7 pomysłów na zdrowe przekąski do biura

Małgorzata Chylewska Małgorzata Chylewska
PORADY
 
Zdrowy lunch w pracy

@Photographee.eu AdobeStock

Jeśli chcesz schudnąć lub po prosto zdrowo się odżywiać, pamiętaj o regularnym jedzeniu. Jeśli w napadzie głodu nie masz pod ręką czegoś zdrowego, najłatwiej sięgnąć po słodycze czy inne śmieciowe jedzenie. Dlatego Twoim zawołaniem bojowym powinno stać się „Przygotowany zawsze gotowy!” Poświęć kilka chwil przed wyjściem do pracy na przygotowanie naturalnej, smacznej i zdrowej przekąski – sylwetka na pewno Ci się odwdzięczy.

 

 

Jogurt lub kefir naturalny z płatkami, serek wiejski

Jeśli lubisz jogurt owocowy, do małego pudełeczka z pokrywką przelej jogurt lub kefir i wrzuć kilka ulubionych świeżych lub mrożonych owoców: truskawek, malin, jeżyn, wiśni. Zanim dojedziesz do pracy, zdążą się rozmrozić. Kupne jogurty owocowe zawierają dużo cukru i kalorii, więc omijaj je szerokim łukiem. Do tego można dodać płatki owsiane, bakalie, posiekane orzechy albo siemię lniane. Taka mieszanka smakuje wyśmienicie, a do tego syci na długo. Dostarcza też cennego białka, węglowodanów, minerałów (wapń, potas, magnez, cynk) oraz błonnika, którego brakuje w diecie większości Polaków. Opcją jest też serek wiejski zamiast jogurtu – najlepiej kupować ten bez dodatków takich jak zagęstniki czy barwniki.

Orzechy (laskowe, włoskie, migdały)

Orzechy mają co prawda dużo kalorii, ale zawierają też sporo wartościowego białka i – przede wszystkim – nienasyconych kwasów tłuszczowych, niezbędnych dla naszego organizmu. Wspomagają one pracę układu nerwowego i mózgu, sprzyjają więc koncentracji, czyli wydajniejszej pracy umysłowej. W orzechach kryją się też fosfolipidy (działają ochronnie na wątrobę), fitosterole (obniżają ryzyko chorób układu krążenia) i błonnik. Mają jeszcze jedną istotną zaletę – niski indeks glikemiczny, co oznacza, że jedzenie ich nie obciąża trzustki, ponieważ nie powoduje wyrzutu insuliny do krwi. Dzięki temu nie poczujesz się senny po ich zjedzeniu – to ważne, kiedy siedzisz w pracy!

Banany

Podobnie jak orzechy mają stosunkowo dużo kalorii, więc jeśli się odchudzasz, nie jedz więcej niż dwa-trzy banany tygodniowo. Lepiej jednak zjeść ten owoc niż batona albo jakąś słoną przekąskę. Banany zawierają cenne dla zdrowia substancje, przede wszystkim potas i magnez oraz witaminy z grupy B. Z racji wysokiego indeksu glikemicznego banany nie są dla każdego, szczególnie nie dla osób chorych na cukrzycę lub ze stanem przedcukrzycowym. Do tego, jeśli są bardzo dojrzałe, organizm szybko je trawi, więc nie zaspokajają głodu na długo. Z drugiej strony jest szansa, że poczujesz się, jakbyś zjadł coś słodkiego.

Humus

Humus to propozycja wymagająca wcześniejszego przygotowania. Lekko odcedzoną zawartość puszki ciecierzycy zmiksuj dokładnie z ząbkiem czosnku (nie jest konieczny), paroma łyżkami oliwy i sokiem z 1 cytryny. Można też dodać łyżkę stołową tahiny (pasta sezamowa), zmielony kmin rzymski czy suszone pomidory. Jeśli się nie wyrabiasz, możesz także kupić gotowy humus. Zawiera wiele sycącego białka i pożytecznych związków organicznych – nienasyconych kwasów tłuszczowych (to efekt m.in. zawartości oliwy z oliwek), ryboflawiny, kwasu foliowego i niacyny. To wszystko sprawia, że korzystnie wpływa na trawienie i urodę: włosy, paznokcie, skórę, a do tego reguluje ciśnienie. Najlepiej jeść z ciemnym pieczywem lub pokrojonymi w słupki warzywami.

Suszone owoce

Kup kilka rodzajów suszonych owoców, wymieszaj je i podziel na porcje. Niech miarką będzie Twoja dłoń, zgodnie z zasadą, że jednorazowo powinniśmy jeść tyle, ile zmieści się w garści. Co w szczególności powinno się znaleźć w takich porcjach? Najbardziej polecane przez dietetyków są rodzynki, jabłka, śliwki, aronia, jagody, maliny. Nie zaszkodzą też morele czy żurawina. Taką mieszankę można uzupełnić orzechami czy ziarnami słonecznika. Nie należy przesadzać z ilością, ponieważ – jak to owoce – są dość kaloryczne. Ale z drugiej strony zawierają liczne makroelementy, witaminy i inne cenne substancje.

Popcorn

To nie żart! Ale uwaga – nie chodzi o prażoną kukurydzę kupowaną z automatu, w sklepie czy w fast foodzie. Zdrowy popcorn nie ma masła, karmelu ani dużej ilości soli. Należy więc przygotować go w domu, prażąc kukurydzę w garnku na niewielkiej ilości oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego. Tak przygotowana przekąska dostarczy sporo błonnika (oprócz niego witaminy B6 i polifenoli). Wypełni więc żołądek i pozwoli przetrwać do obiadu.

Koktajl warzywny

Do jego przygotowania będziesz potrzebować ogórków, pomidorów i selera naciowego, możesz też dodać szpinak, rukolę, natkę pietruszki. Zrezygnuj raczej z kapusty, jej obecność sprawi, że smak pozostałych składników będzie niewyczuwalny. Pokrojone warzywa połącz z jogurtem naturalnym albo kefirem. Nie zaszkodzi dorzucić orzechy czy siemię lniane. Taki mini posiłek  świetnie sprawdza się zwłaszcza w okresie upałów. Nawodni organizm, zaspokoi głód, ale nie obciąży układu pokarmowego. Do tego pozwala zaoszczędzić sporo kalorii, ale dostarcza organizmowi mnóstwa antyoksydantów i witamin. Poeksperymentuj z koktajlami !

Jeśli Twoim problemem jest brak czasu, rozwiązaniem może być catering dietetyczny – nie musisz się martwić o przygotowywanie posiłków ani zakupy. Odpowiednio zbilansowane posiłki będziesz mieć zawsze pod ręką, w tym zdrowe, dietetyczne przekąski, po które możesz sięgnąć, kiedy przychodzi pora na drugie śniadanie lub podwieczorek.

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

Kategorie

Ostatnio dodane

Jak uniknąć objadania się w święta
Jak uniknąć objadania się w święta
Czy warto jeść grzyby?
Czy warto jeść grzyby?
Dieta na anemię – co jeść, czego unikać?
Dieta na anemię – co jeść, czego unikać?
Co dawać dzieciom do jedzenia do szkoły?
Co dawać dzieciom do jedzenia do szkoły?
Rozgrzewające posiłki i przekąski
Rozgrzewające posiłki i przekąski
powrót do góry
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.