PL | EN

Kontakt: kontakt@lightbox.pl

tel:+48 513 513 661

Pn - Pt od 6:00 do 20:00

Sob od 8:00 do 13:00

Urlopowe menu, czyli… gdy nie ma zestawów LightBox…

 

Niezależnie od tego, jak lubimy odpoczywać – aktywnie czy leniwie, nad wodą czy w górach, pod biegunem czy w tropiku – warto przygotować na wyjazd m.in. odpowiednie menu, aby nie zaskoczyły nas sytuacje „awaryjne” np. brak możliwości zakupu nie tylko zdrowej, ale jakiejkolwiek żywności w czasie podróży nocą, w przypadku awarii samochodu czy przedłużającego się oczekiwania na pociąg lub samolot.

W takich wypadkach często jesteśmy skazani na barek na stacji benzynowej, przydrożną garkuchnię lub sklepik, które oferują hot dogi, frytki, zagęszczane mąką zupy, kaloryczne przekąski typu chipsy i słodycze oraz gotowe kanapki. Zaskoczeni nieprzewidzianą sytuacją i głodni kupujemy byle co, nie zastanawiamy się nad kalorycznością, a na pewno nad zdrowotnością znajdujących się pod ręką przekąsek, które maja masę kalorii i dostarczają np.: 1 baton czekoladowy lub pączek ponad 200 kcal, drożdżówka – 300 kcal, 1/2 l coca-coli – 210 kcal, 2 kromki chleba z masłem i serem topionym – ok. 500 kcal, 2 kajzerki z masłem i salami – ponad 500 kcal.

Tymczasem, niezależnie od tego, jakim środkiem transportu będziemy się przemieszczać i w jaką stronę świata się udamy, możemy sami panować, kierować i czuwać nad kondycją fizyczną i psychiczną naszego organizmu.

Przed i podczas podróży

Każda podróż, oprócz wyprawy pieszej, wiąże się z koniecznością spędzenia kilku do kilkunastu godzin w autokarze, samochodzie lub samolocie, co może powodować wystąpienie obrzęków nóg, nawet u osób całkowicie zdrowych. Jeżeli o tym wiemy, powinniśmy przygotować lub zamówić na podróż dietę o obniżonej zawartości soli. Korzystając ze standardowych zestawów samolotowych lub z menu w punktach gastronomicznych zrezygnujmy ze słonych potraw, sosów pomidorowych, sera topionego i innych słonych przekąsek. Unikajmy też ciężkostrawnych potraw i dań bazujących na nasionach roślin strączkowych oraz warzywach kapustnych, zwłaszcza podczas lotów, które sprawiają, że objętość gazów w organizmie zwiększa się o ponad 30%, powodując dyskomfort i bóle brzucha.

Pamiętajmy o obowiązującym w krajach UE od listopada 2006 roku zakazie wnoszenia płynów na pokład samolotów. Wodę i soki można kupić na lotnisku lub otrzymać/kupić w samolocie. Konieczność uzupełniania płynów jest tu o tyle ważna, iż powietrze w kabinie samolotowej jest bardzo suche, dlatego możemy odczuwać większe pragnienie. Posiłki serwowane podczas lotu samolotu mogą być wliczone w cenę biletu lub trzeba będzie za nie zapłacić. Należy pamiętać, że proponowane zestawy ze względu na bardzo ograniczony wybór nie muszą odpowiadać naszym preferencjom smakowym i mogą znacznie odbiegać od naszej diety.

Jak zdystansować się do tych wszystkich niedogodności, z jakimi możemy się spotkać w czasie naszej podróży, a związanych z koniecznością zaspakajania głodu w różnych sytuacjach, często niezaplanowanych i zaskakujących? Nie jest to trudne.

Jeśli wybieramy się na urlop, niezależnie od założonej formy jego spędzenia, powinniśmy przeznaczyć trochę miejsca w bagażu podręcznym na zestaw lekkostrawnych, małych objętościowo i pełnowartościowych produktów, które wchodzą również w skład gotowych zestawach posiłków LightBox. Oto kilka zdrowych żywieniowych rad na wakacje:

  • nie należy jeść na zapas przed i w czasie podróży – dotyczy to zwłaszcza osób cierpiących na chorobę lokomocyjną,
  • nie wolno zapominać o konieczności wypijania min. 1,5-2,0 l napojów dziennie, przy czym w miarę wzrostu temperatury otoczenia i wkładanego wysiłku, ilość ta musi być zwiększana. Najbardziej polecamy alkaliczną wodę mineralną, która przywraca równowagę kwasowo-zasadową w organizmie,
  • należy unikać napojów gazowanych, które zwłaszcza w samolocie wzmagają efekt odwodnienia, a wydostający się gaz podnosi przeponę, co może utrudniać pracę układu krążenia i zaburzać oddychanie,
  • konieczne jest zabranie z sobą zestawu produktów, które umożliwią zdrowe, bezstresowe odżywianie się w czasie podróży, niezależnie od warunków, w jakich możemy się znaleźć.
  • Proponujemy zabrać na drogę m.in. produkty wchodzące w skład naszych zestawów:
  • lekkostrawną i trwałą sałatkę „warzywny ogród” przygotowaną wg receptury LightBox składającą się z obranych i pokrojonych w słupki warzyw: marchewki, kalarepki, brokułów, selera naciowego, rzodkiewek oraz pomidorków coctailowych z koperkiem. Jest to prawdziwa bomba ze wszystkimi niezbędnymi składnikami mineralnymi: żelazem, wapniem, potasem, magnezem, sodem oraz witaminami : C, E i K, kwasem foliowym, ß-karotenem i niacyną, a także błonnikiem. Żadna tabletka nie zastąpi witamin i składników mineralnych pochodzących z naturalnych źródeł,
  • mleko UHT w małych, wygodnych opakowaniach, które nie wymaga przechowywania w lodówce, ale o zawartości tłuszczu max.2 %. Dostarcza ono pełnowartościowego białka, wapnia i witamin A i D oraz B2,
  • zestaw musli zawierający płatki kukurydziane, pszenne, owsiane, otręby pszenne oraz niezwykle cenne dla zdrowia zarodki pszenne, ziarno amarantusa, błonnik, siemię lniane, pestki dyni, pestki słonecznika, orzechy oraz suszone morele i śliwki. Zestaw ten po dodaniu mleka może w każdej sytuacji stanowić pożywny posiłek, stanowiący potężny zastrzyk składników mineralnych: żelaza, miedzi, magnezu, cynku, fosforu, a przede wszystkim cennego dla prawidłowej pracy serca potasu oraz witaminy E, witamin z grupy B, błonnika i niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także białka roślinnego,
  • baton powerbread, chlebek musli 4 zboża lub chlebek musli amarantusowy – wysokiej jakości produkty ekologiczne, które ważą zaledwie 30-50 g, a mogą zastępować pojedyncze posiłki. To kolejny zastrzyk energii, witamin i składników mineralnych, o działaniu prozdrowotnym zawierający między innymi: płatki zbożowe, ziarna amarantusa, słód, melasę, sezam, olej, miód, suszone owoce i wiórki kokosowe,
  • mini pełnoziarniste sucharki żytnie, które razem z warzywami mogą stanowić doskonały wartościowy posiłek, zastępujący np. II śniadanie w podróży,
  • owoce wygodne do transportu w czasie podróży, a więc twarde jabłka, gruszki bogate w błonnik, potas, magnez i fosfor oraz witaminy lub łatwe do obierania mandarynki - źródło witaminy C i ß-karotenu, a także nie do końca dojrzałe banany. Banan ma najbardziej urozmaicony skład mineralny ze wszystkich owoców – jest między innymi źródłem skrobi, potasu, magnezu, selenu, miedzi, manganu, cynku i jodu,
  • orzechy i migdały – łatwo zaspakajają głód, są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz białka, zawierają witaminy z grupy B a także potas, fosfor, wapń, magnez i żelazo,
  • w przypadku planowania podróży do ciepłych krajów warto zaopatrzyć się w probiotyk w postaci suplementu diety, zapobiegający zakażeniom jelitowym poprzez hamowanie rozwoju patogennej mikroflory, skracający czas trwania ostrej biegunki związanej z podróżą do kraju o niskim poziomie higieny.

W gorącym klimacie

Jeżeli urlop spędzamy w warunkach nizinnych i w klimacie umiarkowanym, do którego nasz organizm jest przyzwyczajony, wystarczy pomyśleć o tym, jak uniknąć ewentualnych niespodzianek po drodze. Jeżeli zmieniamy klimat, chcąc zachować zdrowie i sprawność fizyczną, musimy dostosować sposób odżywiania się do nowych warunków środowiskowych. W czasie podróży do egzotycznych krajów tropikalnych bądź ciepłych krajów afrykańskich o niższym standardzie higienicznym, w tym do Egiptu, Tunezji czy Maroka, uważajmy i przestrzegajmy odpowiednich zasad, aby nie dotknęła nas „zemsta faraona”. Biegunka atakuje turystów o niskiej odporności, tym samym bardziej wrażliwych na bakterie znajdujące się w wodzie. Jak jej zapobiec? Zamiast profilaktycznie zapisywanych antybiotyków zaopatrzmy się w probiotyki i zastosujmy starą angielską zasadę: ”boil it, cook it, peel it or forget it” (zagotuj, ugotuj, obierz lub zapomnij), która pomoże nam się uchronić nie tylko przed patogennymi mikroorganizmami, ale i groźną amebą.

Jeśli przebywamy w ciepłych krajach i korzystając z kuchni regionalnej pamiętajmy o tym, aby:

  • przed każdym posiłkiem myć ręce, najlepiej mydłem ze środkiem dezynfekującym,
  • nosić zawsze przy sobie mokre chusteczki do rąk nasączone płynem do dezynfekcji,
  • pić dużo niesłodzonych napojów, najlepiej wodę, ale nigdy surową, z kranu. Kupujmy wody mineralne w oryginalnie zamykanych butelkach. Ciągłe uzupełnianie wody, której straty z wydzielanym potem mogą dochodzić nawet do kilku litrów dziennie, pozwala zachować sprawność fizyczną i umysłową organizmu na stałym poziomie. Zalecane jest też picie gotowych napojów owocowo-warzywnych lub płynów izotonicznych;
  • napoje pić często i powoli, małymi łykami. W ten sposób wydłużamy czas przepływu płynu w przewodzie pokarmowym, zapewniając całkowite wchłonięcie wszystkich potrzebnych składników odżywczych. Picie duszkiem dużych ilości napojów obciąża serce i - wbrew panującej opinii - nie gasi pragnienia;
  • zamawiać sok czy drinki bez lodu, bo jest to często zamrożona surowa woda,
  • w restauracji hotelowej lub w przypadkowych lokali gastronomicznych lepiej zapomnieć o sałacie i surówkach, a także daniach bazujących na surowym mleku i deserach lodowych,
  • jeżeli zamawiamy potrawę, zwrócić uwagę, aby była dobrze ugotowana, upieczona lub długo smażona,
  • owoce i warzywa, które kupimy i mamy ochotę zjeść na surowo, najpierw dokładnie umyć w przegotowanej wodzie nawet wtedy, gdy chroni je gruba skóra,
  • unikać przekąsek - miejscowych specjałów, jak również świeżo wyciskanych soków, sprzedawanych na ulicy,
  • cieszyć się naturalnym spadkiem apetytu w upale – jedzmy częściej i małymi porcjami.


Oto przepis LightBox na naturalny napój izotoniczny, który można przygotować przed wyruszeniem w drogę lub w nawet czasie podróży:

  • sok pomarańczowy naturalny – 1 szklanki
  • szczypta soli
  • 1 l wody
  • 2-3 kostki lodu (jeżeli dysponujemy odpowiednim naczyniem)


Życzymy udanych wakacji,
Zespół LightBox

 

Przed i podczas podróży

 

Każda podróż, oprócz wyprawy pieszej, wiąże się z koniecznością spędzenia kilku do kilkunastu godzin w autokarze, samochodzie lub samolocie, co może powodować wystąpienie obrzęków nóg, nawet u osób całkowicie zdrowych. Jeżeli o tym wiemy, powinniśmy przygotować lub zamówić na podróż dietę o obniżonej zawartości soli. Korzystając ze standardowych zestawów samolotowych lub z menu w punktach gastronomicznych zrezygnujmy ze słonych potraw, sosów pomidorowych, sera topionego i innych słonych przekąsek. Unikajmy też ciężkostrawnych potraw i dań bazujących na nasionach roślin strączkowych oraz warzywach kapustnych, zwłaszcza podczas lotów, które sprawiają, że objętość gazów w organizmie zwiększa się o ponad 30%, powodując dyskomfort i bóle brzucha.

 

Pamiętajmy o obowiązującym w krajach UE od listopada 2006 roku zakazie wnoszenia płynów na pokład samolotów. Wodę i soki można kupić na lotnisku lub otrzymać/kupić w samolocie. Konieczność uzupełniania płynów jest tu o tyle ważna, iż powietrze w kabinie samolotowej jest bardzo suche, dlatego możemy odczuwać większe pragnienie. Posiłki serwowane podczas lotu samolotu mogą być wliczone w cenę biletu lub trzeba będzie za nie zapłacić. Należy pamiętać, że proponowane zestawy ze względu na bardzo ograniczony wybór nie muszą odpowiadać naszym preferencjom smakowym i mogą znacznie odbiegać od naszej diety.

 

Jak zdystansować się do tych wszystkich niedogodności, z jakimi możemy się spotkać w czasie naszej podróży, a związanych z koniecznością zaspakajania głodu w różnych sytuacjach, często niezaplanowanych i zaskakujących? Nie jest to trudne.

 

Jeśli wybieramy się na urlop, niezależnie od założonej formy jego spędzenia, powinniśmy przeznaczyć trochę miejsca w bagażu podręcznym na zestaw lekkostrawnych, małych objętościowo i pełnowartościowych produktów, które wchodzą również w skład gotowych zestawach posiłków LightBox. Oto kilka zdrowych żywieniowych rad na wakacje:

·         nie należy jeść na zapas przed i w czasie podróży – dotyczy to zwłaszcza osób cierpiących na chorobę lokomocyjną,

·         nie wolno zapominać o konieczności wypijania min. 1,5-2,0 l napojów dziennie, przy czym w miarę wzrostu temperatury otoczenia i wkładanego wysiłku, ilość ta musi być zwiększana. Najbardziej polecamy alkaliczną wodę mineralną, która przywraca równowagę kwasowo-zasadową w organizmie,

·         należy unikać napojów gazowanych, które zwłaszcza w samolocie wzmagają efekt odwodnienia, a wydostający się gaz podnosi przeponę, co może utrudniać pracę układu krążenia i zaburzać oddychanie,

·         konieczne jest zabranie z sobą zestawu produktów, które umożliwią zdrowe, bezstresowe odżywianie się w czasie podróży, niezależnie od warunków, w jakich możemy się znaleźć.

·         Proponujemy zabrać na drogę m.in. produkty wchodzące w skład naszych zestawów:

·         lekkostrawną i trwałą sałatkę „warzywny ogród” przygotowaną wg receptury LightBox składającą się z obranych i pokrojonych w słupki warzyw: marchewki, kalarepki, brokułów, selera naciowego, rzodkiewek oraz pomidorków coctailowych z koperkiem. Jest to prawdziwa bomba ze wszystkimi niezbędnymi składnikami mineralnymi: żelazem, wapniem, potasem, magnezem, sodem oraz witaminami : C, E i K, kwasem foliowym, ß-karotenem i niacyną, a także błonnikiem. Żadna tabletka nie zastąpi witamin i składników mineralnych pochodzących z naturalnych źródeł,

·         mleko UHT w małych, wygodnych opakowaniach, które nie wymaga przechowywania w lodówce, ale o zawartości tłuszczu max.2 %. Dostarcza ono pełnowartościowego białka, wapnia i witamin A i D oraz B2,

·         zestaw musli zawierający płatki kukurydziane, pszenne, owsiane, otręby pszenne oraz niezwykle cenne dla zdrowia zarodki pszenne, ziarno amarantusa, błonnik, siemię lniane, pestki dyni, pestki słonecznika, orzechy oraz suszone morele i śliwki. Zestaw ten po dodaniu mleka może w każdej sytuacji stanowić pożywny posiłek, stanowiący potężny zastrzyk składników mineralnych: żelaza, miedzi, magnezu, cynku, fosforu, a przede wszystkim cennego dla prawidłowej pracy serca potasu oraz witaminy E, witamin z grupy B, błonnika i niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także białka roślinnego,

·         baton powerbread, chlebek musli 4 zboża lub chlebek musli amarantusowy – wysokiej jakości produkty ekologiczne, które ważą zaledwie 30-50 g, a mogą zastępować pojedyncze posiłki. To kolejny zastrzyk energii, witamin i składników mineralnych, o działaniu prozdrowotnym zawierający między innymi: płatki zbożowe, ziarna amarantusa, słód, melasę, sezam, olej, miód, suszone owoce i wiórki kokosowe,

·         mini pełnoziarniste sucharki żytnie, które razem z warzywami mogą stanowić doskonały wartościowy posiłek, zastępujący np. II śniadanie w podróży,

·         owoce wygodne do transportu w czasie podróży, a więc twarde jabłka, gruszki bogate w błonnik, potas, magnez i fosfor oraz witaminy lub łatwe do obierania mandarynki - źródło witaminy C i ß-karotenu, a także nie do końca dojrzałe banany. Banan ma najbardziej urozmaicony skład mineralny ze wszystkich owoców – jest między innymi źródłem skrobi, potasu, magnezu, selenu, miedzi, manganu, cynku i jodu,

·         orzechy i migdały – łatwo zaspakajają głód, są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz białka, zawierają witaminy z grupy B a także potas, fosfor, wapń, magnez i żelazo,

·         w przypadku planowania podróży do ciepłych krajów warto zaopatrzyć się w probiotyk w postaci suplementu diety, zapobiegający zakażeniom jelitowym poprzez hamowanie rozwoju patogennej mikroflory, skracający czas trwania ostrej biegunki związanej z podróżą do kraju o niskim poziomie higieny.

X
Zamów dietę LightBox Optimum, No Fish lub Vege dziś do godz. 13:00, a już jutro otrzymasz pierwszy zestaw. Zapraszamy!
X Zamknij
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.