PL | EN

Kontakt: kontakt@lightbox.pl

tel:+48 513 513 661

Pn – Pt od 10:00 do 18:00

Dieta kopenhaska – skuteczna i ...

 

Dieta kopenhaska, dieta szwedzka, dieta ostatniej szansy, dieta trzynastodniowa, dieta z kliniki Mayo, dieta na przemianę materii – to tylko niektóre z nazw przyjętych dla kolejnego niekonwencjonalnego sposobu żywienia, prowadzącego do szybkiej redukcji masy ciała.

Jabłko i miara

© Grecaud Paul - Fotolia.com

Uważa się, że pomysłodawcami menu diety kopenhaskiej byli specjaliści z Królewskiego Szpitala w Kopenhadze lub ze Szwedzkiej Kliniki w Mayo, jednak oficjalnie obie te placówki temu zaprzeczają.

Jest to jedna z najbardziej monotonnych, niskokalorycznych i wyczerpujących diet, a porównanie wartości odżywczej produktów żywnościowych polecanych przez dietę kopenhaską z rzeczywistym, udokumentowanym badaniami naukowymi zapotrzebowaniem organizmu na składniki odżywcze, pokazuje, że dieta kopenhaska może być niebezpieczna dla zdrowia.

Dieta kopenhaska zyskała szybki rozgłos dzięki wysokiej efektywności w odchudzaniu możliwej do osiągnięcia w bardzo krótkim czasie. Jak podaje wiele polskich publikatorów, można dzięki niej „zgubić” aż od 7 do 20 kg w niecałe dwa tygodnie. Informfotoację tę powinno się jednak traktować z dystansem. Jak pokazuje praktyka i podają inne źródła, w tym publikacje zachodnie, osoby stosujące dietę trzynastodniową są w stanie zrzucić od 4,5 do 10,0 kg, chociaż zdarzają się wyjątki – są osoby, które chudną w szybszym tempie.

Zasady stosowania diety kopenhaskiej 

Dieta kopenhaska nakazuje spożywanie tylko trzech posiłków dziennie: śniadania, drugiego śniadania i obiadu w określonych przedziałach czasowych:

  • śniadanie – 8:00-9:00
  • obiad – 12:00-14:00
  • kolacja – 17:00-18:00

Przez 13 dni stosowania diety spożywa się tylko te produkty, które przewidziane są na dany dzień zgodnie z planem posiłków. Nie są dopuszczone żadne, nawet drobne odstępstwa od określonych zaleceń. W trakcie trwania diety nie wolno spożywać produktów zbożowych, alkoholu, słodyczy, a nawet „ratować się” gumą do żucia w czasie napadów głodu. Posiłki składają się z zielonych warzyw, głównie sałaty, jaj, chudego mięsa i kawy, a także niewielkiej ilości chudych ryb i owoców.Z napojów dopuszczona jest kawa i woda. Wszystkie potrawy przygotowywane są bez dodatku soli i przypraw.

W skład większości śniadań wchodzi czarna kawa z ekspresu lub rozpuszczalna z dodatkiem jednej łyżeczki cukru. Kawa ma dostarczać organizmowi porannej energii.

Ostatni posiłek musi być spożyty do godziny osiemnastej. Podczas stosowania diety zalecane jest picie ok. 2 litrów wody lub zielonej herbaty dziennie.

Zamiany posiłków możliwe są tylko w ramach menu w danym dniu i dotyczą kolacji i obiadów.

Charakterystyka diety kopenhaskiej

Dieta kopenhaska

© Schlierner - Fotolia.com

  • Niska kaloryczność. Dieta kopenhaska zakłada radykalnie ograniczone spożycie kalorii. Jej dzienna wartość energetyczna wynosi zaledwie ok. 600 kcal, co stanowi ok. 27% średniego dziennego zapotrzebowanie kalorycznego osób dorosłych w wieku 31-50 lat, o małej aktywności fizycznej.
  • Monotonność. Menu diety kopenhaskiej jest bardzo mało urozmaicone, choć czasami pojawiają się warzywa i owoce, jednak w bardzo ograniczonych ilościach. W diecie zabronione jest stosowanie przypraw.
  • Restrykcyjność. W czasie realizacji trzynastodniowego planu żywieniowego nie wolno zmieniać, ani urozmaicać posiłków, a najmniejsze odstępstwo w codziennym menu wiąże się z koniecznością przerwania kuracji. Jeżeli stosowanie diety kopenhaskiej zostanie przerwane po rozpoczęciu szóstego dnia, można ją powtórzyć, ale dopiero po trzech miesiącach.
  • Możliwość stosowania diety tylko przez określoną grupę osób. Dieta kopenhaska nie jest dietą dla każdego. Może być stosowana jedynie przez zdrowe osoby w średnim wieku, najlepiej pod okiem lekarza.
  • Niska wartość odżywcza. Dieta kopenhaska w znacznym stopniu ogranicza dostarczanie organizmowi niezbędnych składników odżywczych, co może skutkować poważnymi ich niedoborami, a w konsekwencji niekorzystnie wpływać na kondycję zdrowotną stosującej ją osoby.
  • Wysokie prawdopodobieństwo efektu jo-jo. Powrót do dawnych nawyków żywieniowych po zakończeniu kuracji odchudzającej powoduje ponowne, bardzo szybkie przybieranie na wadze.

Dlaczego dieta kopenhaska jest niebezpieczna dla zdrowia?

Dieta kopenhaska pozwala na bardzo szybkie pozbycie się nadmiernych kilogramów, ale jest niebezpieczna i wycieńczająca i, jak twierdzą jej przeciwnicy – lekarze oraz dietetycy, wpływa wyniszczająco na organizm człowieka i może doprowadzić do jego rozregulowania.

Największą wadą diety kopenhaskiej jest nieodpowiednie zbilansowanie posiłków pod względem zawartości witamin i składników mineralnych, co może w krótkim czasie ujawnić się wypadaniem włosów oraz wystąpieniem problemów z paznokciami, a także skórą.

Poniżej przedstawiono wyniki analizy diety kopenhaskiej, którą porównano z tradycyjną dietą niskokaloryczną opracowaną w Poradni Chorób Metabolicznych w Instytucie Żywności i Żywienia w Warszawie, która może być stosowana przez dłuższy okres czasu, zapewniając bezpieczną redukcję masy ciała.

Kaloryczność i składniki odżywcze Dieta kopenhaska Tradycyjna dieta niskokaloryczna Dieta kopenhaska / dieta tradycyjna       (%)
kcal 621,0 1 351,0 -54
białko (g) 41,9 73,3 -43
tłuszcz (g) 30,3 44,2 -31
węglowodany (g) 57,5 194,9 -70
błonnik (g) 13,1 31,9 -59
wapń (mg) 220,0 820,0 -73
magnez (mg) 128,0 307,0 -58
żelazo (mg) 5,6 13,4 -58
witamina E (mg) 6,3 8,3 -24
witamina B1 (mg) 0,4 1,3 -72
witamina B2 (mg) 0,9 1,9 -52
witamina C (mg) 24,6 187,0 -87
% energii z białka 27 22  
% energii z tłuszczu 44 29  
% energii z węglowodanów 29 49  

 

Dieta kopenhaska dostarcza znacznie mniej niektórych składników niż mogłoby to wynikać z dwukrotnie obniżonej kaloryczności. Należy też pamiętać, że już sama dieta tradycyjna, ale niskokaloryczna, nie jest w stanie zapewnić pokrycia zapotrzebowania na wszystkie składniki pokarmowe zgodnie z zalecanymi normami.

Czym to grozi?

  • Stosowanie diety kopenhaskiej wiąże się ze znacznym ograniczeniem dziennej porcji przyjmowanych kalorii, co powoduje znaczne pogorszenie samopoczucia - zawroty głowy, omdlenia i ogólne osłabienie organizmu to pierwsze objawy niedoboru kalorycznego któremu towarzyszom: obniżenie zdolności koncentracji uwagi oraz kłopoty z pamięcią.
  • Dieta kopenhaska dostarcza zbyt małej ilości białka, co powoduje, że organizm musi wykorzystywać własne białko, z którego jest zbudowany. W krańcowych przypadkach może to doprowadzić do uszkodzenia mięśnia sercowego.
  • Dieta kopenhaska jest moczopędna, a więc może powodować zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej, a te z kolei mogą wywołać zaburzenia rytmu serca.
  • Drastyczne ograniczenie węglowodanów w diecie kopenhaskiej zaburza prawidłową pracę mózgu, prowadzi do zaburzeń gospodarki węglowodanowo-tłuszczowej, a także powoduje rozpad białek tkankowych.
  • Niedobór witamin z grupy B, szczególnie B1 grozi zmianami czynnościowymi układu nerwowego.
  • Niedobór witaminy C to osłabienie organizmu, zwiększenie podatności na infekcje, zmniejszenie wydolności fizycznej i zdolności adaptacyjnych organizmu do zmian temperatur.
  • Zbyt niska zawartość błonnika w diecie kopenhaskiej utrudnia prawidłową pracę jelit.
  • Obniżenie wapnia we krwi może objawiać się reakcjami ze strony układu nerwowego – mrowieniem warg, języka, palców, kurczami i bólami mięśni.
  • Znaczny niedobór magnezu wpływa niekorzystnie na układ nerwowo-mięśniowy i sercowo-naczyniowy – bolesne skurcze łydek, drżenie mięśni, nadpobudliwość i bezsenność.

Bezwzględne przeciwwskazania do stosowania diety kopenhaskiej

Diety kopenhaskiej nie mogą stosować osoby cierpiące na:

  • nadciśnienie tętnicze,
  • dolegliwości żołądkowe i
  • choroby nerek.

Dieta kopenhaska jest absolutnie niewskazana dla:

  • kobiet ciężarnych i karmiących piersią oraz
  • osób starszych dla których negatywne skutki stosowania diety mogą być bardzo poważne.

Ze względu na brak w planie żywieniowym węglowodanów, które są odpowiedzialne za dostarczanie energii dla naszego organizmu, z diety kopenhaskiej powinny zrezygnować również osoby, które:

  • prowadzą intensywny tryb życia,
  • uprawiają sport zawodowo oraz
  • pracują fizycznie.

Dieta kopenhaska daje spektakularne, krótkotrwałe efekty, jeżeli uda się przez nią przejść szczęśliwie, tzn. bez żadnych komplikacji zdrowotnych. Pamiętajmy jednak, że pomijając ryzyko nadszarpnięcia własnego zdrowia, w odchudzaniu regułą jest, że jeżeli szybko gubimy kilogramy, to one równie szybko wracają. Poza tym efekt odchudzania dietami niekonwencjonalnymi, w tym dietą kopenhaską jest spowodowany przede wszystkim tym, że wizja jedzenia tego samego odbiera chęć do jedzenia w ogóle. Tymczasem dieta odchudzająca może być urozmaicona, a jej spożywanie może sprawiać przyjemność. Dlatego przed przystąpieniem do odchudzania dobrze jest zadać sobie pytanie, czy warto się męczyć i ryzykować zdrowie? Czy nie lepiej po prostu ograniczyć kalorie, ale bez zawężania asortymentu składników diety do zalecanych przez dietę trzynastodniową paru nudnych, nieprzyprawionych produktów:

Kawa

© Juststone JKaminska - Fotolia.com

  • dzień 1 i 8:

- posiłek nr 1 - kawa z łyżeczką cukru,

- posiłek nr 2 - jajka na twardo - 2 szt., szpinak gotowany -   100 g, pomidor,

- posiłek nr 3 - sałata z olejem i cytryną - 150 g, befsztyk   wołowy - 200 g.

  • dzień 2 i 9

- posiłek nr 1 - kawa z łyżeczką cukru,

- posiłek nr 2 - sałata z olejem i cytryną - 150 g, befsztyk   wołowy - 200 g, świeży owoc (jabłko, ananas lub grejpfrut) -   1 szt.,

- posiłek nr 3 - chuda szynka - 100 g (1 gruby lub 5 cienkich   plasterków), naturalny jogurt - 2/3 szklanki.

  • dzień 3 i 10

- posiłek nr 1 - kawa z łyżeczką cukru, grzanka - 1 szt.,

- posiłek nr 2 - szpinak gotowany - 100 g, pomidor - 1 szt.,   owoc - 1 szt.,

- posiłek nr 3 - chuda szynka - 100 g (1 gruby lub 5 cienkich   plasterków), jajka na twardo - 2 szt., sałata z olejem i   cytryną - 150 g.

  • dzień 4 i 11

- posiłek nr 1 - kawa z łyżeczką cukru,

- posiłek nr 2 - tarta marchew - 150 g, naturalny twarożek -100 g, jajko na twardo,

- posiłek nr 3 - gotowane owoce -100g, naturalny jogurt - 2/3 szklanki.

  • dzień 5 i 12

- posiłek nr 1 - duża tarta marchew z cytryną,

- posiłek nr 2 - chuda ryba z cytryną - 300 g,

- posiłek nr 3 - befsztyk wołowy - 200 g, sałata - 100 g, brokuły - 100 g.

  • dzień 6 i 13

- posiłek nr 1 - kawa z łyżeczką cukru, grzanka - 1 szt.,

- posiłek nr 2 - gotowana lub duszona pierś kurczaka -150 g, sałata z cytryną i olejem - 150 g

- posiłek nr 3 - jajka na twardo - 2 szt., marchew tarta - 1 szt. duża.

  • dzień 7

- posiłek nr 1 - herbata bez cukru

- posiłek nr 2 - grillowana lub pieczona pierś kurczaka - 150 g, owoc - 1 szt.,

- posiłek nr 3 - nic

X Zamknij
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, reklamowych, a przede wszystkim, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.