PL | EN

Kontakt: kontakt@lightbox.pl

tel:+48 513 513 661

Pn – Pt od 10:00 do 18:00

Aktywność fizyczna

 

Organizm człowieka jest zaprogramowany genetycznie na aktywny styl życia. Dopiero kilka ostatnich pokoleń, wykorzystując stworzone przez siebie udogodnienia cywilizacyjne, w znacznym stopniu ograniczyło własny wysiłek fizyczny. A rola aktywności fizycznej jest niezaprzeczalna:

  • w promocji zdrowia – stymuluje rozwój organizmu i utrzymuje go w dobrej formie zarówno fizycznej, jak i psychicznej, a więc poprawia jakość życia,
  • w prewencji pierwotnej poprzez zapobieganie rozwojowi chorób przewlekłych,
  • w prewencji wtórnej poprzez wspomaganie leczenia chorób, zapobieganiu ich powikłaniom i nawrotom.

Ruch fizyczny ma pozytywny wpływ na pracę układów: krążenia, mięśniowego, kostno-stawowego, oddechowego, nerwowego, zwiększa odporność organizmu i oddziałuje na reakcje hormonalne zachodzące w organizmie (poprawia tolerancję glukozy, podnosi poziom endorfin), a także wpływa na zdrowie psychiczne człowieka.

Udowodniono, że brak systematycznej aktywności fizycznej jest istotnym czynnikiem ryzyka wystąpienia co najmniej 17 chorób przewlekłych, w tym nadwagi i otyłości, miażdżycy, nadciśnienia, cukrzycy, osteoporozy, nowotworów i chorób psychicznych. Ponadto zbyt mała ilość ruchu przyspiesza proces starzenia się organizmu.

Niestety 50-80% dorosłych osób oraz 33-70% dzieci i młodzieży cechuje zbyt niska aktywność fizyczna. Przeważa bierny, siedzący sposób spędzania wolnego czasu, który dwukrotnie zwiększa ryzyko wystąpienie chorób cywilizacyjnych, w tym nadwagi i otyłości, a wystarczy zastosować zalecenia Międzynarodowej Organizacji Zdrowia WHO oraz Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego AHA, które są proste i łatwe do wprowadzenia w życie przez każdą osobę chcącą zachować zdrowie:

  • dziecko powinno poświęcać 60 minut dziennie na aktywność o umiarkowanej i dużej intensywności,
  • osoba dorosła powinna poświęcać min. 30 minut, a najlepiej godzinę, na umiarkowaną aktywność co najmniej 5 razy w tygodniu. Zalecane ćwiczenia o umiarkowanym natężeniu to: szybki marsz, grabienie liści, powolny bieg, szybki taniec i – najbardziej polecany – aerobic w wodzie. Aktywności te można zastąpić 20 minutami pływania lub niezbyt szybkiego biegu.

Ćwiczenia fizyczne, aby przynosiły spodziewane korzyści zdrowotne muszą być wykonywane regularnie i dopasowane do wieku i możliwości zdrowotnych człowieka.

Podejmując decyzję o zwiększeniu aktywności fizycznej wybierajmy taki jej rodzaj, który lubimy i któremu zapewnimy systematyczność stosowania. Ćwiczenia te powinny dawać poczucie wysiłku, przyspieszać oddech, ale nie mogą powodować dyskomfortu i uczucia wyczerpania. W przypadku osób, których aktywność jest bardzo niska, wysiłek fizyczny powinien być wprowadzany powoli, a ćwiczenia można podzielić na trzy 10-minutowe cykle w ciągu dnia.

Zalecany tygodniowy wydatek energetyczny w czasie wysiłku fizycznego powinien być wyższy niż 1000 kcal, zaś optymalnie wynosić 2000 kcal. Przy takich wartościach, jak wykazano w badaniach, istotnie zmniejsza się ryzyko choroby niedokrwiennej serca i udaru mózgu, a także spada umieralność ogólna o 25–47%.

Oto przykłady wydatków energetycznych (kcal) na 1 kg masy ciała przy wykonywaniu różnych czynności w czasie 1 godziny:

  • leżenie – 1,10
  • siedzenie – 1,43
  • praca biurowa – 1,45
  • prowadzenie samochodu – 2,00
  • powolny spacer – 2,86
  • szybki marsz – 4,28
  • schodzenie ze schodów-5,20
  • pływanie – 7,14
  • bardzo szybki marsz – 9,28
  • wchodzenie na schody – 15,80

A więc najprostsze, polecane przez LightBox sposoby na podniesienie codziennej aktywności fizycznej, nie wymagające konieczności wykupienia karnetu, znalezienia koleżanki lub kolegi do wzajemnego mobilizowania się, ani też obowiązku wygospodarowania deficytowego czasu na regularne ćwiczenia, to:

  • wchodzenie po schodach zamiast wjeżdżania windą,
  • jeżdżenie na rowerze lub chodzenie do pracy (przynajmniej na krótkim odcinku) na piechotę – samochód zostawiamy w garażu lub na parkingu kilkaset metrów od miejsca pracy,
  • zastąpienie spacerem oglądania TV lub siedzenia w wolnym czasie przy komputerze,
  • wykonywanie ćwiczeń w czasie oglądania TV,
  • zabawy z dziećmi albo
  • KUPIENIE PSA lub innego stworzenia, które będzie wyprowadzać swojego Opiekuna na spacery.
X Zamknij
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.