Zamów! EN

5 rzeczy, które musisz wiedzieć o diecie ketogenicznej

LightBox LightBox  
ODCHUDZANIE PORADY ZDROWE ODŻYWIANIE
 

Popularnym w sieci "złotym sposobem" na szczupłą sylwetkę jest dieta ketogeniczna, opierająca się na niskiej podaży węglowodanów i spożywaniu dużej ilości białka i tłuszczów. Na czym dokładnie ona polega? Jak zachwianie równowagi pomiędzy tłuszczami, białkami i węglowodanami w diecie ma się do zasad zdrowego żywienia?

Dieta pudełkowa warszawa keto

@sewcream - Adobe Stock

Chcesz zredukować masę ciała i oczekujesz efektów? Zamów dietę w LightBox!

Standardowa dieta składa się zwykle w ok. 50% z węglowodanów, w dalszej kolejności białka i mniejszej dawki tłuszczów. Dieta ketogeniczna wywraca ten schemat do góry nogami. W myśli jej zasad tłuszcze mają stanowić 80%, a nawet 90% codziennego jadłospisu, co paradoksalnie przekłada się na utratę kilogramów poprzez lepsze spalanie tkanki tłuszczowej. Jak to możliwe? Oto 5 bardzo istotnych faktów na temat diety ketogenicznej:
 

1.W diecie ketogenicznej tłuszcze zastępują węglowodany

Ewentualna skuteczność diety ketogenicznej polega na pewnym triku oszukującym nasz organizm. Niższa podaż węglowodanów obniża poziom glukozy we krwi, a ciało zaczyna szukać dodatkowych źródeł energii poprzez proces ketozy, czyli rozpad tłuszczów. Wzrost zawartości ciał ketonowych we krwi kosztem glukozy redukuje zarazem uczucie głodu. Dieta ketogeniczna rzeczywiście prowadzi w pierwszej kolejności do dość szybkiego spadku masy ciała, ale ma to dla organizmu swoje konsekwencje.

2.Dieta ketogeniczna redukuje poziom wody w organizmie

Spadek masy ciała w trakcie stosowania diety ketogenicznej nie jest przypadkowy. Dostępna w organizmie glukoza jest wykorzystywana przede wszystkim przez układ nerwowy, zaś we krwi dochodzi do niedoboru tworzonego przez nią glikogenu. Ten wielocukier ma zdolność wiązania wody, a więc taki sposób odżywiania szybko doprowadza do jej obniżonej zawartości w mięśniach.

3.Dieta ketogeniczna zaburza funkcjonowanie organizmu

Spadek ilości wody, a więc tymczasowy spadek masy ciała, nie jest jedyną konsekwencją stosowania diety ketogenicznej. W pierwszych dniach jej stosowania możesz poczuć się lekko, a jednocześnie nie odczuwać głodu. Na dłuższą metę pojawiają się jednak poważniejsze konsekwencje. Jedną z nich jest spadek masy mięśniowej, spowodowany utratą białek strukturalnych w organizmie. Dietetycy są zdania, że stosowanie takiej diety na dłuższą metę po prostu wyniszcza ludzkie ciało. Kolejne konsekwencje stosowania diety ketogenicznej stanowią zaburzenia łaknienia oraz zaparcia, a także pogarszające się samopoczucie.

4.Dieta ketogeniczna nie jest dobra dla osób podejmujących aktywność fizyczną

Aby schudnąć, ze zmianą nawyków żywieniowych powinna iść w parze aktywność fizyczna. Niestety dieta ketogeniczna nie jest z tego punktu widzenia dobrym pomysłem. Jej wpływ na masę mięśniową i ilość wody w organizmie znacząco ogranicza możliwości wysiłkowe ciała. Rutynowe ćwiczenia na siłowni, jazda na rowerze czy biegi stanowią ciężkie, a nawet niemożliwe wyzwanie. To samo tyczy się zresztą standardowych domowych obowiązków. O ile więc dieta ketogeniczna sprawdza się w przypadku osób cierpiących na niektóre dolegliwości, na przykład padaczkę (co jednak zawsze należy skonsultowac z lekarzem), pozostali powinni zdecydowanie przemyśleć jej rozpoczęcie biorąc pod uwagę wszystkie wiążące się z tym konsekwencje.

5.Dieta ketogeniczna może wpływać negatywnie na nastrój

Diety ketogenicznej nie stosuj na dłuższą metę także ze względu na jej wpływ na nastrój i samopoczucie. Niekiedy osoby próbujące odżywiać się w ten sposób narzekają na rozdrażnienie i napady agresji. Są one spowodowane szokiem, jaki przeżywa organizm.

Jaka jest alternatywa dla diety ketogenicznej, jeśli chcesz pozbyć się zbędnych kilogramów? Najlepszy sposób to aktywność fizyczna i zdrowa, zbilansowana dieta z odpowiednią dawką węglowodanów. Jeśli nie masz czasu na samodzielne gotowanie, możesz zdecydować się na catering dietetyczny. Wystarczy wpisać w okno wyszukiwarki hasła takie jak "catering dietetyczny Łódź" lub "catering dietetyczny Poznań" czy "dieta pudełkowa Kraków". Dobre firmy świadczące tę usługę, na przykład LightBox, dostarczają pudełka również do mniejszych miejscowości.

Kategorie

Ostatnio dodane

Dieta bez laktozy - kto powinien ją stosować?
Dieta bez laktozy - kto powinien ją stosować?
Kompulsywne objadanie się
Kompulsywne objadanie się
Otyłość gynoidalna i otyłość androidalna
Otyłość gynoidalna i otyłość androidalna
Jak zdrowo schudnąć w miesiąc?
Jak zdrowo schudnąć w miesiąc?
Senność po jedzeniu
Senność po jedzeniu

Jaka dieta pudełkowa LightBox najlepiej pasuje do Ciebie?

diets-alt-slim-flex
Slim FLEX
1000 / 1200 / 1500 kcal
od 69 zł/dzień
diets-alt-optimum-flex
Optimum FLEX
2000 / 2500 kcal
od 78 zł/dzień
diets-alt-sport-flex
od 81 zł/dzień
diets-alt-slim
Slim
1000 / 1200 / 1500 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-optimum
Optimum
1800 / 2000 / 2500 kcal
od 68 zł/dzień
diets-alt-sport
Sport
2500 / 3000 / 4000 kcal
od 72 zł/dzień
diets-alt-no-fish
No Fish
1000 / 1200 / 1500 / 2000 / 2500 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-vege
Vege
1000 / 1200 / 1500 / 2000 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-vege-plus-fish
Vege+Fish
1000 / 1200 / 1500 / 2000 kcal
od 58 zł/dzień
diets-alt-lactose-free
Lactose Free
1000 / 1200 / 1500 / 2000 / 2500 kcal
od 62 zł/dzień

Inne artykuły, które mogą Cię zaciekawić

powrót do góry
Wykorzystujemy technologię ciasteczek. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności. OK, lubię ciasteczka