PL | EN

Kontakt: kontakt@lightbox.pl

tel:+48 513 513 661

Pn - Pt od 6:00 do 20:00

Sob od 8:00 do 12:00

Groźne skutki niejedzenia śniadania

 

Pomijanie pierwszego posiłku po przebudzeniu naraża nas na mniejsze i większe problemy. Dla własnego dobra wstańmy kilkanaście minut wcześniej i zjedzmy coś, co dostarczy energii nie tylko mięśniom, ale przede wszystkim mózgowi. To właśnie on potrzebuje jej najbardziej.

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia. To stwierdzenie jest powtarzane przez każdego dietetyka i lekarza pierwszego kontaktu. Słyszeliśmy je pewnie nie raz. Mimo to wiele osób lekceważy konieczność dostarczenia odpowiedniej ilości energii zaraz po przebudzeniu i na czczo udaje się do pracy lub podejmuje się realizacji codziennych obowiązków. To poważny błąd żywieniowy, który należy wyeliminować. Unikanie śniadań może utrudniać normalne funkcjonowanie. Stwarza zagrożenie dla zdrowia. Utrudnia utrzymanie prawidłowej masy ciała oraz uniemożliwia jej osiągnięcie. Dodatkowo zwiększa ryzyko niepożądanego przybrania na wadze.

Papieros zamiast bułki

Niejedzenie śniadań to często domena palaczy. W pierwszej kolejności po wstaniu z łóżka sięgają oni po papierosy. Wypalają nawet kilka sztuk. Pierwszy posiłek jedzą dopiero kilka godzin po przebudzeniu, np. w pracy.

Nic więc dziwnego, że rezygnacja z tytoniu powoduje u osób uzależnionych otępienie, apatię, trudności z koncentracją, drżenie rąk. W takiej sytuacji należy dbać o regularność posiłków. To pozwoli utrzymać zawartość cukru na stałym poziomie i zapobiec spadkom energii oraz złagodzi przebieg tzw. syndromu odstawienia.

Wieczorne ssanie

Unikanie śniadań sprawia, że organizm dostaje sygnał, by oszczędzać energię. W ten sposób spowalnia metabolizm. W efekcie pokarmy trawione są coraz wolniej. Dostarczane kalorie nie są zużywane na bieżąco, tylko magazynowane w postaci tłuszczu.

Głodzenie się rankiem sprzyja zatem tyciu. Pamiętajmy o tym, jeśli zależy nam na utrzymaniu sylwetki czy pozbyciu się nadmiarowych kilogramów. Pierwszy posiłek należy spożyć bezwzględnie. Jeśli już zamierzamy z jakiegoś zrezygnować, niech będą to przekąski albo późna kolacja.

Jak mówi porzekadło dietetyczne, śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi. Płynie z niego ważna wskazówka dotycząca odżywiania. Im później spożywamy posiłek, tym mniej kaloryczny powinien on być. Na pewno wieczorem należy unikać węglowodanów prostych, czyli słodyczy, a także większości owoców, które można zastąpić świeżymi warzywami.

Co to ma wspólnego ze śniadaniem? Bardzo wiele. Organizm, któremu rano nie dostarczymy odpowiedniej porcji energii, pod koniec dnia upomni się o swoje. Kolokwialnie rzecz ujmując, wieczorem włączy nam się ssanie w żołądku. Z nawiązką nadrobimy poranne niedobory. Będziemy wówczas pochłaniać wszystko, co znajdziemy pod ręką i niekoniecznie będą to rzeczy zdrowe. Prawdopodobnie będą to właśnie węglowodany proste, które szybko się wchłaniają, ale zaspokajają głód na krótko. A im więcej ich zjemy na noc, tym gorzej dla naszej figury. Dlaczego? W godzinach wieczornych i nocnych przemiana materii zwalnia. Jakie są tego skutki, patrz wyżej.

Idealne menu

Brak śniadania utrudnia życie. Na głodnego pracujemy mniej wydajnie. Wbrew pozorom nie dotyczy to jedynie pracowników fizycznych, którzy muszą mieć siłę w mięśniach do dźwigania ciężarów, przerzucania towaru w sklepie czy machania kilofem w kopalni.

Tak się składa, że najwięcej energii w naszym organizmie nie zużywają mięśnie, ale mózg. By więc szybko kojarzyć fakty, utrzymać czas reakcji na wysokim poziomie i sprawnie myśleć, musimy mu dostarczyć energii. Musimy zatem zjeść śniadanie. Zalecenie to odnosi się także do uczniów i studentów.

Co należy skonsumować rano? Najlepiej postawić na węglowodany złożone oraz zdrowe, tj. nienasycone tłuszcze (NNKT). Będą to np.:

  • ciemne pieczywo z miodem lub wędliną bądź serem i warzywami;
  • zawierające migdały, orzechy czy nasiona słonecznika musli z jogurtem naturalnym; możemy je przygotować samodzielnie, mieszając np. płatki górskie, rodzynki, orzechy – unikajmy gotowych mieszanek zawierających sporo cukru;
  • naleśniki (ale nie te smażone na maśle czy smalcu);
  • jajecznica (również bez smalcu, masła czy tłustych wędlin).

Taki zestaw sprawi, że energia będzie stopniowo uwalniania do krwi. Nie zgłodniejemy godzinę czy dwie po śniadaniu. Na tym właśnie polega urok węglowodanów złożonych. Są one trawione dłużej niż te proste, ponieważ w swojej strukturze zawierają więcej wiązań glikozydowych. By komórki mogły przyswoić energię z takich cukrów, łączące je wiązania muszą zostać rozbite, a to trochę trwa.

Zagrożenie dla zdrowia i życia

Jak wspomniano, najbardziej energochłonnym organem ludzkiego ciała jest mózg. Jego niedożywienie grozi poważnymi konsekwencjami.

Nie chodzi tylko o mniej sprawne myślenie, czyli np. problem z liczeniem albo szybkim przywołaniem zapamiętanych informacji (choćby PIN-u do karty). W grę wchodzi też dłuższy czas reakcji. Na głodnego mózg wolniej analizuje odbierane bodźce. To stwarza szczególne niebezpieczeństwo, gdy prowadzimy samochód i obsługujemy maszynę. Jeden nieodpowiedni ruch albo jego zaniechanie wywołane dłuższym czasem reakcji może doprowadzić do wypadku, stworzyć zagrożenie dla zdrowia i życia własnego i innych.

Bądźmy zatem świadomi, że poprzez unikanie śniadań narażamy siebie i innych na różnorakie problemy. Nie tłumaczmy się brakiem czasu. Wstańmy 15-30 minut wcześniej, by w spokoju przyrządzić i spożyć wartościowe śniadanie – to się nam opłaci.

Przypilnujmy, by śniadanie zjadły również dzieci wychodzące do szkoły. W ich przypadku poranny brak energii może zaburzyć proces rozwoju fizyczno-umysłowego.

Jeśli rano mamy problem z przegryzieniem czegoś treściwego, przed wyjściem z domu czy zabraniem się do pracy, zjedzmy coś lekkiego i łatwo przyswajalnego. Może to być owoc, jogurt, serek. W ten sposób zapewnimy sobie choć minimum energii i dotrwamy we w miarę dobrym stanie do większego posiłku, który zaplanowaliśmy np. w biurze.

X
Zamów dietę LightBox Optimum, No Fish lub Vege dziś do godz. 13:00, a już jutro otrzymasz pierwszy zestaw. Zapraszamy!
X Zamknij
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.