Poranny zastrzyk energii

Jaki poranek, taki cały dzień – podążając za tym powiedzeniem zadbaj o to, aby dzień rozpocząć jak najlepiej. Zamiast porannej kawy, która daje złudne uczucie pobudzenia oraz odwadnia, wypij szklankę wody z cytryną. Taki napój stymuluje procesy trawienne, pobudza komórki do działania, wspomaga odporność i oczyszcza organizm (sprawdź wpis o pomysłach na zdrowe śniadanie).

3. Zwiększenie odporności

Witaminy i składniki mineralne biorą udział w wielu procesach metabolicznych w naszym organizmie, a od ich prawidłowego przebiegu zależy również nasza odporność na czynniki chorobotwórcze. Jeśli Twoja dieta będzie bogata w owoce i warzywa, na pewno nie zabraknie Ci witaminy C, która wzmacnia barierę ochronną organizmu, jaką są błony śluzowe.

Codzienna porcja mięsa, ryb, owoców mora lub nasion roślin strączkowych zapewni odpowiednią podaż cynku i żelaza odpowiedzialnych za tworzenie się białych i czerwonych krwinek. Wspomagającą układ odpornościowy witaminę A (a raczej retinol, z którego powstaje) znajdziesz przede wszystkim w pomarańczowych i czerwonych owocach i warzywach.

4. Ochrona wzroku

Oczy to nasze „okno na świat” – powinny więc działać bez zarzutu. Wspomniana wcześniej witamina A chroni przed chorobami oczu związanymi z wiekiem, takimi jak zwyrodnienie plamki żółtej oraz zaćma. Witamina ta znajduje się np. w marchwi, papryce czerwonej, produktach mlecznych, jajach.

5. Wzmocnienie serca

Regularne picie świeżo parzonej zielonej herbaty znacznie obniża ryzyko chorób układu krążenia. Efekt taki herbata zawdzięcza katechinom o silnym działaniu przeciwutleniającym. Warto wiedzieć, że wchłanianie katechin znacznie poprawia dodatek soku z cytryny.

6. Poprawa pamięci

Popularna ostatnio kurkumina (zawarta w kurkumie) skutecznie wspomaga funkcjonowanie mózgu, a nawet może mieć zastosowanie w leczeniu choroby Alzheimera. Zawarta w czarnym pieprzu piperyna natomiast wzmacnia jej działanie. Połączenie tych dwóch przypraw przypadnie do gustu przede wszystkim amatorom pikantnych smaków.

7. Wzmocnienie tkanki mięśniowej

Jeśli zależy nam na skutecznym rozwoju tkanki mięśniowej, nie wystarczy jakakolwiek aktywność fizyczna. Nieodzowne będą na pewno ćwiczenia siłowe, ale należy pamiętać, aby poszczególne zestawy ćwiczeń przerywać stretchingiem, czyli rozciąganiem mięśni. Zapewnia to większą efektywność treningu. Jeśli się odchudzasz, praca nad tkanką mięśniową jest szczególnie istotna. Mięśnie potrzebują większej ilości energii niż tkanka tłuszczowa, więc im jest ich więcej, tym większą ilość kalorii spalasz.

8. Ochrona przed zespołem metabolicznym

O zespole metabolicznym mówimy, gdy równocześnie występuje wiele czynników zwiększających ryzyko chorób sercowo-naczyniowych i cukrzycy. Czynniki te to m.in. nadciśnienie tętnicze, wysoki poziom cholesterolu oraz glukozy we krwi, otyłość brzuszna.

Udowodnione działanie zmniejszające ryzyko wystąpienia tych problemów ma dieta śródziemnomorska bogata w owoce, warzywa, nasiona roślin strączkowych, oliwę z oliwek, produkty pełnoziarniste oraz ryby. Błonnik pokarmowy, kwasy omega-3, potas i magnez, w które obfituje dieta śródziemnomorska, pomagają regulować poziom insuliny, obniżają ciśnienie krwi oraz łagodzą stany zapalne.

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Suszone owoce – skarbnica wartości odżywczych czy bomba kaloryczna?
Suszone owoce – skarbnica wartości odżywczych czy bomba...
Czy ziemniaki tuczą?
Czy ziemniaki tuczą?
Postanowienia noworoczne – jak przestawić się na zdrową dietę
Postanowienia noworoczne – jak przestawić się na zdrową...
Najlepsza dieta na „po świętach”
Najlepsza dieta na „po świętach”
Jak zaradzić przejedzeniu?
Jak zaradzić przejedzeniu?
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.