PL | EN

Kontakt: kontakt@lightbox.pl

tel:+48 513 513 661

Pn – Pt od 10:00 do 18:00

Właściwości żywieniowe ryb

Ryby zawierają średnio od 10 do 25% cennego białka, od 0,2 do 54% tłuszczów o wysokim poziomie niezwykle wartościowych kwasów tłuszczowych z rodziny n-3  oraz od 0,5 do 5,6% składników mineralnych.

W licznych badaniach prowadzonych na całym świecie udowodniono, że długołańcuchowe kwasy tłuszczowe z rodziny n-3 (n-3 LC-PUFA) hamują rozwój zmian miażdżycowych w organizmie człowieka poprzez obniżanie poziomu trójglicerydów we krwi, a więc również frakcji „złego” cholesterolu LDL, zmniejszają skłonności do tworzenia się zakrzepów, normalizują ciśnienie tętnicze krwi i poprawiają pracę serca. Hamują także procesy nowotworowe, reakcje zapalne i alergiczne, poprawiają pracę układu nerwowego, hamują rozwój  cukrzycy typu 2, przeciwdziałają otyłości, jak również wykazują działanie antydepresyjne. Szczególną rolę odgrywają też w prawidłowym rozwoju płodu i niemowlęcia. Ich niedobory mogą powodować ryzyko zaburzeń widzenia i niewłaściwego rozwoju układu nerwowego u niemowląt i dzieci.

Zgodnie z rekomendacjami Światowej Organizacji Zdrowia WHO udział kwasów tłuszczowych z rodziny n-6 powinien stanowić od 4 do 8 % całodziennej energii diety, natomiast optymalny, zalecany poziom kwasów z rodziny n-3 to 2 g kwasu α-linolenowego i 200 mg występujących tylko w rybach kwasów EPA i DHA.

Tłuszcz rybi stanowi ponadto bogate źródło witamin A i D, a mięśnie – witamin z grupy B, a także składników mineralnych: fosforu, potasu i magnezu, a w przypadku ryb drobnoościstych – wapnia. Gatunki szczególnie bogate w tłuszcz to m.in. łosoś, makrela, halibut, śledź, sardynka, tuńczyk. Ryby morskie są też podstawowym źródłem jodu w pożywieniu.

X Zamknij
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.