PL | EN

Kontakt: kontakt@lightbox.pl

tel:+48 513 513 661

Pn - Pt od 6:00 do 20:00

Sob od 8:00 do 12:00

Dlaczego musimy pić?

 

Woda to nasza kolebka życia. Pokrywa aż 71% powierzchni Ziemi, stanowiąc w sumie ok. 1,3 miliardów m³ mas wodnych, które decydują o tym, że życie na naszej planecie w ogóle istnieje. Ziemia stała się żywą, wodną planetą dopiero ok. 4,5 miliarda lat temu, gdy para wodna opadła w postaci kwaśnego deszczu, gasząc wulkany i tworząc pierwsze jeziora, morza i oceany. W tej wodzie rozwinęło się pierwsze życie, które do dzisiaj jest od niej zależne.

Woda to nie tylko niezbędne środowisko życia, ale także ważny element budowy i składu ziemskich organizmów żywych. Woda stanowi też odpowiednie środowisko dla wielu procesów życiowych, zachodzących w tych organizmach. Występuje we wszystkich naszych komórkach, a jej zawartość waha się od 45 do 75% masy ciała i zmniejsza się z wiekiem. Organizm płodu składa się z wody w ok. 90%, w ustroju noworodka jest jej ok. 70%, a u 2 letniego dziecka – ok. 65%. Organizm dorosłego człowieka ma ok. 60% wody, przy czym u osób w podeszłym wieku jest to już tylko ok. 45%.

Podstawowe funkcje, jakie woda pełni w organizmie żywym, to:

  • rozrzedzanie i wspomaganie absorpcji substancji pokarmowych w przewodzie pokarmowym;
  • regulacja ciśnienia komórkowego i ciśnienia krwi w organizmie;
  • pełnienie funkcji transportowych dla składników odżywczych przenoszonych do komórek (krew i limfa oraz plazma komórkowa);
  • rozpuszczanie oraz usuwanie z organizmu zbędnych produktów przemiany materii;
  • nawilżanie wdychanego do płuc powietrza;
  • współudział w stymulacji i regulacji temperatury ciała (termoregulacja);
  • wspomaganie amortyzacji stawów;
  • tworzenie elastycznego płaszcza ochronnego otaczającego ważne narządy ciała;
  • utrzymywanie (rola kluczowa) i regulacja równowagi wodno-elektrolitowej organizmu.

Ile wody na dobę powinien pić dorosły człowiek? Przyjmuje się, że ilość wody niezbędna do prawidłowego funkcjonowania dorosłego organizmu w klimacie umiarkowanym, która musi być codziennie dostarczona z zewnątrz, wynosi średnio 2,8 l, co pozwala uzupełnić stałe straty związane z jej wydalaniem.  Otóż taką ilość wydalamy przez skórę z potem, przez płuca z parą wodną, przez nerki z moczem i przez przewód pokarmowy z kałem. Ilość ta może się wahać, np. zimą nasze zapotrzebowanie na wodę jest mniejsze, a latem w upale powinniśmy wypijać jej znacznie więcej.

Podchodząc bardziej naukowo przyjmuje się, że człowiek powinien wypijać 1 ml wody na 1 kcal spożywanego pokarmu lub 30 ml na 1 kg masy ciała. Oczywiście zapotrzebowanie ustroju na płyny zmienia się nie tylko w zależności od temperatury otoczenia, ale również od stopnia aktywności fizycznej, wilgotności powietrza i stanu fizjologicznego organizmu.

Przyjmuje się, że minimalne zapotrzebowanie na wodę to 1 litr dziennie, niższe jej spożycie może prowadzić do zmian patologicznych w organizmie. Utrata wody stanowiąca 5% masy ciała prowadzi do ogólnego osłabienia organizmu, powyżej 10% powoduje ciężkie odwodnienie, a ubytek wody stanowiący 15-20% masy ciała (1/3-1/4 wody ustrojowej) prowadzi do śmierci.

O czym jeszcze trzeba pamiętać pijąc wodę?

1. Wodę trzeba pić regularnie i najlepiej małymi łykami, lepiej częściej, niż dużo i za jednym razem. Dlaczego? Ponieważ małe ilości wody są łatwiej wchłaniane do tkanek i nie ulegają szybkiemu i bezproduktywnemu wydaleniu.

2. Picie zbyt dużych ilości płynów naraz, powoduje ich szybkie i bezużyteczne wydalenie wraz z ważnymi dla organizmu elektrolitami przez nerki.

3. Warto wypić łyk wody przed posiłkiem. Wykazano np., że ½ szklanki wody wypita na 20-30 minut przed jedzeniem skutecznie zmniejsza apetyt, a przy tym jest przecież bezkaloryczna (cenna rada dla osób na dietach odchudzających).

4. Powinniśmy pić przede wszystkim czystą wodę, jednak jeśli za nią nie przepadamy, to można wzbogacić jej smak poprzez dodanie np. plasterka cytryny, pomarańczy lub listka mięty czy natki pietruszki, a do tego kostki lodu.

5. Niestety większość ludzi piję wodę w niewystarczających ilościach, zastępując ją odwadniającą kawą, słodzoną herbatą lub napojami gazowanymi z dużą zawartością cukru.  Jeśli zatem ktoś z natury nie lubi spożywać czystej wody i rzadko odczuwa pragnienie, powinien pić rozcieńczone 100%-we soki owocowe, ulubione herbatki bez cukru lub soki warzywne zmieniając proporcje przyjmowanych płynów na korzyść wody.

6. Nie należy ograniczać picia wody w obawie przed nadmiernym poceniem się, lub zbyt częstymi wizytami w toalecie, bowiem organizm ludzki stale jej potrzebuje, a odczucie pragnienia jest już samo w sobie poważnym sygnałem ostrzegającym nas przed niebezpieczną w skutkach utratą płynów.

7. Nie należy pić wody w nierównych ilościach i niejako na zapas, ponieważ zdrowy organizm ludzki nie może i nie potrafi gromadzić jej w większych ilościach.

8. Woda wspomaga odchudzanie, eliminuje uczucie głodu, jest niezbędna przy diecie bogatej w błonnik do jego poprawnego wykorzystywania. Co więcej, gdy wody brakuje, krew ulega zagęszczeniu, zwalnia się więc przemiana materii. Brak wody upośledza też odprowadzanie ciepła wraz z wodą przez skórę, a tym samym zmniejsza się tempo spalania kalorii.

9. Woda jest szczególnie ważna w życiu dziecka i matki w czasie ciąży oraz karmienia, ponieważ m.in. stymuluje ewolucję płodu od momentu zapłodnienia aż do narodzin. Bardzo ważne jest to, jaką wodę pije przyszła mama. W czasie ciąży rośnie objętość wód płodowych organizm gromadzi też zapas niezbędnych płynów, aby wyrównać ich późniejszą utratę z krwią w czasie porodu. Ograniczenie przyjmowania płynów w czasie ciąży grozi niebezpiecznym odwodnieniem również dla płodu, zwiększa ryzyko przedwczesnego porodu, zwiększa ryzyko rozstępów skóry, pęknięć naczyniowych, krwiaków itp.  Zaleca się więc, by panie w czasie ciąży wypijały minimum 8 szklanek płynów dziennie. Dobrze nawodniony organizm przyszłej matki lepiej znosi też poranne mdłości i zmęczenie.

Pamiętajmy, iż woda, pomimo, że nie jest źródłem energii, jest jednym z najważniejszych składników naszej codziennej diety.

X
Zamów dietę LightBox Optimum, No Fish lub Vege dziś do godz. 13:00, a już jutro otrzymasz pierwszy zestaw. Zapraszamy!
X Zamknij
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.