PL | EN

Kontakt: kontakt@lightbox.pl

tel:+48 513 513 661

Pn - Pt od 6:00 do 20:00

Sob od 8:00 do 13:00

Wielkanocny niezbędnik LightBox

 

Można by sądzić, że Święta, pachnące wanilią, drożdżowymi babami i czekoladowymi mazurkami, nie są najlepszym okresem pozwalającym na zdrowe odżywianie się. Ale czy tak jest rzeczywiście?
Osobom ceniącym zdrowy styl życia LightBox proponuje następujące sposoby, które pomogą  wygrać  pojedynek z pokusami świątecznego stołu.

1.  Przygotowując wielkanocne potrawy należy stosować technologię LIGHT, a więc:

  • potrawy piec, smażyć i dusić bez udziału tłuszczu lub z niewielkim dodatkiem oleju rzepakowego czy oliwy z oliwek,
  • wykorzystywać funkcję grillowania – to najzdrowsza metoda cieplnej obróbki  każdego mięsa,
  • warzywa blanszować lub krótko gotować w małej ilości wody  i zawsze do stanu al dente,
  • solić symbolicznie; w zamian starać się używać jak największej ilości różnych przypraw .

2.  Aby te piękne w polskim zwyczaju  święta  były zdrowe, radosne, a nasze sumienie pozostawało nieobciążone przestępstwem nadmiernego przyjmowania zbędnych kalorii, wcale nie trzeba zmieniać zwyczajów. Wystarczy wprowadzić parę drobnych zamienników produktów w recepturach tradycyjnych potraw, co nie będzie miało wpływu na ich smak, zapach i wygląd np.:

  • ksylitolu jako naturalnej substancji słodzącej zamiast cukru,
  • margaryny miękkiej lub oleju do świątecznej babki drożdżowej zamiast masła,
  • mąki pszennej z dodatkiem otrąb (w proporcji 3:1) lub  mąki gryczanej do świątecznych ciast, farszów mięsnych i warzywnyc,
  • masy z gorzkiej czekolady z owocami  zamiast słodkiego kajmaku do mazurka,
  • jogurtu naturalnego do sosów, żurku zamiast tłustej śmietany,
  • naturalnego, dzikiego ryżu i gruboziarnistych kasz (gryczana, pęczak) zamiast ryżu białego i kasz drobnych.


3. Wybierając receptury należy zwrócić uwagę na kaloryczność potraw:

  • jeżeli pasztet, to wiosenny z brokułami lub marchewką, grochem czy soczewicą lub papryką, z mięsa drobiowego z dodatkiem suszonych pomidorów i oliwek.                                                                                             
  • jeżeli ciasto, to np. marchewkowe lub z dodatkiem nasion, otrąb i płatków zbożowych                                                  
  • jeżeli żurek, to na wywarze z warzyw bez tłuszczu, a jeżeli koniecznie na żeberkach, to bez  tłuszczu, który należy zdjąć po schłodzeniu zupy -  smak pozostanie.                                                                                                                 



Ile możemy zyskać, wprowadzając niskokaloryczne zamienniki?

Potrawy -  zestaw tradycyjny kcal Potrawy – zestaw z zamiennikami kcal
Żur na podrobach z kiełbasą i  śmietaną – 200 ml 155 Żur na zsiadłym mleku z kiełbasą – 200 ml 40
Pasztet tradycyjny – 40 g 156 Pasztet z kurczaka – 40 g lub Pasztet warzywny – 40 g 85 lub 42
Szynka wieprzowa – 2 plasterki 134 Szynka z piersi kurczaka – 2 plasterki 19
Sałatka jarzynowa z majonezem  – 100 g 128 Sałatka jarzynowa z majonezem i jogurtem – 100 g 75
Pieczywo – bułka pszenna (3 kromki) – 40 g 118 Pieczywo – chleb żytni razowy (kromka) – 40 g 85
Jaja faszerowane na zimno ze szprotkami w oleju i majonezem – 40 g (1 szt.) 156 Jaja faszerowane na zimno z dorszem wędzonym i sosem jogurtowo-majonezowym – 40 g (1szt.) 53
Razem 892   357

Podany przykład obrazuje, jak dużo można zyskać, wprowadzając tylko nieznaczne zamiany jakościowe dodawanych składników. Różnica prawie 550 kcal odpowiada wartości energetycznej dobrego śniadania lub obiadu w normalnej, zdrowej diecie. Stosując niskokaloryczne zamienniki w świątecznym menu można „zaoszczędzić” nawet 1000 kcal 

4. Symbolem Świąt Wielkiej Nocy, odradzającego się  nowego życia jest jajko – najbardziej wartościowy produkt spożywczy, jaki znamy. Proponujemy więc prosty przepis na świąteczną przystawkę efektowną, łatwą do przygotowania, smaczną i zdrową – jaja faszerowane na zimno.

Składniki:
jaja  – 10 szt.
makrela wędzona, dorsz wędzony lub sardynki/szprotki w oleju – 100 g
cebula – 1 szt.
natka pietruszki – 1 pęczka
przyprawa do zup w płynie, pieprz do smaku
sos jogurtowo – majonezowy: majonez light z jogurtem naturalnym 2%, w proporcji 1:3 – 10 łyżek

Sposób przygotowania:
Jaja gotujemy na twardo, obieramy ze skorupek, dzielimy na połowę. Żółtka rozdrabniamy widelcem, dodając pozostałe składniki, bez sosu. Połówki białek napełniamy przygotowana masą i układamy na półmisku wyłożonym liśćmi sałaty. Jaja przykrywamy sosem i  dekorujemy kawałkiem pomidora i listkami natki pietruszki lub bazylii.

Pamiętajmy, że zdrowe odżywianie tak naprawdę nie znosi wyjątków, ale też nie wymaga  poświęceń, dlatego też postarajmy się wstać od stołu bez poczucia winy, a Święta Wielkanocne w tym roku niech pozostaną wyjątkowym czasem – ciepłym, rodzinnym, spędzonym również, a nie tylko przy stole, pełnym zdrowych, kolorowych przysmaków.

czego wszystkim życzy

Zespół LightBox 
 

                                         

Potrawy -  zestaw tradycyjny

kcal

Potrawy – zestaw z zamiennikami

kcal

Żur na podrobach z kiełbasą i  śmietaną – 200 ml

155

Żur na zsiadłym mleku z kiełbasą – 200 ml

40

Pasztet tradycyjny – 40 g

156

Pasztet z kurczaka – 40 g lub

85 lub

 

 

Pasztet warzywny – 40 g

42

Szynka wieprzowa – 2 plasterki

134

Szynka z piersi kurczaka – 2 plasterki

19

Sałatka jarzynowa z majonezem  – 100 g

128

Sałatka jarzynowa z majonezem i jogurtem – 100 g

75

Pieczywo – bułka pszenna (3 kromki) – 40 g

118

Pieczywo – chleb żytni razowy (kromka) – 40 g

85

Jaja faszerowane na zimno ze szprotkami w oleju i majonezem – 40 g (1 szt.)

156

Jaja faszerowane na zimno z dorszem wędzonym i sosem jogurtowo-majonezowym – 40 g (1szt.)

53

Razem

892

 

357

X Zamknij
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.