PL | EN

Kontakt: kontakt@lightbox.pl

tel:+48 513 513 661

Pn – Pt od 10:00 do 18:00

Dieta DASH

Dieta DASH (ang. Dietary Approaches to Stop Hypertension – zalecenia dietetyczne, mające na celu obniżenie nadciśnienia), przeznaczona głównie dla osób walczących z nadciśnieniem tętniczym, jest bardzo podobna do diety śródziemnomorskiej.

W latach 90-ych ubiegłego stulecia w Stanach Zjednoczonych przeprowadzono badania kliniczne, których wyniki miały największy wpływ na późniejsze rekomendacje dotyczące stosowania diety w nadciśnieniu. W badaniach tych wzięły udział 3 grupy ochotników: pierwsze dwie stosowały przeciętną dietę amerykańską z tym, że jedna z tych diet zawierała więcej owoców i warzyw. Trzecia grupa badanych otrzymywała dietę DASH, która – jak się okazało – miała największy wpływ na obniżenie ciśnienia u pacjentów. Kontynuacją badania DASH był eksperyment DASH-sodium, w którym wykazano, że dieta DASH potęguje efekt obniżania ciśnienia tętniczego, spowodowany dietą niskosodową.

Twórcy diety DASH podzielili produkty spożywcze na osiem grup. Każdej z nich przypisali określoną ilość porcji, którą wolno zjeść w ciągu dnia:

  • 5-6 porcji kasz i przetworów zbożowych, dostarczających dużej ilości błonnika. obniżającego między innymi przyswajanie tłuszczu i redukującego poziom cholesterolu przy czym
    1 porcja to jedna kromka pełnoziarnistego chleba razowego lub mała grahamka, 3 łyżki musli wielozbożowego, płatków owsianych lub pół szklanki ugotowanego ryżu czy kaszy.

  • 4-5 porcji warzyw, stanowiących bogate źródło między innymi potasu, regulującego gospodarkę wodną w organizmie i obniżającego ciśnienie tętnicze krwi.
    1 porcja to szklanka soku warzywnego oraz szklanka surowych lub pół szklanki ugotowanych warzyw. Produkty te najlepiej jeść w postaci świeżej lub po ugotowaniu na parze.

  • 4-5 porcji owoców, będących źródłem witaminy C i beta-karotenu, które chronią tętnice przed działaniem wolnych rodników. Owoce najlepiej spożywać na surowo i tam gdzie jest to możliwe bez obierania ze skórki.
    1 porcja to średni owoc, 1/4 szklanki soku owocowego, garść rodzynek, 4–5 suszonych moreli, pół szklanki jeżyn lub borówek.

  • 2-3 porcje chudego nabiału, który dostarcza sporo pełnowartościowego białka i wapnia oraz witaminę B2, która między innymi łagodzi objawy stresu, wpływając na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.
    1 porcja to: pół szklanki jogurtu naturalnego, szklanka maślanki, 1/4 kostki chudego lub półtłustego twarogu.

  • 2-3 porcje tłuszczów roślinnych, zawierających zdrowe dla serca nienasycone kwasy tłuszczowe
    1 porcja to łyżeczka kubkowej margaryny miękkiej, łyżeczka majonezu, łyżka stołowa oliwy lub oleju rzepakowego.

  • 2-3 razy w tygodniu należy spożywać po 100 g gotowanych lub smażonych ryb, najlepiej morskich, które są cennym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 – zapobiegają udarom i obniżają ciśnienie tętnicze krwi.

  • 4–5 razy tygodniowo należy jeść orzechy, nasiona w tym roślin strączkowych, które obniżają poziom złego cholesterolu i dzięki dużej zawartości potasu wzmacniają pracę serca.
    1 porcja to np. 1/3 szklanki orzechów lub migdałów, 2 łyżki nasion słonecznika lub dyni i pół szklanki zielonego groszku.

  • 3-4 razy w tygodniu zaleca się spożycie jednej łyżeczki miodu lub kostki czekolady. Produkty te wykazują działanie przeciwutleniające, a więc zmniejszają ryzyko zakrzepów i zawałów serca.

Wszystkie produkty z w/w ośmiu grup żywnościowych można z sobą dowolnie łączyć. Zaleca się spożywanie 5–6 posiłków w ciągu dnia. Stosując dietę Dash należy ograniczyć ilość soli do najwyżej pół łyżeczki dziennie. Powinno się też pić co najmniej 1,5 litra płynów, a przy tym ograniczyć mocną kawę. Polecane są niskosodowa woda mineralna i zielona herbata.

Dieta LightBox spełnia założenia diety DASH poprzez wykorzystywanie zalecanych produktów w oferowanych zestawach. Proponowane posiłki obfitują w nasiona amarantusa, dyni, siemienia, słonecznika, otręby, zarodki i płatki zbożowe, orzechy i migdały, grube kasze, rośliny strączkowe i inne produkty, bogate w potas, magnez oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. W naszych zestawach, oprócz półtłustych serów i chudego mięsa i wędlin, jako źródła białka, używamy jogurtu wzbogacanego w wapń. Zamiast soli stosujemy wiele różnych przypraw.

X Zamknij
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.